شماره 92 گزارش اقتصادی شاپرک منتشر شد / رشد بیش از 12 درصدی تراکنش‌های ناتمام

پرداخت
بهابین

نودودومین گزارش اقتصادی شاپرک با شمایلی جدید منتشر شد. براساس این گزارش در بهمن ماه بالغ بر  3.742 میلیون تراکنش با ارزش 9.231 هزار میلیارد ریال در شبکه الکترونیک پرداخت‌کارت پردازش شده که نسبت دی ماه 2.35 درصد در تعداد و 9.26 درصد در ارزش ریالی رشد داشته است.

جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در بهمن ماه ۱۴۰۱ و درصد تغییرات آن نسبت به ماه گذشته را نشان می‌دهد؛ براساس آمارهای این شاخص، تراکنش‌های این ماه نسبت مشابه سال ۱۴۰۰، از نظر تعدادی 16.06 درصد و از نظر ریالی 45.12 درصد رشد داشته است.

ارزش اسمی تراکنش‌های بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به ماه قبل 9.26 درصد و ارزش حقیقی تراکنش‌ها 5.55 درصد رشد داشته است. (ارزش حقیقی تراکنش‌ها، ارزش تراکنش‌های شاپرکی بدون در نظر گرفتن اثرات تورم محاسبه می‌شود.)

جدول مقایسه رشد حقیقی و اسمی نقطه‌به‌نقطه ارزش تراکنش‌های شبکه شاپرک در بهمن‌ماه، رشد 45.12 درصدی ارزش اسمی تراکنش‌ها را نشان می‌دهد. شاپرک این رشد را شاهدی برای افزایش استقبال عمومی از پرداخت الکترونیکی معرفی کرده است. ارزش حقیقی تراکنش‌ها هم در این ماه نسبت هم بدون در نظرگرفتن اثر تورمی 5.38 درصد کاهش پیدا کرده است.

تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به دی‌ماه به دلیل افزایش 1.84 تعداد ابزارهای کارت‌خوان‌ فروشگاهی 1.73 درصد رشد کرده است. ابزارهای پذیرش اینترنتی در بهمن‌ماه ۱۴۰۱، نسبت به دی‌ماه 0.75 درصد رشد کرده و تعداد ابزارهای پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با کاهش 1.13 درصدی مواجه شده است.

در این ماه، بیش از 1.699 ابزار شاپرکی به ازای هر 10 هزار نفر جمعیت بالای 18 سال کشور وجود دارد که از این تعداد 1.555 آن ابزار کارتخوان فروشگاهی است. تعداد ابزار پذیرش اینترنتی و موبایلی هم به ازای هر 10 هزار نفر بالای 18 سال در کشور به ترتیب 125 و 120 ابزار است.

آمارهای بهمن‌ماه ۱۴۰۱ نشان می‌دهد در این ماه از ۱۰ هزار تراکنش،‌ 92.77 درصد آنها موفق و 7.23 درصدشان ناموفق بوده است.

بیش‌ترین خطای شاپرکی با 88.38 درصد به خطای کاربری اختصاص دارد. خطای صادرکنندگی با 9.59، خطای پذیرندگی با 1.2، خطای کسب‌وکار با 0.74 و خطای شاپرکی با 0.09 هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

تعداد تراکنش‌های ناتمام بهمن ماه ۱۴۰۱ نسبت به دی‌ماه، 12.31 درصد رشد کرده است. همزمان با رشد 2.35 درصدی تعداد تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، تعداد تراکنش‌های ناتمام هم با افزایش همراه بوده؛ نسبت تراکنش‌های ناتمام به کل تراکنش‌های موفق در این ماه نسبت به ماه قبل، 0.0010 رشد کرده است.

این بخش از گزارش اقتصادی شاپرک همواره با مطالعه شاخص‌های عملکرد تعدادی و مبلغی شرکت‌ها در کل، با تفکیک هر یک از ابزار‌های پذیرش و نوع سرویس، تصویری کلی از وضعیت آنها در صنعت پرداخت الکترونیکی کارت ترسیم می‌کرده است، که شاپرک از دی ماه ۱۴۰۱ با نظرسنجی از شرکت‌های پرداختی از اعلام تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداختی سر باز می‌زند.

