تغییر قیمت خودرو در کارخانه قطعی شد/ امکان کاهش قیمت وجود دارد؟

خودرو
بهابین

شورای رقابت اعلام کرد که امروز دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو اعلام می‌شود. اما یک مسئول در شورای رقابت به تجارت‌نیوز گفت ممکن است این دستورالعمل امروز نهایی نشود، اما تا پایان فروردین قیمت‌های جدید در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بحث افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه همچنان با ابهامات فراوانی همراه است.

درحالی که برخی از مسئولان شورای رقابت و وزارت صمت مساله افزایش قیمت 30 الی 70 درصدی قیمت خودروهای کارخانه‌ای را در سال گذشته تایید کردند، تعدادی دیگر از مسئولان آن را تکذیب می‌کنند. اما درنهایت پس از فراز و نشیب‌های فراوان در بحث قیمت‌گذاری خودرو، گویا در نهایت امروز دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو به مرحله نهایی می‌رسد و اعلام می‌شود.

اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت در گفتگو با صداوسیما گفت: در زمینه قیمت‌گذاری خودرو، سازمان حمایت بررسی تخصصی انجام داده و هر خودرو را با سه خودروی مشابه خارجی مقایسه و قیمت‌های جدید را محاسبه کرده که امروز ابلاغ می‌شود.

البته باید اشاره کرد که این دستورالعمل جدیدی که قرار است ابلاغ شود تنها به مختص به خودروهایی نیست که در طرح‌های فروش امسال عرضه می‌شوند. بلکه وزارت صمت اعلام کرد که خودروهایی که در بزرگترین طرح فروش سال 1401 نیز عرضه شده‌اند، مشمول این قیمت‌گذاری جدید خواهند شد.

آن‌گونه که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده است، خودروهایی که در طرح یکپارچه خودروهای داخلی عرضه شده و به فروش می‌رسند، بر اساس قیمت روز اعلامی توسط شورای رقابت خواهد بود.

سپهر دادجوی توکلی، روابط عمومی شورای رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: امروز شورای رقابت در رابطه با دستورالعمل جدید قیمت‌گذاری خودرو رای‌گیری می‌کند و امیدواریم نهایی شود.

او توضیح داد: امکان نهایی‌نشدن این دستورالعمل وجود دارد. رویه رای‌گیری به این شکل است که در کارگروه‌ها جمع‌بندی‌های کارشناسی صورت می‌گیرد و در نهایت به صحن شورا می‌رود و رای‌گیری انجام خواهد گرفت. در نهایت نیز دستورالعمل به سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده ابلاغ و اعلام می‌شود که خودروسازان باید طبق این دستورالعمل محصولات‌ خود را قیمت‌گذاری کنند.

این مسئول شورای رقابت در رابطه با زمان اعلام قیمت‌های جدید خودرو در درب کارخانه بیان کرد: در فروردین‌ ماه فرآیند قیمت‌گذاری انجام می‌شود و مخاطب تا پایان این ماه به قیمت‌های جدید دسترسی خواهد داشت. البته باید یادآور شد که شورای رقابت وظیفه اعلام قیمت جدید خودرو را ندارد و نهاد متولی باید طبق دستورالعمل ابلاغ‌شده این کار را انجام دهند.

در میان بحث قیمت‌گذاری جدید خودرو در درب کارخانه دو سناریو مطرح شد. نخستین سناریو در رابطه با افزایش 30 الی 70 درصدی و دومین سناریو حاکی از افزایش پنج الی 100 درصدی بود.

حال این مساله مطرح است که شورای رقابت چه عددی را برای افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه در نظر گرفته است؟

توکلی مساله افزایش 30 الی 70 درصدی افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه را تکذیب کرد و توضیح داد: از همان ابتدا شورای رقابت این مساله را تکذیب کرد و چنین اعدادی مورد قبول شورا نیست.

او افزود: در میان اعمال دستورالعمل جدید امکان دارد برخی از خودروها با کاهش قیمت مواجه شوند و تعدادی دیگر با افزایش.

برای مطالعه بیشتر، خبر قیمت خودرو امروز 15 فروردین 1401 را بخوانید.