راه‌اندازی سرویس BNPl اپل در ایالات متحده

پرداخت
بهابین

شرکت اپل، روز سه‌شنبه، در نهایت برنامه‌ای که مدت‌ها انتظارش می‌کشید را در ایالات متحده آمریکا راه‌اندازی کرد. این غول فناوری‌ 2.5 تریلیون دلاری، در رقابت با نوآوری‌های شرکت‌هایی همچون کلارنا (Klarna) و افیرم (Affirm)، خبر از راه‌اندازی سرویس BNPL خود برای کاربران آمریکایی داد.

برنامه BNPL این غول سازنده موبایل، که تحت عنوان اپل پی لِیتر (Apple Pay Later) در ماه ژوئن و در کنفرانس توسعه‌دهندگان این مجموعه رونمایی شده بود، اکنون قرار است پس از چندین ماه تأخیر برای تعدادی از مصرف‌کنندگان «منتخب» ایالات متحده آمریکا در دسترس قرار گیرد.

سرویس اپل پی لیتر، به‌عنوان تازه وارد حوزه BNPL یا «الان بخر و بعداً پرداخت کن (Buy Now Pay Later)» در کیف‌پول‌های موبایلی آیفون تعبیه شده و به کاربران این امکان را می‌دهد تا در ازای خرید کالاهای آنلاین و دریافت خدمات درون‌برنامه‌ای، پرداخت اقساطی داشته باشند. این پرداخت، طی چهار مرحله و در شش هفته امکان‌پذیر خواهد بود. وام‌های بدون بهره سرویس نیز بین 50 الی 1000 دلار و از طریق یکی از شرکت‌های تابعه تحت مالکیت به‌نام اپل فایننسینگ (Apple Financing) ارائه می‌شوند.

گلدمن ساکس، که اپل برای راه‌اندازی کارت اعتباری خود در سال 2019 میلادی با آن وارد مشارکت شده بود، به اپل اجازه دسترسی به شبکه مسترکارت را داده است. با توجه به اینکه اپل، فاقد مجوز برای صدور اعتبارنامه پرداخت به‌صورت مستقیم است، با صدور این اجازه گلدمن نقش تعیین‌کننده‌ای در راه‌اندازی و تسهیل اپل پی لیتر ایفا کرده است.

جنیفر بیلی (Jennifer Bailey)، مدیرعامل اپل‌پی اذعان کرده که طرح اپل پی لیتر، «بدون کارمزد و بدون بهره» است و با این هدف راه‌اندازی شده که به کاربران، در اتخاذ تصمیمات مبتنی بر وام آگاهانه و مسئولانه کمک کند. این سرویس قرار است در گوشی‌های هوشمند آیفون تعبیه شود. بر اساس اطلاعات منتشرشده از سوی کانترپوینت ریسرچ (Counterpoint Research)، در حال حاضر نیمی از گوشی‌های تلفن همراه ایالات متحده آمریکا را شامل می‌شود.

اپل پی لیتر نیز درست همان راهی را دنبال می‌کند که کلارنا، افترپی و افیرم رفته‌اند و سعی دارد در بازار مالی کنونی، با نرخ‌های بهره بالا و اقتصاد ضعیف‌شده، نسل جدید راهکارهای پرداخت را پشتیبانی کند.

هنگامی که اپل، خبر از راه‌اندازی این سرویس را داد، سباستین سیماتکوفسکی (Sebastian Siemiatkowski)، مدیر اجرایی کلارنا، این اقدام را «یک پیروزی بزرگ برای مصرف‌کنندگان در سراسر جهان» خوانده و با انتشار پستی در توییتر، با کنایه، از دنباله‌روی اپل از کلارنا به‌عنوان سرقت ادبی یاد کرد.

تلاش مداوم اپل برای نفوذ در امور مالی و پیشرفت در آن، توجه وال‌استریت و رگولاتورها را نیز برانگیخته است.

جیمی دیمون (Jamie Dimon)، مدیر اجرایی جی‌پی مورگان چیس، حتی قبل از اینکه اپل راه‌اندازی سرویس جدید خود را علنی کند، سال گذشته اعلام کرده بود که این غول فناوری را به چشم یکی از رقبای گردن‌کلفت و بلندمدت خود می‌بیند. وی در این باره مدعی شده بود «این یک بانک است… اگر (با آن) وجه جابه‌جا می‌کنید، پول نگه می‌دارید یا مدیریت سرمایه دارید، قرض می‌کنید و غیره، این یک بانک است. رقابت زیادی در پیش است.»

روهیت چوپرا (Rohit Chopra)، مدیر دفتر حمایت مالی از مصرف‌کننده، در ماه جولای به فایننشال‌تایمز گفته بود که آژانس باید نگاهی بسیار دقیق‌تر به پیامدهای ورود غول‌های فناوری به این فضا داشته باشد. با اینکه اپل، در حال حاضر تنها غول فناوری است که محصولی را در قالب پرداخت BNPL روانه بازار کرده، اما هیچ تضمینی وجود ندارد که دیگر شرکت‌های فناوری نیز دست به کار نشوند.

البته، رقبا نیز از این رویکرد استقبال کرده‌اند. افیرم به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین فعالان حوزه BNPL، ادعا می‌کند از این ورود استقبال کرده و معتقد است که با ورود اپل به این رقابت، «موقعیت خوبی برای برنده شدن دارد.»

با اینکه در حال حاضر، استفاده از سرویس اپل پی لیتر برای همه کاربران آیفون در دسترس نیست، اما غول فناوری بزرگ جهان اعلام کرده پس از دسترسی کاربران منتخب به برنامه طی روزهای آتی، در آینده‌ای نه‌چندان دور استفاده از آن برای دیگر کاربران واجد شرایط نیز میسر خواهد شد؛ احتمالاً طی همین چند ماه آتی.

طی پنج سال گذشته، اپل تمام تلاش خود را به کار بسته تا با ارائه مجموعه‌ای از خدمات آیفون و آیپد، کاربران را به ماندن در اکوسیستم محصولات و خدمات خود ترغیب کرده و از این طریق، اتکای خود به فروش سخت‌افزار را تا حد قابل توجهی کاهش دهد. بخش خدماتی اپل، که برنامه‌های مالی این غول فناوری را در خود جای داده و آی‌کلاود و خریدهای اپ‌استور را شامل می‌شود، چیزی حدود یک‌پنجم از کل درآمد اپل در سال گذشته میلادی را به خود اختصاص داده که حدود 78 میلیارد دلار است.