نقد و بررسی یوآز پاتریوت / هیولای تنبل روسی چه ویژگی‌های دارد؟

خودرو
بهابین

یوآز پاتریوت شاسی‌بلند آفرود روسی است که با لغو برجام، پایش در بازار خودرو داخل کشور باز شد و نقاط قوت و ضعف زیادی دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز، یوآز پاتریوت برای اولین بار در سال 1395 در نمایشگاه خودرو تهران معرفی شده و قرار بود داخل کشور مونتاژ شود. اما چند سال بعد با توافق برجام، به‌دلیل اقبال عمومی مردم از خودروهای اروپایی و شرق آسیایی، مونتاژ این شاسی بلند روسی انجام نشد.

با لغو برجام در سال 1398، شرکت سروش دیزل مبنا، تصمیم به شروع مونتاژ این خودرو گرفت. شرکت یوآز در سال‌های 2016 و 2018 آپدیت‌های مختصری روی این خودرو انجام داد که مربوط به آپشن‌ها و امکانات رفاهی بود.

یوآز پاتریوت از یک پیشرانه چهار سیلندر با حجم 2.7 لیتر تنفس طبیعی بهره می‌برد که برای انتقال قدرت، با دو نوع گیربکس 5 سرعته دنده‌ای و 6 سرعته دنده اتوماتیک در بازار کشور عرضه شد. همچنین به دلیل استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه، از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است.

این خودرو به دلیل اینکه بیش‌تر برای آفرود ساخته شده، از قابلیت‌های آفرودی زیادی برخوردار است. برای مثال نحوه انتقال نیرو به صورت چهار حالته : دیفرانسیل عقب سبک (2H)، چهار چرخ محرک سبک(4H)، چهار چرخ محرک سنگین(4L) و چهارچرخ محرک سنگین با قفل دیفرانسیل است.

همچنین زاویه ورود و خروج مناسبی که این خودرو هنگام ورود به شیب‌ها دارد، بر قابلیت‌های آفرودی این شاسی بلند روسی می‌افزاید.

اما یکی از بزرگ‌ترین نقطه ضعف‌های یوآز پاتریوت، پیشرانه حجیم اما نه‌چندان قدرتمند این خودرو است که با وزن دو تنی آن در حالتی که مصرف بالایی دارد، قابلیت‌های حرکتی‌اش به شکل قابل توجهی پایین است. این مصرف ترکیبی و شتاب پایین با گیربکس اتوماتیک، بدتر نیز می‌شود و در حدود 1.3 لیتر در 100 کیلومتر، مصرف ترکیبی بالاتر می‌رود.

طراحی و تولید این خودرو به سال 2005 باز می‌گردد و کمپانی یوآز در سال 2014 فیس‌لیفت مختصری روی این پلتفرم انجام داد. یوآز در طول این سال‌ها آپدیت‌هایی روی محصول خود انجام داده اما هیچ‌گاه طراحی ظاهری آن دست‌خوش تغییر نشده است.

پس نباید انتظار ظاهری زیبا از یوآز پاتریوت داشت. هرچند که این طرح برای سال 2014 نیز چندان زیبا و جذاب نیست.

قالب کلی خودرو به صورت مکعبی و با خطوط شکسته، اما بسیار ساده درست شده و نیازی به توضیح اضافی ندارد. رینگ‌های این غول روسی از نوع آلومینیومی 16 اینچ است و به کمک تایرهای آفرودی که شرکت روی آن قرار داده، قابلیت‌های آفرودی خودرو را افزایش می‌دهد.

اما یکی دیگر از مشکلاتی که یوآز پاتریوت دارد، ارتفاع زیاد نسبت به عرض آن است که باعث می‌شود در سرعت‌های بالا حس ناپایداری را به راننده القا کند.

این سادگی طراحی در بخش داخل کابین نیز تکرار شده و این قسمت نیز ظاهری به‌روز و زیبا ندارد. البته باید به این نکته اشاره کرد، خودروهایی که برای استفاده‌های آفرودی درست می‌شوند لزوما نباید زیبا و چشم‌نواز باشند و تنها آپشن‌های آفرودی برایش کافی است.

یک نمایشگر با اندازه متوسط در وسط داشبورد قرار گرفته و دکمه‌های تهویه مطبوع و سایر دکمه‌های مربوط به تنظیمات، با اندازه نسبتا بزرگ و ساده در این قسمت به چشم می‌خورد. اندازه بزرگ دکمه‌ها، استفاده از آن‌ها را برای راننده بسیار آسان می‌کند.

اما از نقاط قوت داخل کابین می‌توان به فضای بسیار جادار در ردیف عقب اشاره کرد. همچنین این ردیف همانند بخش جلو به گرم‌کن صندلی و سیستم تهویه جداگانه مجهز است. در نتیجه می‌توان گفت یوآز پاتریوت به سرنشینان ردیف عقب، اهمیت بیش‌تری نسبت به رقبای چینی بازار می‌دهد.

از جمله آپشن‌های جالب این غول روسی می‌توان به کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، ترمز کمکی، دی‌لایت، گرم‌کن فرمان، دوربین دنده عقب، کول باکس و گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب اشاره کرد.

همان‌طور که مشاهده می‌کنید، این خودروی روسی از امکانات زیادی برخوردار نیست و نبود برخی آپشن‌ها مانند ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای دیسکی عقب، سقف پاناروما و سانروف، دوربین 360 درجه و انواع رادارهای هشدار دهنده هنگام رانندگی، ارزش خرید خودرو را پایین می‌آورد.

این خودرو به دلیل عرضه محدود، فعلا در دو نوع یوآز پاتریوت پیکاپ اتومات و یوآز پاتریوت اتومات از طریق سروش دیزل مبنا وارد بازار خواهد شد.

طبق بخش‌نامه‌ای که اخیرا در فروردین ماه 1402 منتشر شده است، نوع پیکاپ این خودرو نسبت به قیمت قبل، با حدود 790 میلیون تومان افزایش، به قیمت 1 میلیارد و 950 میلیون تومان عرضه خواهد شد.

همچنین یوآز پاتریوت اتوماتیک با یک میلیارد افزایش قیمت، به قیمت 2 میلیارد و 250 میلیون تومان عرضه می‌شود.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.