عرضه مرغ گران‌تر از نرخ مصوب/ مرغ‌داران به دنبال مجوز افزایش قیمت

بورس
بهابین

رصد بازار نشان می‌دهد در حال حاضر قیمت مرغ به بالاتر از نرخ مصوب رسیده است. محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز دلیل این موضوع را زیان تولیدکنندگان عنوان می‌کند و می‌گوید که به‌دنبال دریافت مجوز افزایش قیمت مرغ هستیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، بررسی بازار نشان می‌دهد با شروع سال جدید و متعاقب آن ماه رمضان قیمت مرغ به بالاتر از نرخ مصوب (63 هزار تومان) رسیده است و در برخی شهرها با نرخ‌هایی بالاتر از 70 هزار تومان عرضه می‌شود.

مسئولان صنفی نیز پیشی‌گرفتن قیمت خرده‌فروشی از مصوبات قانونی را تائید می‌کنند، اما آن را محدود به چند شهر و استان می‌دانند. با این حال در بررسی میدانی خرده‌فروشی‌ها مرغی با قیمت مصوب پیدا نمی‌شود. از سوی دیگر، تولیدکنندگان نیز همچنان حال و اوضاع مناسبی ندارند و چاره‌ای جز توزیع همراه با زیان ندارند.

مرغ‌داران عنوان می‌کنند که بیش از سه ماه است نهاده دامی به دستشان نرسیده است؛ بدین ترتیب کنجاله سویا را با دو برابر قیمت در بازار آزاد تهیه می‌کنند.

البته در یک ماه اخیر جوجه‌ریزی هم به‌طور چشمگیری کاهش پیدا کرده که این موضوع خود نیز عاملی برای کاهش عرضه و به تبع آن افزایش قیمت مرغ شناخته می‌شود.

البته دولت برای تنظیم بازار و تعدیل قیمت‌ها دو روز پیش مجوز واردات حدود 50 هزار تن گوشت مرغ را داد. در این رابطه سیدمحمد آقامیری، رئیس سازمان دامپزشکی، گفت: بر اساس نیاز بازار و تقاضای بخش خصوصی برای نخستین بار در کشور مجوز بهداشتی واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ گرم صادر و تا کنون بخشی از آن وارد کشور شده است.

محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، در گفتگو با تجارت‌نیوز عنوان کرد: در حال حاضر قیمت مرغ پایین‌تر از کیلویی 70 هزار تومان است.

او به دلایل فروش مرغ بالاتر از نرخ مصوب اشاره کرد و گفت: مدت‌ها بود که مرغداران تولیدات خود را زیر نرخ مصوب و به فروش رساندند. البته در حال حاضر نیز قیمت مرغ در اکثر استان‌ها با نرخ مصوب به فروش می‌رسد.

این فعال صنفی در پاسخ به این سوال که برای عدم زیان مرغداران، قیمت مرغ باید چقدر تعیین شود، پاسخ داد: در ابتدا باید مشخص شود که نهاده با چه قیمتی به دست مرغداران می‌رسد تا بر اساس قیمت تمام‌شده هزینه تولید، قیمت نرخ مصوب مرغ تعیین شود.

وی به لزوم افزایش قیمت مرغ در راستای جلوگیری از ادامه زیان تولیدکنندگان تاکید کرد و افزود: امیدواریم که در تا پایان ماه جاری بتوانیم مجوز افزایش قیمت مرغ را بگیریم.

یوسفی به مشکلات تامین نهاده اشاره کرد و ادامه داد: حدود سه ماه است که کنجاله سویا به دست مرغ‌داران نرسیده و در این مدت، تولیدکنندگان کنجاله سویا 16 هزار تومانی را از بازار آزاد کیلویی 30 هزار تومان خریداری کرده‌اند. از همین رو عرضه مرغ با کیلویی 63 هزار تومان منطقی نیست و تولیدکنندگان با زیان مواجه شده‌اند.

رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی تصریح کرد: باید مرغدار یک حداقل سودی را کسب کند، اما زمانی که تولیدکننده ناچار است کنجاله سویا را با دو برابر قیمت از بازار آزاد تهیه کند، قیمت نرخ مصوب برای مرغداران سودی ندارد.

او دلیل تاخیر در ترخیص نهاده را عدم تخصیص ارز عنوان کرد و یادآور شد: مرغ تنها کالای مصرفی برای خانوار کم درآمد محسوب می‌شود؛ از این رو دولت باید به این مسئله بیشتر توجه کند تا این کالا از سبد مصرفی مردم حذف نشود.

برای مطالعه بیشتر گزارش مجوز واردات ۵۰ هزار تن گوشت مرغ گرم صادر شد را در تجارت‌نیوز بخوانید.