عوامل سرخ پوشی بازار سهام

بورس
بهابین

بازار سرمایه در جریان معاملات دو روز پایانی هفته پس از نزدیک به یک ماه رالی صعودی، با هجوم عرضه‌ها مواجه شد. همزمانی افت شاخص با اعلام خبر افزایش قیمت خودرو برای بورسی‌ها سوال‌برانگیز شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، پس از 26 روز رالی صعودی بازار سرمایه، روز گذشته عرضه‌کنندگان در بازار فعال شدند. در ابتدا نماد‌های کوچک و متوسط بازار و سپس سهام شاخص‌ساز مورد هدف فروشندگان قرار گرفتند. بسیاری از صفوف خرید عرضه‌ شدند و گروه بانک نیز به صف فروش نشست تا این صنعت لقب پر عرضه‌ترین گروه بازار را از آن خود کند.

همزمان با عقب نشینی خریداران، ورود نقدینگی حقیقی جای خود را به خروج پول داد. این روند اما تنها یک روز دوام داشت و روز جاری 650 میلیارد از سوی حقیقی‌ها به بازار سهام وارد شد. برآیند جریان معاملاتی دو هفته گذشته ورود 4 هزار و 700 میلیارد تومان به بازار بود که طی جریان داد‌وستد‌های سه شنبه هزار و 300 میلیارد آن از بازار خارج شد.

با نزدیک شدن شاخص‌های بازار و قیمت سهام به محدوده‌های مقاومتی شاهد عکس‌العمل بازار به این محدوده‌ها و تشدید عرضه‌ها بودیم.

کارشناسان تکنیکال بازار سرمایه محدوده دو میلیون و 240 هزار واحد را یک نقطه مقاومتی کوتاه مدت برای بازار ارزیابی کرده‌اند. آن‌ها معتقدند در برخی گروه‌ها و نمادها نظیر شستا واگرایی شکل گرفته و لازم است تا اصلاحی مقطعی در آن‌ها صورت گیرد.

ابتدا باید توجه داشت پس از رالی صعودی در بازار‌های مالی، برخی از سرمایه‌گذران اقدام به شناسایی سود می‌کنند. همین عامل موجب خواهد شد تا موجی از عرضه در بازار شکل گیرد. این فروش و شناسایی سود می‌تواند از سوی حقیقی‌ها، حقوقی‌ها و حتی بازیگران سهام و صنایع باشد.

همچنین تعطیلات پایانی هفته به نوسانات منفی بازار دامن زد. ترس و نگرانی بازار از تصمیمات ناگهانی و تعطیلات آخر‌ هفته که اخیرا نمونه‌های زیادی از آن را می‌بینیم به وضوح در بدنه بازار وجود دارد.

اما این منفی‌ها به تعبیر تکنیکالیست‌ها می‌تواند در حکم پولبک به سقف‌های شکسته شده بازار در محدوده دو میلیون و 200 هزار باشد. بنابراین می‌توان به جای واژه اصلاح از استراحت کوتاه مدت بازار سهام استفاده کرد.

بنابراین منفی‌های بازار سهام شرایط خوبی را برای ورود بورسی‌های جامانده و یا اصلاح پرتفو فراهم آورده است.

پس از اعلام افزایش قیمت 40 درصدی در قیمت‌های کارخانه خودرو، طی دو روز گذشته عرضه‌ها در این گروه شدت گرفت و به تدریج سایر بخش‌های بازار را نیز تحت تاثیر خود قرار داد. همچنین نباید از یاد برد که معمولا تاثیر اخبار در بازار پیش‌خور می‌شود.

از سوی دیگر افزایش قیمت خودرو با انتقادات زیادی مواجه شد. به نظر برخی کارشناسان میزان این افزایش‌ها انتظارات بازار را برآورده نکرده است. اما برخی تحلیلگران نظر دیگری دارند و معتقدند همین مقدار افزایش نرخ از هیچ بهتر است! در کنار این باید یادآور شد افزایش قیمت خودروها با صورت‌های مالی حسابرسی سال 1400 تعیین شده است بنابراین ظرفیت برای افزایش قیمت‌های آتی نیز وجود دارد.

به هر روی تاخیر در اعلام قیمت‌های جدید سبب شد تا شرایطی به وجود آید که قیمت خودرو در بازار آزاد با رشد شارپی روبه‌رو شود. واضح است اگر افزایش نرخ‌ها به موقع اعلام می‌شد، این امکان وجود داشت تا از التهاب بازار خودرو کاسته شود. در شرایطی که قیمت دلار به آرامش نسبی رسیده است، این افزایش نرخ‌ها تنها به کمبود آن کالا مربوط می‌شود.

بنابراین صحبت مدیرعامل یکی از دو غول خودروسازی کشور در رسانه‌ها مبنی بر اینکه افزایش نرخ‌ها مقدمه‌ای بر افزایش تولید است صحیح نیست. چرا که اگر این افزایش نرخ‌ها به زودی بیشتر نشود، نه تنها افزایش تولید رخ نخواهد داد بلکه به زیان انباشته و مشکلات خودروسازان نیز خواهد افزود.

علی‌رغم اعلام قیمت‌های جدید و افزایش 40 درصدی قیمت خودرو همچنان فاصله زیادی میان قیمت بازار و قیمت کارخانه وجود دارد. بنابراین این راهکار در کاهش تورم موثر نیست و باز هم شاهد قرعه‌کشی و تقاضای بیشتر از عرضه خواهیم بود.

بهترین راهکار این است که قیمت‌ها را به بازار آزاد نزدیک کنیم. در این شرایط تقاضای سوداگرانه کاهش شدیدی را تجربه خواهد کرد. از سویی این راهکار باعث خواهد شد تا کیفیت محصولات افزایش یابد، نقدینگی به سوی تولید هدایت شود و مصرف‌کننده نهایی نیز راحت‌تر و با قیمت کمتر از حال حاضر بازار به محصول مدنظر خود دست پیدا می‌کند.

همزمان با کاهش تورم با سودده شدن خودروسازان، کسری بودجه دولت از طریق اخذ مالیات شانس کاهش دارد. این‌ها همه در صورتی است که دولت از اصرار خود برای توزیع رانت دست بردارد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.