نخستین شمش طلای بورسی تحویل داده شد

بورس
بهابین

نخستین شمش طلای بورسی به یک مشتری تحویل داده شد. حدود یک ماه از آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا می‌گذرد و در این معاملات امکان تحویل شمش طلا از سوی خریداران وجود دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، نخستین شمش طلای بورسی در بازار گواهی سپرده کالایی بورس کالا تحویل داده شد.

پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز معاملات گواهی سپرده شمش طلا و با توجه به آنکه در این معاملات امکان تحویل شمش طلا از سوی خریداران وجود دارد، یکی از مشتریان در این بازار طی روزهای اخیر درخواست تحویل شمش طلای خود را ارائه کرد که پس از بررسی های آزمایشگاهی با حضور نمایندگانی از بورس کالا و شرکت تولیدکننده، شمش طلا به مشتری تحویل داده شد.

معاملات گواهی سپرده شمش طلا، ابزار مالی است که بدون ریسک‌های معاملاتی بازار سنتی امکان سرمایه‌گذاری در بازار شمش طلا آن هم با کمترین سرمایه را فراهم کرده است؛ در شرایطی که عامه مردم برای خرید طلا در بازار سنتی باید مبالغ میلیونی داشته باشند اما در بازار گواهی سپرده شمش طلا می توان با دارابودن سرمایه ای معادل وجه یک دهم گرم طلا یعنی چیزی در حدود ۳۳۰ هزار تومان (معادل یک گواهی شمش طلا) در این بازار سرمایه گذاری کنند.

به عبارت بهتر هر برگه گواهی سپرده شمش طلا معادل ۱۰۰ سوت یا ۱۰۰ میلی گرم از شمش طلا است و باتوجه به وزن یک کیلوگرمی هر شمش، قیمتی که در تابلوی معاملاتی برای این دارایی نشان داده می‌شود، معادل ۰.۱ گرم از این شمش طلا است.

همچنین حداقل عیار شمش طلای پذیرفته شده از شرکت های تولیدکننده و عرضه کننده در انبار ۹۹۵ بوده و مشتریانی که حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا خریده‌اند می‌توانند درخواست ترخیص شمش را در سامانه معاملات ثبت کرده و پس از مراجعه حضوری به خزانه بانک ملت، شمش طلای خریداری شده را تحویل بگیرند. در همین زمینه امروز یکی از مشتریان که حداقل ۱۱ هزار گواهی سپرده شمش طلا را در پرتفوی سرمایه گذاری خود داشت پس از ارائه درخواست و بررسی های آزمایشگاهی و تایید دقیق عیار طلا، شمش خود را تحویل گرفت.

از خزانه بانک نیز خبر می رسد که یک مشتری دیگر درخواست ترخیص شمش تحت مالکیت خود را از طریق کارگزار ثبت کرده و در انتظار برای دریافت شمش طلاست.

لازم به یادآوری است با درخواست ترخیص و ارزیابی شمش از سوی مشتری، نمایندگان بورس کالا، آزمایشگاه مورد تایید بورس، خزانه بانک ملت، شرکت تولیدکننده شمش طلا و همچنین مشتری در محل خزانه حضور یافته و شمش تخصیص داده شده به مشتری در سامانه انبار بورس پس از فک پلمپ خزانه، توزین شده و توسط ارزیاب آزمایشگاه نمونه برداری از شمش انجام و مجددا شمش توسط نماینده آزمایشگاه پلمپ می شود.

سپس نمونه ها به آزمایشگاه ارسال شده تا ارزیابی شود که در فرآیند تحویل شمش نخست به مشتری با انجام این اقدامات، در تاریخ ۲۸ فروردین، نتیجه آزمایشات از آزمایشگاه وصول شد که موید عیار درج شده بر روی شمش بود. لذا شمش از نظر کمی و کیفی با مندرجات حک شده بر روی آن و در شناسنامه شمش، مطابقت داشته است.

گفتنی است متقاضیان می‌توانند پس از دریافت کد معاملاتی بازار مالی بورس کالا اقدام به معامله گواهی سپرده شمش طلا کنند.

کارشناسان معتقدند با آغاز به کار دو بازار گواهی سپرده و قراردادهای آتی شمش طلا، شاهد شکل گیری معاملاتی کارا و شفاف با نقدشوندگی بالا در مقایسه با بازار غیررسمی طلا در کشور هستیم؛ ضمن اینکه توسعه ابزارهای مالی شمش طلا می تواند در کاهش التهابات بازار نقدی سکه طلا و ارز اثرگذار باشد.

منبع: کالاخبر