نقد و بررسی کیا سورنتو 2015 تا 2017/ کراس‌اوور 7 نفره کره‌ای

خودرو
بهابین

شرکت سازنده، کیا سورنتو 2015 تا 2017 را با دو تیپ معمولی و GT-Line روانه بازار کرد که این دو تفاوت‌های جزئی با یک‌دیگر دارند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نسل اول کیا سورنتو در سال 2002 و بر پایه پلتفرم هیوندای سانتافه وارد بازار شد. در واقع این کراس‌اوور کره‌ای برادر بزرگ و با طراحی محافظه‌کارانه‌تر سانتافه محسوب می‌شود.

خودرویی که امروز تصمیم به بررسی آن داریم، نسل سوم سورنتو است که از سال 2015 تا 2019 روی خط تولید بود. در سال 2017، فیس‌لیفتی روی این خودرو اعمال شد و مشخصات ظاهری و فنی آن دست‌خوش تغییر شد. بنابراین هدف ما در این گزارش، بررسی مدل 2015 تا 2017 این کراس‌اوور جذاب کره‌ای است.

این خودرو از یک پیشرانه چهارسیلندر با حجم 2400 سی‌سی و تکنولوژی GDI بهره می‌برد. قدرت تولیدی پیشرانه به کمک گیربکس اتوماتیک 6 دنده به هردو محور جلو و عقب منتقل می‌شود.

از دیگر قابلیت‌های کیا سورنتو، قفل الکترونیکی آن‌را می‌توان نام برد که با روشن کردن، قدرت به صورت مساوی بین محورهای جلو و عقب تقسیم می‌شود. این قابلیت می‌تواند استفاده بسیاری در سفرهای آفرودی داشته باشد، هرچند که این کراس‌اوور به هیچ وجه یک خودروی آفرودی به حساب نمی‌آید.

اما به‌طور کلی سورنتو در بخش مشخصات فنی، نمره قابل قبولی دریافت نمی‌کند. چراکه قدرت تولیدی 185 اسب و 241 نیوتن‌متر، اصلا از عهده به حرکت درآوردن جثه 1.7 تنی این خودرو برنمی‌آید.

هرچند این خودرو یک نسخه شش سیلندر نیز دارد که به صورت انگشت‌شمار، وارد بازار ایران شده و ایرادات نسخه چهار سیلندر به صورت کامل در این نسخه برطرف شده است.

در ابتدای گزارش به یکی از رقبای این خودرو یعنی هیوندای سانتافه اشاره شد. اگر بخواهیم به صورت کلی کیا سورنتو را با سانتافه مقایسه کنیم، به این نتیجه می‌رسیم که سورنتو طراحی محافظه‌کارانه‌تر و معمولی دارد اما سانتافه از خطوط عجیب و غریب در سرتاسر بدنه استفاده کرده است.

در قسمت جلوی خودرو، یک جلوپنجره سایز متوسط دیده می‌شود که شباهت بسیاری به جلوپنجره خودروهای چینی امروزی دارد که آن را جلوپنجره کهکشانی می‌نامند. یکی از تفاوت‌های نسخه GT-Line با نسخه معمولی، چراغ‌های LED مه‌شکن بوده که در نسخه معمولی از لامپ استفاده شده است.

در نمای جانبی همین طراحی محافظه‌کارانه حفظ شده است اما چیزی که بسیار جلب توجه می‌کند، ارتفاع بسیار پایین این خودرو از زمین بوده که نزدیک به ارتفاع خودروهای سواری است. بنابراین فکر رفتن به سفرهای آفرودی با کیا سورنتو را کاملا از ذهن خود خارج کنید. رینگ‌های به کار رفته در این خودرو، از نوع آلومینیومی و سایز 19 اینچ است.

نمای پشتی نیز به مانند سایر بخش‌ها، بسیار ساده اما زیبا طراحی شده. چراغ‌های نسبتا بزرگ و جدا از هم مانند چراغ‌های جلو، در دوطرف قرار گرفته و چراغ ترمز، به‌صورت خطی روی باله‌ای که در قسمت بالایی شیشه مشاهده می‌شود، به چشم می‌خورد.

