نرخ بهره بین بانکی به 23.46 درصد رسید / نرخ ریپو ثابت ماند

بورس
بهابین

نرخ بهره بین بانکی در هفته‌ای که گذشت نیز صعودی شد و به رکوردشکنی خود ادامه داد. نرخ ریپو اما بدون تغییر نسبت به هفته گذشته در رقم 23 درصد ثابت باقی ماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با پایان دومین هفته کاری سال 1402 بانک مرکزی مطابق هفته‌های گذشته آمار نرخ بهره بین بانکی و همچنین نرخ حداقل نرخ توافق بازخرید را منتشر کرد. آماری که بر اساس آن نرخ سود بازار شبانه بار دیگر به روند صعودی خود ادامه داد. با این وجود حداقل نرخ ریپو همچون دو هفته گذشته در رقم 23 درصد ثابت باقی مانده است.

آماری که امروز بانک مرکزی از آمار نرخ‌های بهره در هفت روز منتهی به 16 فروردین ماه سال جاری منتشر کرده، حاکی از آن است که نرخ بهره بین بانکی در این هفته نیز به روند صعودی خود ادامه داده و رشدی 0.1 واحد درصدی را ثبت کرده است. به این ترتیب نرخ مذکور در طول 11 هفته اخیر، تنها یک هفته را بدون رشد پشت سر گذاشته است.

با ادامه صعود نرخ بهره بین بانکی، میانگین موزون این نرخ در هفته‌ای که گذشت به 23.46 درصد رسید تا رکوردشکنی‌های متوالی نرخ سود بازار شبانه ادامه داشته باشد.

نکته قابل توجه درباره آمارهای منتشر شده توسط بانک مرکزی در سال 1402 آن است که این نهاد همچنان ارقام مربوط به عملیات اجرایی سیاست پولی در دو هفته گذشته را منتشر نکرده است. این در حالی است که در سال گذشته این آمار به طور هفتگی از طریق وبسایت رسمی بانک مرکزی برای عموم افشا می‌شد.

بازار بین بانکی با فراهم کردن سازوکاری که از طریق آن، بانک‌ها کسری وجوه خود را از دیگر بانک‌ها جبران می‌کنند، یکی از مهم‌ترین بازارها برای تامین نقدینگی بانک‌ها به شمار می‌رود.

در بازار بین بانکی، بانک‌هایی که در فعالیت روزمره خود دچار کسری وجوه نقد می‌شوند، می‌توانند نقدینگی موردنیاز خود را از بانک‌هایی که منابع مازاد دارند قرض بگیرند. بانک‌های مقروض موظفند که مبلغ قرض گرفته شده را در تاریخ مشخص و با بهره مشخصی به وام دهنده بازگردانند.

از آنجا که سررسید این وام‌ها بسیار کوتاه‌مدت و به‌طور معمول یک شبه هستند، به این بازار، بازار شبانه و به نرخ بهره آن، نرخ بازار شبانه نیز گفته می‌شود.

با وجود اینکه بازار بین بانکی، بازاری برای مراودات میان بانک‌ها است اما بانک مرکزی نیز گاهی اوقات با عرضه منابع خود در این بازار، نرخ بهره آن را کنترل می‌کند.

با این حال اوضاع نه چندان جالب بانک‌ها از نظر کفایت منابع نقدی و افزایش تقاضای آنها برای وجوه نقد باعث شده که ورود بانک مرکزی به بازار بین بانکی در ماه‌های گذشته به امری همیشگی تبدیل شود. موضوعی که به عقیده کارشناسان می‌تواند آثار تورمی در پی داشته باشد.

با این وجود همانطور که پیش‌تر ذکر شد، بانک مرکزی در دو هفته اخیر آماری از تزریق پول در بازار بین بانکی منتشر نکرده است.