بررسی تاثیر افزایش قیمت کارخانه‌ای بر بازار خودروهای دست‌دوم + جدول

خودرو
بهابین

خودرو در بازار آزاد کشور تحت تاثیر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه باز هم گران شد. میزان افزایش قیمت به میزانی بود که دنا پلاس طی یک هفته 74 میلیون تومان افزایش یافت. در این بین فعالان بازار خبر از رونق مجدد بازار و خداحافظی با رکود را می‌دهند.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت خودرو سرانجام پس از کشمکش‌هایی میان شورای رقابت و وزارت صمت21 فروردین‌ماه اعلام شد.

گرچه کارشناسان از  این افزایش قیمت به عنوان مکانیزم شکست‌خورده یاد می‌کنند و شورای رقابت پیش از اعلام قیمت‌ها اعلام کرده بود که متوسط افزایش قیمت 29 درصد است، اما با انتشار فهرست نرخ جدید محصولات ایران خودرو و سایپا افزایش قیمت 42 درصدی نیز در میان خودروهای این دو خودروساز مشاهده شد.

در این میان بازار خودرو پیش از اعلام قیمت‌های جدید با موج جدیدی از افزایش قیمت همراه شد. آن‌گونه که فعالان بازار  خبر دادند، قیمت خودرو تحت تاثیر تاخیر 10 روزه شورای رقابت و وزارت صمت بر سر اعلام میزان افزایش نرخ خودروهای کارخانه‌ای حدود پنج درصد افزایش یافت.

اما حال که قیمت‌های جدید محصولات ایران خودرو و سایپا اعلام شده است، بازار مجددا واکنش افزایشی نشان داده و شیب صعود قیمت‌ها تندتر از گذشته شده است. این افزایش قیمت تا جایی ادامه داشت که برخی خودروها تا 74 ملییون تومان نیز طی یک هفته گران شدند.

بیشترین افزایش قیمت را خودروی دنا پلاس شش دنده‌ای به خود اختصاص داده است. این خودرو در هفته گذشته 831 میلیون تومان قیمت داشت. اما تنها طی یک هفته وارد کانال 900 میلیون تومانی شد و نرخ 905 میلیون تومان را در کارنامه خود ثبت کرد.

جدای از ثبات قیمت پراید 111 که نرخ آن از ابتدای سال تغییری نکرده است، کمترین افزایش قیمت را ساینا S دنده‌ای تجربه کرد و با  افزایش 27  میلیون تومانی در یک هفته، هم‌اکنون در قیمت 364 میلیون تومان در بازار خودروی کشور خرید و فروش می‌شود.

در این میان، پژو 207 که یکی از خودروهای پرطرفدار بازار این روزهاست، در یک هفته 66 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرد و به 727 میلیون تومان رسید.

آنچه در بالا آمد، گزارش افزایش قیمت خودرو طی یک هفته گذشته بود. اما در دو روز گذشته و بعد از افزایش رسمی قیمت کارخانه‌ای خودرو، قیمت‌ها در بازار آزاد چه تغییری کرده است؟

کارنامه در گزارشی اعلا کرده که بعد از افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا و ایران خودرو ، مدل صفر این خودرو ها طی دو روز تا ۳۵ میلیون تومان رشد قیمت داشتند.

به‌نظر می‌رسد خودروهای محبوب بازار، تاثیر سریع‌تری از افزایش قیمت کارخانه‌ای گرفتند و در دو روز اخیر تارا، پژو پارس، پژو ۲۰۷، پژو ۲۰۶ و شاهین رشد قیمت قابل توجهی را تجربه کردند.

قیمت کارخانه‌ای دو تیپ هایما شامل هایما اس ۷ اتومات و هایما اس ۵ ای‌تی، در سال جدید افزایش پیدا نکرد و بازار عکس‌العمل متفاوتی در ارتباط با این موضوع نشان داد. در واقع هایما اس ۵ ای‌تی در دو روز ۲۰ میلیون کاهش قیمت پیدا کرد؛ در حالی که هایما اس ۷ اتومات توربو نزدیک به ۵۰ میلیون تومان افزایش داشت.

در لیست خودروهایی که شامل افزایش قیمت کارخانه‌ای بودند، مدل‌های صفر تعداد کمی از ماشین‌ها در بازار آزاد، کاهش قیمت پیدا کردند و بعضی از آن‌ها بدون تغییر و با قیمت‌های قبلی معامله شدند.

به‌طور کلی بازار خودروهای دست‌دوم با فاصله نسبت به بازار خودروهای صفر دچار نوسان می‌شود .اما با توجه به نوسان بازار خودرو از ابتدای امسال، به نظر می‌رسد افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات سایپا و ایران‌خودرو زودتر از انتظار بر بازار ماشین‌های دست‌دوم تاثیر گذاشته است.

بررسی‌های کارشناسان کارنامه نشان می‌دهد مدل کارکرده اکثر خودروهایی که با افزایش قیمت کارخانه‌ای روبه‌رو شدند، در دو روز اخیر بین ۵ تا ۱۰ میلیون تومان رشد پیدا کرد و در نتیجه بازار ماشین‌های دست‌دوم به سرعت از افزایش قیمت خودروهای صفر تاثیر پذیرفت.

محمدرضا حامدی، فعال و کارشناس حوزه خودرو، در گفتگو با تجارت‌نیوز روند بازار را تشریح کرد. او گفت: این روزها تعداد معاملات دو برابر شده است. همچنین قیمت خودرو نیز طی یک هفته اخیر رشد 20 الی 30 درصدی را تجربه کرد. اما امروز رشد قیمت‌ها متوقف شده و تغییر چندانی در نرخ‌های دیروز ایجاد نشده است.

او افزود: شوک جدید افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای به صورت یک‌جا در بازار  تخلیه می‌شود و این‌گونه نیست که خودروها در طی زمان روند افزایش قیمت را طی کنند. اگر قیمت دلار در بازه‌های کنونی ثابت بماند به نظر می‌رسد بازار  به همین روند خود ادامه دهد.

این کارشناس ادامه داد: در این میان باید به این نکته اشاره کرد که گرچه افزایش قیمت در تمامی خودروها به یک میزان صورت گرفته است، اما تعداد معاملات در محصولات ایران خودرو بیشتر است.

برای مطالعه بیشتر، خبر اعلام قیمت جدید خودرو در درب کارخانه را در تجارت‌نیوز بخوانید.