اولین چیزی که با باز کردن درب راننده توجه شما را جلب می‌کند، صندلی خودرو است که جهت راحتی سوار شدن تا حد زیادی به سمت عقب کشیده شده است. با سوار شدن به خودرو، صندلی به آرامی جلو کشیده می‌شود و همانند قبل تنظیم می‌شود.

متریال استفاده شده در داخل کابین بسیار خوب و قابل قبول است. پلاستیک خشک در حد بسیار کم و در قسمت‌های پایینی درب‌ها به‌چشم می‌خورد. جنس داشبورد به کلی از پلاستیک نرم بوده که حس کیفیت را به راننده القا می‌کند. در قسمت رودری‌ها نیز از پلاستیک نرم، دوخت پارچه و پلاستیک‌های پیانویی رنگ استفاده شده است.

نمایشگر 8 اینچی که از اندازه متوسطی برخوردار است به همراه دریچه‌های کولر، توسط یک نوار آلومینیومی احاطه شده که دقیقا وسط داشبورد قرار می‌گیرد.

همچنین سقف پانارومای بسیار بزرگی که تا ابتدای ردیف دوم باز می‌شود، از دیگر امکانات جذاب سورنتو است.

ردیف دوم از جای مناسبی برای سر و پای سرنشینان برخوردار بوده و از امکانات قابل قبولی برخوردار است. دوعدد دریچه هوا با قابلیت بازو بست دستی به همراه خروجی فندکی و USB و چراغ‌های مطالعه سقفی برای هردوطرف دیده می‌شود. تنظیم پشتی و جلوعقب صندلی‌ها به صورت دستی امکان پذیر بوده و این ردیف نیز همانند ردیف جلو، دارای گرم‌کن صندلی است.

از دیگر نقاط قوت کیا سورنتو 2015 تا 2017، تعبیه ردیف سوم برای این محصول بوده که از فضای نسبتا خوبی برخوردار است و واقعا جای تعجب دارد. اما باید این نکته را نیز مدنظر داشت که درصورت باز شدن ردیف سوم، تقریبا هیچ فضایی برای صندوق عقب باقی نمی‌ماند.

کیا سورنتو از آپشن و امکانات رفاهی قابل قبولی نسبت به سال ساخت خود برخوردار است. ابتدا به توضیح امکانات نسخه معمولی می‌پردازیم و بعد، تفاوت‌هایی که نسخه GT-Line با تیپ معمولی دارد را شرح می‌دهیم.

از جمله امکانات سورنتو می‌توان به کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، اتوپارک، سنسور جلو و عقب، سنسور باران، سنسور فشار باد تایر، ترمزپارک برقی، سیستم اتوهلد، دی‌لایت و اتولایت، چراغ چرخشی و چراغ شور، فرمان برقی حساس به سرعت به همراه گرم‌کن، دوربین دنده عقب، ایربگ زانویی راننده و پرده‌ای و جانبی جلو اشاره کرد.

ورود و استارت بدون کلید، گرم‌کن و سرد کن صندلی‌های جلو و گرم‌کن عقب، صندوق برقی و صندوق پران هوشمند، سقف پاناروما و سانروف نیز از دیگر امکانات کیا سورنتو 2015 تا 2017 است. نسخه GT-Line علاوه‌بر این امکانات، از کروزکنترل هوشمند، نوربالا و تنظیم نور اتوماتیک، نورپردازی داخلی، نویگیشن، دوربین 360 درجه، کول باکس، تنظیم برقی گودی کمر راننده و سیستم صوتی اینفینیتی برخوردار است. همچنین رادار نقطه کور و پدل‌شیفتر پشت فرمان نیز در نسخه GT-Line، قابل سفارش دادن بود.

نمونه دست دوم این کراس‌اوور کره‌ای در اوایل سال 1402 در بازار داخلی، برحسب تیپ و میزان کارکرد، قیمتی بین بازه 4 میلیارد تا 5 میلیارد تومان دارد. طبیعی است هرچقدر که خودرو کم‌کارکرد بوده و در شرایط بهتری نگهداری شود، قیمتی بالاتر خواهد داشت.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.