استقبال مردم از خرید موبایل اقتصادی!/ افزایش تقاضا برای گوشی‌های زیر 10 میلیون تومان

بورس
بهابین

کاهش قدرت خرید مردم باعث شده تا آن‌ها به خرید گوشی‌های دست دوم یا موبایل‌های اقتصادی روی آورند. در همین زمینه رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری تهران به تجارت‌نیوز گفت: حدود 75 درصد تقاضای بازار مربوط موبایل‌های زیر 10 میلیون تومان است.

به گزارش تجارت‌نیوز، ، بررسی بازار موبایل در آغاز سال جاری نشان می‌دهد که روند رو به رشد قیمت‌ها که از دو ماه پیش آغاز شده بود، همچنان ادامه دارد.

پس از جهش چندباره نرخ ارز در اواخر سال 1401، قیمت موبایل نیز در مدت کوتاهی بین 40 تا 70 درصد افزایش پیدا کرد. برای مثال قیمت گوشی سامسونگ a53 که در هشتم بهمن ماه 12 میلیون تومان بود در اواسط بهمن به حدود 14 میلیون تومان رسید و در روز هشتم اسفند از 19 میلیون تومان عبور کرد؛ یعنی طی یک ماه حدود هفت میلیون تومان به قیمت این گوشی افزوده شد.

گرچه فروشندگان تلفن همراه افزایش نرخ ارز را عامل گرانی در این بازار می‌دانند، اما مهدی عبقری، رئیس انجمن واردکنندگان موبایل، در گفتگو با تجارت‌نیوز توجیه فروشندگان را نادرست و غیرمنطقی عنوان کرد و گفت: بارها عنوان کرده‌ام که در این کشور هیچ موبایلی با ارز آزاد وارد نشده است که فروشندگان بخواهند آن را با قیمت ارز آزاد به فروش برسانند. فروشندگان موبایل از شرایط هیجانی بازار موبایل در ماه‌های پایانی سال سوءاستفاده کرده‌اند.

ابراهیم درستی، رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری تهران، در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره آخرین وضعیت بازار موبایل توضیح داد: در سال گذشته با اینکه واحدهای فروش موبایل مملو از کالا بودند، اما عرضه متناسب با تقاضا انجام شد.

او عامل افزایش قیمت موبایل در ماه‌های پایانی سال گذشته را در پی افزایش نرخ ارز برشمرد و افزود: امیدواریم که وضعیت قیمت تلفن همراه در سال جاری بهبود پیدا کند.

درستی در پاسخ به این سوال که وضعیت بازار فروش موبایل با توجه به اینکه اغلب مردم خرید خود را به ماه‌های پایانی سال موکول می‌کنند، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ توضیح داد: بازار فروش موبایل نسبت به سال‌های گذشته تغییر چندانی نداشت، اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم، اغلب تقاضاها به سمت گوشی‌های با رنج قیمت پایین رفته بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان صوتی و تصویری تهران به سهم بالای موبایل‌های ارزان قیمت در بازار گوشی‌های تلفن همراه اشاره کرد و گفت: حدود 75 درصد متقاضایان تلفن همراه در کشور از موبایل‌های زیر 10 میلیون تومان استقبال می‌کنند.

او در پایان تاکید کرد: از آنجایی که سهم زیادی از مردم متقاضی گوشی‌های اقتصادی هستند، باید اقدامات نتیجه‌بخشی برای عدم افزایش قیمت موبایل انجام داد تا قشر آسیب‌پذیر کمتر متضرر شوند.

برای مطالعه بیشتر گزارش افزایش 40 تا 70 درصدی قیمت گوشی‌های تلفن همراه را در تجارت‌نیوز بخوانید.