تحلیل هفتگی بورس/ سهام کوچک و متوسط جذاب شدند

بورس
بهابین

شاخص کل بورس تهران در دومین هفته کاری سال روند نسبتا خوبی را تجربه کرد و توانست بازدهی در حدود 3 درصدی در پایان این هفته ثبت کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص کل هفته گذشته روی عدد دو میلیون و 78 هزار واحدی رسید و در پایان این هفته به رقم دو میلیون و 137هزار واحدی رسید و توانست در این هفته بازدهی 2.8 درصدی را ثبت کرد؛ البته این هفته تنها سه روز کاری داشت و با توجه این موضوع شاخص کل بازدهی مطلوبی داشته است.

از سوی دیگر شاخص هم‌وزن بازار سرمایه نیز با رسیدن به محدوده 651 هزار واحدی توانست بازدهی 3.2 درصدی را ثبت کند. همچنین شاخص فرابورس در تراز 26 هزار و 190 واحدی قرار گرفت و بازدهی 2.3 درصدی را کسب کرد.

نکته مهم اینجاست که این هفته بازدهی شاخص هم‌وزن بیش از شاخص کل بازار سرمایه بوده و این بدان معناست که سهم‌های کوچک بازار در این سه روز کاری بیش از سهام بزرگ رشد کرده است.

ارزش معاملات دومین هفته کاری سال جدید به 44 هزار و 75 میلیارد تومان رسید و  بر همین اساس ارزش معاملات روز دوشنبه 13 هزار و 680 میلیارد تومان، روز سه‌شنبه 14 هزار و 230 میلیارد تومان و در نهایت روز چهارشنبه 16 هزار و 165 میلیارد تومان بود.

بخش مهمی از ارزش معاملات روز چهارشنبه مربوط به عرضه اولیه سهام شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد بود.

روز چهارشنبه اولین عرضه اولیه سال جدید در شرکت بورس انجام شود و طبق آمار منتشر شده یک میلیون و 544 هزار نفر در نخستین عرضه اولیه امسال بورس شرکت کرده‌اند. در این عرضه اولیه به هر فرد 237 سهم رسید.

محمود گودرزی، مدیرعامل بورس تهران درپاسخ به این سوال که امسال چند عرضه اولیه خواهیم داشت، گفت: سال گذشته با توجه به شرایط عرضه‌های کمتری داشتیم و عمده عرضه‌های امسال در حوزه‌های صنعتی و اقتصاد دیجیتال و غذایی به مرور اطلاع رسانی می‌شود. ۱۵ شرکت در بورس تهران در سال ۱۴۰۲ پذیریش می‌شوند.