به گفته کاظم دهقان مدیرعامل شاپرک به عصر تراکنش، در سنوات گذشته تعداد تراکنش‌های شرکت‌های پرداخت معیاری برای ارزیابی آنها قرار گرفته و این موضوع باعث ایجاد رقابت‌های ناسالم و رتبه‌بندی نامنصفانه بین شرکت‌ها شده بود. شاپرک بارها اعلام کرده که تعداد تراکنش‌ها هیچ ارزشی ندارد و در صنعت پرداخت، پارامترهای دیگری مانند سودآوری و تاثیر پذیری ابزارهای پذیرش وجود دارد که اهمیت بیش‌تری دارند اما چون در برخی مجامع تعداد تراکنش‌ها به معیار اصلی رتبه‌بندی و امتیازدهی شرکت‌های پرداختی تبدیل شده، این شرکت‌ها تمایل داشتند که تغییری در نحوه گزارش‌دهی شاپرک ایجاد شود و براساس نظریت اکثریت آنها، فعلا به‌صورت پایلوت سهم تراکنش شرکت‌ها برای رتبه‌بندی آنها از گزارش حذف شده تا نتایج آن بررسی و برای ادامه دادن یا ندادن آن تصمیم‌گیری شود.»

در شاخص سهم مبلغی تراکنش‌ها، به‌پرداخت ملت با سهم 19.35 درصدی از مبلغ‌ تراکنش‌ها، رتبه اول این شاخص را از آن خود کرده است. در این ماه اختلاف سهم مبلغی شرکت پرداخت الکترونیک سامان (دومین شرکت بازار ) با این شرکت حدود 2 درصد است. مقایسه سهم بازار مبلغی شرکت‌های پی‌اس‌پی در دی و بهمن نشان می‌دهد جابه‌جایی میان شرکت‌ها رخ نداده است. به‌پرداخت ملت در سهم مبلغی تراکنش‌های شرکت‌هایPSP از بازار ابزارهای پذیرش هم با پوشش 18.29 درصدی از مبلغ بازار کارتخوان فروشگاهی در رتبه اول قرار دارد و از ابزارهای پذیرش اینترنتی سهمی 25.75 درصدی و از ابزار پذیرش موبایلی سهمی 50.57 درصد دارد. پرداخت الکترونیک سامان با پوشش 25.75 دارای بالاترین سهم ابزار پذیرش اینترنتی در میان شرکت‌های پرداختی است.

بیشترین اختلاف بین سهم تعدادی تراکنش‌های ابزار پذیرش کارت‌خوان فروشگاهی نسبت به ماه گذشته با کاهش 0.33 درصدی به شرکت پرداخت الکترونیک سداد تعلق دارد. شرکت پرداخت الکترونیک سپهر در ابزار پذیرش اینترنتی نیز با افزایش 6.41 درصدی بالاترین اختلاف را دارد و تجارت الکترونیک پارسیان با 0.48 درصد افزایش دارای بیشترین اختلاف سهم در مبلغ تراکنش‌های ابزار پذیرش موبایلی است.

عملکرد دو شرکت‌ الکترونیک دماوند و فراپردازان آروند امید به‌‌گونه‌ای است که کمترین مبلغ و تعداد تراکنش‌های ابزارهای پذیرش مختلف را به خود اختصاص داده‌اند.

این بخش شاخص گستره فعالیت هر یک از بانک‌ها در پذیرش تعداد و مبلغ تراکنش‌های پشتیبانی‌شده در شبکه شاپرک را نشان می‌دهد. در نمودارهای مربوطه ۹ بانک نخست با بالاترین سهم تعدادی و مبلغی در شبکه پرداخت آورده شده و سایر بانک‌ها در نمودار تحت عنوان «سایر» آمده‌اند.

بانک ملت با سهم 17.72 درصدی از تعداد تراکنش‌ها و سهم 16.84 درصدی از مبلغ تراکنش‌ها، همچنان با اختلاف، بالاترین سهم از پذیرش تراکنش‌های بازار را به خود اختصاص داده و در جایگاه نخست بین تمام بانک‌های پذیرنده قرار گرفته است.