نقد و بررسی هیوندای توسان 2014 و 2015/ سانتافه‌ای در ابعاد کوچک‌تر

خودرو
بهابین

هیوندای توسان 2014 و 2015 که با نام ix35 نیز در بازار شناخته می‌شود، نسخه فیس‌لیفت نسل دوم این خودرو است. این خودرو برادر کوچک‌تر سانتافه محسوب می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، هیوندای توسان برای اولین بار در سال 2004 به بازار جهانی عرضه شد. اما نسلی که امروز تصمیم به بررسی آن داریم، نسل دوم این خودروست که از سال 2011 تا 2015 روی خط تولید بود.

البته این نسل در سال 2014، فیس‌لیفتی را تجربه کرد که موجب بهبود ظاهری خودرو شد. این خودرو از هر لحاظ، شباهت قابل توجهی به برادر بزرگ‌تر خود یعنی هیوندای سانتافه یا ix45 دارد و به نوعی نسخه جمع‌و جور تر این خودرو است.

خودروهای توسانی که در بازار داخل کشور وجود دارند، به سفارش کشورهای مختلف و با آپشن‌های متنوعی موجود است و به همین دلیل در هنگام خرید باید به این نکته توجه کرد که نسخه‌ای که خریداری می‌کنید، نسخه فول آپشن است یا خیر.

پیشرانه‌ای که روی هیوندای توسان قرار گرفته، از نوع چهار سیلندر تنفس طبیعی با حجم 2.4 لیتر است که تقریبا قدرتی برابر با پیشرانه سانتافه هم نسل خود تولید می‌کند. این پیشرانه از طریق گیربکس 6 سرعته اتوماتیک قدرت تولیدی خودرا به‌هر دو دیفرانسیل که قابلیت قفل الکترونیکی هوشمند دارد، منتقل می‌کند.

با توجه به قدرت تولیدی یکسان این کراس‌اوور کره‌ای با سانتافه و وزن سبک‌تر این خودرو، شتاب صفر تا 100 بهتری نسبت به هیوندای سانتافه خواهد داشت اما این شتاب آن‌چنان محسوس نیست.

طراحی هیوندای توسان 2014 و 2015 همانند برادر بزرگ خود بسیار زیباتر از سایر رقبای هم سنش بوده و به نسبت سال ساخت خود، قابل قبول است.

در بخش جلوی خودرو، جلوپنجره‌ای به نسبت بزرگ و چراغ‌های کوچکی به چشم می‌خورد. دی‌لایتی که داخل چراغ‌های جلو کار شده، از شدت نور پایینی برخوردار است درحالی‌که چراغ دی‌لایت باید بسیار پرنورتر از سایر چراغ‌ها بوده تا هنگام روز قابل رویت باشد. این مورد یکی از نقطه ضعف‌های طراحی این خودرو است.

در نمای جانبی با یک خودروی نسبتا ساده‌تر نسبت به هیوندای سانتافه طرف هستیم. کروم کاری دور پنجره در این محصول به چشم نمی‌خورد و به نسبت از خطوط ساده‌تر استفاده شده است. رینگ‌هایی که روی خودرو مشاهده می‌کنیم، از نوع آلومینیومی 18 اینچ است که طرح خوبی نسبت به رینگ‌های سانتافه ندارد.

قسمت عقب خودرو چراغ‌های بسیار بزرگی که تا نمای جانبی کشیده شده، جلب توجه می‌کند. اسپویلر یا باله‌ای در قسمت بالایی شیشه عقب کار شده که چراغ ترمز به‌صورت خطی در وسط آن به چشم می‌خورد. در پایین سپر دیفیوزری دیده نمی‌شود و لوله خروجی اگزوز نیز پشت سپر پنهان شده است.

اگر بخواهیم داخل کابین هیوندای توسان 2014 و 2015 را با برادر بزرگ‌تر خود، یعنی سانتافه مقایسه کنیم، داخل کابین این خودرو به نسبت سانتافه ساده‌تر است. پلاستیک‌های خشک در جای‌جای کابین به چشم می‌خورد اما در برخی موارد، از پلاستیک نرم و دوخت چرم نیز استفاده شده است.

یک نمایشگر 7 اینچی در وسط داشبورد قرار دارد و کانال‌های تهویه مطبوع با طرحی متفاوت و زیبا در دوطرف آن قرار گرفته است.

شاید وقتی که اولین بار سوار این خودرو می‌شوید، فکر کنید که ترمز پارک این خودرو به صورت برقی است و شما نمی‌توانید آن‌را پیدا کنید. درحالی که ترمز پارک به صورت پدالی زیر پا قرار گرفته و خبری از ترمز برقی نیست.

ردیف عقب هیوندای توسان، از فضای مناسبی برای سر و پای سرنشینان برخوردار است اما باتوجه به ابعاد کوچک‌تر نسبت به سانتافه، شاید کمی تنگ‌تر به نظر برسد. به لطف سقف پانورامایی که تا این قسمت کشیده شده، نور ورودی به داخل اتاق بسیار مناسب است. همچنین دریچه‌های تهویه مطبوع در پشت کنسول وسط کار شده که قابلیت باز و بست دستی دارد.

نسخه پایه این خودرو دارای آپشن‌هایی همچون کروزکنترل، سنسور عقب، سنسور باران، سنسور فشار بادتایر، ترمز کمکی، دی‌لایت و اتولایت، فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین دنده عقب و ایربگ‌های پرده‌ای و جانبی جلو است.

همچنین آپشن‌هایی مانند کنترل کشش و پایداری، کنترل سرعت در سرازیری، ورود و استارت بدون کلید، گرم‌کن تمامی صندلی‌ها و سردکن صندلی‌های جلو، آیینه جانبی تاشو برقی و سقف سانروف و پاناروما قابلیت سفارش دادن روی هیوندای توسان 2014 و 2015 بود.

پیدا کردن نمونه صفر کیلومتر این خودرو با توجه به سال ساخت آن غیرممکن است اما نسخه‌های کارکرده این خودرو باتوجه به میزان کارکرد و وضعیت بدنه، در فروردین ماه 1402، قیمتی بین 2 میلیارد 500 میلیون تومان تا 3 میلیارد تومان دارد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.