بازار طلا و سکه؛ گرفتار در چرخه تکرار

طلا و ارز
بهابین

امروز قیمت طلا و سکه روند افزایشی داشت. کانال فعلی قیمت در بازار فلز زرد محدوده‌ای است که در روزهای اخیر هم مدام در آن نوسان داشته است. آیا قیمت در بازار طلا و سکه کاهش می‌یابد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روند قیمت طلا و سکه امروز با افزایش محدود قیمت دلار همراه شد. قیمت دلار بعد از تعطیلات نوروز در کف کانال ۵۰ هزار تومانی نوسان دارد. همگرایی شدید بازار فلز زرد از اسکناس آمریکایی، باعث شده قیمت سکه امامی نیز در پله اول کانال ۳۰ میلیون تومانی سرگردان باشد.

از سوی دیگر بر اساس دستور رئیس کل بانک مرکزی عرضه ربع سکه در مرکز مبادله متوقف شده و هنوز قیمت جدیدی برای ربع سکه در روزهای اخیر به ثبت نرسیده است.

به گفته مسعود توکلی، معاون بازار مرکز مبادله ایران، دلیل این توقف عرضه ربع سکه این بود که برای مشارکت صرافی‌ها در حراج‌های ربع سکه مقدماتی وجود دارد که باید انجام شود. اما بسیاری از صرافی‌ها این مراحل را هنوز طی نکرده‌اند.

در همین راستا میثم رادپور کارشناس بازارهای مالی با اشاره به سیاست فروش طلا از سوی بانک مرکزی به تجارت‌نیوز گفت: «نهاد پولی کشور همیشه از فروش منابع طلا به عنوان راهکاری برای مدیریت بازار استفاده می‌کند؛ این در حالی است که از منظر اقتصاد کلان حراج ذخیره طلایی کشور منطقی نیست.»

وی با اشاره به اینکه‌ مردم برای مصون ماندن از ریسک‌های اقتصادی به بازار طلا ورود می‌کنند افزود: «مردم به دنبال مصون ماندن سرمایه‌هایشان هستند. طلا می‌تواند پوششی برای ریسک تورم باشد و به عنوان حفظ ارزش دارایی‌هایشان عمل کند.»

وی با بیان اینکه بیشترین نوسانات قیمت طلا و سکه تحت تاثیر قیمت دلار است، گفت: «سهم اونس جهانی نسبت به قیمت دلار در تغییر قیمت طلا، بسیار کوچک است و قابل قیاس با تاثیر دلار بر روند قیمت در بازار فلز زرد نیست.»

رادپور با بیان اینکه نباید تاثیر برجام بر قیمت طلا و سکه را نادیده گرفت، ادامه داد: «برجام شبیه ترمز عمل می‌کند، ولی مشکلات اقتصاد ایران با ساختارِ حالِ حاضر، با برجام حل نمی‌شود. با شرایط کنونی اقتصاد، ریزش قیمت‌ها دور از انتظار است.»

این کارشناس اقتصادی تاکید کرد: «توافق برجام از انتظارات تورمی کم می‌کند و موج تقاضا را کاهش می‌دهد؛ اما مشکل اقتصاد کشور را حل نمی‌کند. ممکن است تورم ۵۰ درصدی برای مدت کوتاهی با سیگنال‌های مثبت برجامی کوچک‌تر شود، ولی ادامه خواهد یافت.»

امروز دوشنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۲ روند قیمت طلا و سکه افزایش داشت. سکه بهار آزادی بیشترین سهم را در این افزایش قیمت داشت. قیمت سکه امامی امروز با افزایش نزدیک به ۳۵۰ هزار تومانی، به قیمت ۳۱ میلیون و ۵۸۲ هزار تومان در بازار معامله شد.

سکه بهار ۶۸۲ هزار تومان گران شد و با قیمت ۲۸ میلیون و ۶۹۴ هزار تومان در بازار معامله شد. قیمت نیم سکه نیز افزایش ۱۰۰ هزار تومانی داشت و به قیمت ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان رسید. این در حالی است که ربع سکه با ثبات قیمت همراه بود. این قطعه امروز با قیمت ۱۱ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

قیمت سکه گرمی از ابتدای امروز با همان افزایشِ محدود پنج هزار تومانی مبادله می‌شود. سکه گرمی با قیمت ۶ میلیون و ۸۰۵ هزار تومان در حال معامله است.

قیمت طلا نیز امروز گران شد. هر مثقال طلا ۱۶۰ هزار تومان و هر گرم طلای ۱۸ عیار ۳۷ هزار تومان گران شدند. هر مثقال طلا امروز به قیمت ۱۱ میلیون و ۲۰۲ هزار تومان رسید و هر گرم طلای ۱۸ عیار با قیمت دو میلیون و ۵۸۷ هزار تومان معامله شدند.

طلای دست دوم نیز امروز افزایش ۳۵ هزار تومانی داشت و با قیمت دو میلیون و ۵۵۲ هزار تومان در بازار معامله شد. اختلاف قیمت طلای نو و دست دوم حدود ۳۵ هزار تومان است.

حباب سکه امروز در قطعات مختلف متفاوت بود. حباب سکه امامی، بهار و نیم سکه افزایش داشتند. این افزایش حباب در سکه بهار بیش از ۶۰۰ هزار تومان بود و حباب این قطعه را وارد کانال چهار میلیون تومانی کرد. حباب سکه‌های ربع و گرمی نیز کاهش داشتند. کاهش حباب این قطعات سکه محدود بود.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.