سبقت بازدهی بیت کوین از بازارهای سهام و طلا در سه سال گذشته

ارز دیجیتال
بهابین

شرکت مشاور سرمایه‌گذاری The Motley Fool به بررسی و مقایسه بازدهی بیت کوین، طلا و شاخص S&P در سال‌های گذشته پرداخته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، بیت کوین یکی از داغ‌ترین موضوعات بازارهای مالی در دهه اخیر بوده است؛ به طوری که برخی از افراد آن را انقلابی در دارایی‌های جدید و برخی آن را تنها یک حباب پرمخاطره می‌دانند.

می‌توان گفت همه کارشناسان باور دارند که به دلیل نوسانات شدید بیت کوین، این دارایی دیجیتال از طبقه‌بندی دارایی‌های ایمن (Safe-Haven Asset) دور شده است. در ادامه، این ادعا بر اساس گزارش وبسایت مشاور سرمایه‌گذاری The Motley Fool، بررسی خواهد شد.

بیت کوین که در حال حاضر با قیمت 28457 دلار در بازار معامله می‌شود، توانسته رشد 45 درصدی را از ابتدای سال 2023 میلادی تجربه کند. از طرفی، شاخص S&P در همین بازه، رشد 0.8 درصدی و طلا رشد 2.6 درصدی را تجربه کرده است.

اگر به بیت کوین در بازه سه ساله نگاه کنیم، می‌توان مشاهده کرد که این دارایی دیجیتال بازدهی بهتری نسبت به دارایی‌های امن مانند طلا و شاخص‌های بازار سهام داشته است. در بازه سه ساله، بازدهی طلا 19 درصد و مجموع بازده سود تقسیمی شاخص S&P نیز 49 درصد بوده است. در همین بازه، بیت کوین بازدهی 367 درصدی را به ثبت رسانده است.

همچنین، برخی از بزرگترین شرکت‌های تکنولوژی بازار سهام، مانند تسلا و بلاک در سال‌های اخیر تصمیم به خرید بیت کوین و اضافه کردن آن به دارایی‌های شرکت خود گرفته‌اند.

در صورت مقایسه شاخص‌های بازارهای مالی در شش سال گذشته (از بهار سال 2017)، می‌توان دید که سرمایه‌گذاری 10 هزار دلاری در بیت‌ کوین، بازدهی بهتری نسبت به طلا و سهام‌ S&P برای سرمایه‌گذار به همراه داشته است.

در این شش سال، دوران بازدهی طلایی بازار ارز دیجیتال در سال 2017 و سقوط شدید قیمت‌ها در سال 2018 نیز قرار گرفته است. روند رشد بیت کوین با نمودار سبز، رشد شاخص S&P با نمودار بنفش و رشد قیمت طلا به دلار با نمودار صورتی نمایش داده شده است.

مشخصا نمی‌توان با بررسی بازدهی سال‌های گذشته، بازدهی آینده دارایی‌ها را با دقت پیش‌بینی کرد. ذات بیت‌ کوین مانند دیگر ارزهای دیجیتال دارای نوسانات شدیدی است که در نمودار بالا نیز مشخص شده است و سقوط قیمتی آن می‌تواند به سرعت رشد آن باشد.

بر اساس نظر برخی کارشناسان و داده‌های بازار می‌توان گفت که بیت کوین در زمره دارایی‌های ایمن قرار می‌گیرد. ویژگی‌های محنصر به فرد بیت کوین و عرضه محدود، آن را به یکی از دارایی‌های جذاب برای سرمایه‌گذارانی تبدیل کرده است که قصد حفظ ارزش ثروت خود در برابر تورم و نوسانات ارزی را دارند.

هدف ساتوشی ناکاموتو نیز ساخت رمزارزی مقاوم نسبت به تورم بود. از مجموع 21 میلیون کوین عرضه شده، بیت کوین تا کنون حدود 19.3 میلیون کوین مینت شده است.  عرضه محدود بیت کوین گاه به منابع محدود طلا در زمین تشبیه می‌شود و از بیت کوین به عنوان طلای دیجیتال نیز یاد می‌شود.