ارتقا شانگهای اتریوم و اهمیت آن برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران

ارز دیجیتال
بهابین

شبکه اتریوم قرار است در 12 آوریل تحت یک اصلاح فنی قرار گیرد. پس از اتمام این مرحله، کاربران می‌توانند ده‌ها میلیارد دلار به شکل اتر را برداشت کنند. گفتنی است، این مرحله به نام ارتقای «شانگهای» شناخته می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، اتریوم یک شبکه رایانه‌ای است که میزبان قراردادهای هوشمند است. اتریوم در سال 2014 توسط کارآفرین ارزهای دیجیتال Vitalik Buterin معرفی و به یک پلتفرم محبوب جهت توسعه برنامه‌های مورد استفاده برای تقریبا همه چیز از تجارت گرفته تا صنعت بازی تبدیل شد.

تراکنش‌های اتریوم و بسیاری دیگر از پلتفرم‌های رمزنگاری معروف در بلاکچین به‌صورت عمومی قابل مشاهده هستند و بر اساس متن‌باز ساخته می‌شوند، بنابراین توسعه‌دهندگان می‌توانند وارد عمل شوند و سعی در بهبود آن‌ها داشته باشند.

ارزش اتریوم در طی بازه زمستان کریپتو در سال 2022 کاهش یافت و منجر به عقب نشینی بسیاری از سرمایه‌گذاران از دارایی‌های دیجیتال شد. اما جذابیت فناوری زیربنایی این ارز دیجیتال همچنان رو به افزایش است.

تا ماه سپتامبر 2022، اتریوم برای سفارش تراکنش‌ها به فرآیندی پرهزینه و پرانرژی که با عنوان اثبات کار شناخته می‌شود، متکی بود. پس از انجام یک بازنگری فنی موسوم به فرآیند ادغام، فرآیند اثبات سهام جایگزین روش قبل شد. افرادی که اتر خود را استیک می‌کنند، می‌توانند به تأییدکننده تراکنش‌های روی بلاکچین اتریوم تبدیل شوند و در ازای آن درآمدی مانند سپرده‌گذاری در بانک دریافت کنند.

گفتنی است، از سال 2020، کاربران می‌توانستند اتریوم خود را استیک کنند، اما امکان بازپس گیری آن نبود. شانگهای به کاربران اجازه می‌دهد تا آن کوین‌ها را خارج کنند.

مشخص نیست که چه تعداد از کاربران می‌خواهند پس از باز شدن اترهای خود، آنها را نقد کنند. ارزش توکن طی سال‌هایی که برای اولین بار فعال شده است، نوسانات زیادی داشته است. بر این اساس، انتظار می‌رود حداقل در ابتدای این مرحله، تقاضا برای برداشت بیشتر از سپرده‌های سهام جدید در اتریوم باشد.

از طرفی دیگر، در درازمدت، فرصت برداشت توکن‌های استیک شده احتمالاً استقرار اتر در بازار را جذاب‌تر می‌کند، زیرا ریسک را برای افراد کاهش می‌دهد.

کاربران برای این کار، باید به صف‌هایی بپیوندند که بسته به محل نگهداری آن‌ها ممکن است طولانی یا کوتاه باشند. احتمالاً این فرآیند برای دارندگان توکن‌هایی مانند Lido پیچیده‌تر خواهد بود. این سرویس که تقریباً یک سوم اتر استیک شده را در اختیار دارد، قصد دارد در ماه می امکان برداشت را برای کاربران فراهم کند.

ممکن است ماه‌ها طول بکشد تا دارندگان اتر کوین‌های خود را برداشت کنند زیرا اتریوم محدودیت‌هایی را در نظر گرفته است تا مطمئن شود تعداد زیادی از افراد به یکباره اترهای خود را برداشت نکنند.

همزمان با اجرای آپدیت شانگهای، احتمال بروز اشکالاتی وجود دارد. در طول آزمایش‌های اخیر، تأیید تراکنش‌ها بسیار بیشتر از حد انتظار طول کشید، زیرا بسیاری از رایانه‌هایی که این فرآیند را مدیریت می‌کردند ارتقای نرم‌افزاری نداشتند.

با این حال، توسعه‌دهندگان این ارز دیجیتال سابقه رفع تغییرات و مشکلات احتمالی را دارند. اما همچنین این خطر وجود دارد که برخی از گره‌ها در بلاکچین اتریوم که اتر استیک شده را نگه می‌دارند، کلیدهایی را که امکان دسترسی به کوین‌ها را فراهم می‌کنند، از دست داده باشند و کاربران را از دسترس خارج کنند.