سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس اعلام کرد / رتبه‌بندی ناشران بورسی پس از آزمایش از سر گرفته می‌شود

بورس
بهابین

طبق اعلام ولی‌الله جعفری، سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس، ناشران تا پایان سال رتبه‌بندی می‌شوند. البته از سال ۹۶ این رتبه‌بندی انجام می‌شد، اما در مقطعی متوقف شد تا دستورالعمل‌های آن اصلاح شود. پیش‌بینی می‌شود این موضوع طی سال جاری به طور آزمایشی عملیاتی شود و تا سال آینده به‌ طور رسمی صورت گیرد.

به گزارش بازار سرمایه، ولی‌الله جعفری اظهار کرد: «شرکت‌هایی‌ که متقاضی ورود به بازار سهام هستند، ابتدا باید مراحل پذیرش را طی کنند و این اداره مطابق دستورالعمل‌ها به‌عنوان عضو ناظر در جلسات پذیرش حضور پیدا می‌کند.»

او افزود: «پس از ثبت شرکت‌ها، اطلاعات جاری و سنوات گذشته منتشر شده و بر گزارش ارزش‌گذاری نظارت می‌شود؛ پس از برطرف‌ شدن ابهامات مربوط به بحث ارزش‌گذاری، شرکت برای عرضه اولیه به بورس یا فرابورس معرفی می‌شود. در واقع از ابتدا که شرکت‌ها مدارک و مستندات خود را ارائه می‌دهند تا زمانی که درخواست خود را به ثبت می‌رسانند، این اداره در کنار آنها خواهد بود و ناظر بر فرایندهاست.»

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس ادامه داد: «برای این مدیریت حدود ۵۰ ردیف وظیفه تعریف شده که از جمله آن می‌توان به محاسبه سهام شناور در هر سه ماه، پاسخ به مراجع‌ نظارتی و… اشاره کرد. در نهایت شش اداره وظایف مربوط به ۳۴۴ ناشر در بورس، ۱۶۷ ناشر در فرابورس، ۲۰۲ ناشر در بازار پایه و ۱۴۱ ناشر که تنها ثبت آنها به انجام رسیده‌ را به سرانجام می‌رسانند.»

او افزود: «در مجموع بالغ بر ۸۲۰ شرکت سهامی عام تحت نظر وجود دارد که هر یک از شرکت‌ها زیرمجموعه‌هایی تحت کنترل دارند که تعداد آنها حدوداً به سه هزار و ۶۰۵ شرکت می‌رسد و اطلاعات مربوط به این شرکت‌ها در دو دوره شش‌ماهه و یک‌ساله منتشر می‌شود.»

جعفری خاطرنشان کرد: «در این مدیریت، چهار اداره مسئولیت نظارت بر ناشران را دارند که به گروه‌های صنعتی و معدنی، شیمیایی و غذایی، سرمایه‌گذاری و استانی تقسیم می‌شوند. اداره میز صنعت و رتبه‌بندی نیز یکی از اداره‌ها به حساب‌ می‌آید.»

او در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه توقف و رفع توقیف نمادها یکی از اقدامات این اداره بوده، بیان کرد: «هیچ نمادی بیش از شش ماه حق بسته ماندن ندارد و مطابق آخرین دستورالعمل، اگر شرکت پذیرفته‌شده‌ای بیش از این مدت بسته بماند باید به بازار پایه انتقال یابد.»

جعفری خبر داد: «تا پایان سال ناشران رتبه‌بندی می‌شوند. البته از سال ۹۶ این رتبه‌بندی انجام می‌شد، اما در مقطعی این موضوع متوقف شد تا دستورالعمل‌های آن اصلاح شود. پیش‌بینی می‌شود این موضوع طی سال جاری به طور آزمایشی انجام شود و تا سال آینده به‌ طور رسمی صورت گیرد.»

او با اشاره به اینکه پیش‌نویس دستورالعمل‌ رتبه‌بندی شرکت‌ها تدوین شده، گفت: «پیش‌بینی می‌شود دستورالعمل رتبه‌بندی ناشران تا آخر آذرماه تصویب و ابلاغ شود. این رتبه‌بندی بر اساس معیارهایی همچون رعایت الزامات حسابرسی در گزارش‌های حسابداری، تأخیر نداشتن در پرداخت سود و… است.»

سرپرست مدیریت نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: «شرکت‌ها برای پرداخت سود، حداکثر هشت ماه زمان دارند. در اصلاحیه قانون بازار سرمایه که به مجلس ارائه شد، پیشهاد دادیم این زمان به سه ماه کاهش یابد. در این صورت پس از برگزاری مجمع، شرکت‌ها سه ماه برای پرداخت سود به سهام‌داران فرصت خواهند داشت.»