تحلیل بنیادی «خودرو» / تعهدات ایران خودرو محقق می‌شود؟

بورس
بهابین

پس از پیش‌فروش بیش از 800 هزار دستگاه از محصولات ایران‌خودرو در سامانه یکپارچه، همواره این پرسش مطرح می‌شد که آیا ایران‌‌خودرو با توجه به عدم تحویل حدود 100 هزار دستگاه پیش‌فروش شده در دوره‌های گذشته، امکان تحویل این تعداد از خودرو را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ ایران خودرو نشان می‌دهد، این شرکت در سال گذشته در مجموع حدود 585 هزار دستگاه تولید کرده است. حال باید دید آیا ایران خودرو می‌تواند به تعهدات تحویل بیش از 900 هزار دستگاه خود، طی سال جاری عمل کند یا خیر؟

نگاهی به گزارش عملکرد دو ماه ابتدایی امسال ایران خودرو نشان می‌دهد، شرکت موفق شد در این دو ماه حدود 76 هزار و 626 دستگاه تولید کند که در مقایسه با دو ماه ابتدایی 1401 حدود 16 درصد افزایش داشته است.

حال اگر ایران خودرو در ادامه سال جاری نیز با همین روند پیش رود و تولیدات شرکت در بهترین حالت خود باشد، این شرکت می‌تواند در مجموع طی سال جاری با افزایش 16 درصدی نسبت به سال گذشته، 678 هزار دستگاه از محصولات خود را تولید کند.

با این حال باز هم در بهترین شرایط، تولیدات 1402 شرکت جوابگوی تعهدات ایران خودرو نخواهد بود و شرکت برای تحقق تعهدات خود باید روی تولید 1403 خود نیز حساب کند.

این در حالی است که فعالان حوزه انرژی با توجه به نمودار مصرف برق امسال در کشور، معتقدند مشکل کمبود انرژی در تابستان امسال، نسبت به سال گذشته جدی تر است. به این ترتیب قطعی برق کارخانجات در تابستان امسال به احتمال زیاد نسبت به سال 1401 بیشتر خواهد بود. همین امر روند تولید ایران خودرو را به احتمال زیاد مختل خواهد کرد.

از طرفی تورم سنگین فعلی بر اقتصاد کشور موجب حادتر شدن شرایط دریافت مواد اولیه قطعه‌سازان از کارخانجات پتروشیمی و فولاد شده است که ادامه این روند، تولیدات دو خودروساز کشور را تهدید می‌کند.

به طور کلی می‌توان گفت در شرایط ایده‌آل اگر تمامی المان‌های تولید مانند سال گذشته پیش رود، ایران خودرو با توجه به تولید امسال و سال آینده خود، تا حدودی می‌تواند وعده‌های تحویل 1402 و 1403 را محقق کند.

این در شرایطی است که این شرکت خودروسازی اعلام کرده در مرحله سوم طرح یکپارچه خودرو شرکت خواهد کرد. در این صورت باید خاطرنشان کرد، اگر موعد تحویل خودرویی در سال 1403 قرار گیرد، تولیدات دو سال جاری ایران خودرو جوابگوی آن نخواهد بود.

گزارش عملکرد ماهانه اردیبهشت‌ماه شرکت ایران خودرو نشان می‌دهد، شرکت در این ماه توانست 47 هزار و 847 دستگاه تولید کند و حدود 48 هزار و 720 دستگاه از محصولات خود را به فروش برساند.

مقایسه این اعداد با تولید و فروش اردیبهشت‌ماه سال قبل نشان می‌دهد، مقدار تولید اردیبهشت شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 17 درصد و مقدار فروش آن حدود 12 درصد افزایش داشتند.

همچنین ایران خودرو توانست در این ماه، از فروش محصولات خود 14 هزار و 434 میلیارد تومان درآمد کسب کند که در مقایسه با اردیبهشت سال 1401 حدود 59 درصد افزایش داشته است. این جهش درآمد عمدتا ناشی از افزایش حدود 30 درصدی نرخ فروش محصولات شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته است.