واردات لوازم خانگی برای استانهای مرزی بلامانع است

بورس
بهابین

به گفته معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت قرار است تا باتوجه به نیاز کشور و اولویت‌های موجود، واردات لوازم خانگی از طریق استانهای مرزی صورت گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرایط جدید برای واردات لوازم خانگی در سال 1402 از طریق مرزهای کشور اعلام شد.

معاون صنایع عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار است اولویت‌های ترجیحی بر اساس نواقص بازار تعیین شود تا اگر به افرادی سهمیه قانونی به عنوان کولبر یا ملوانی برای مجموعه استانهای مرزی تخصیص پیدا کند، برای رفع این نواقص واردات صورت گیرد و احتمالا آیین‌نامه‌ای در این رابطه در سال جاری نهایی خواهد شد.

مهدی برادران ضمن اشاره به نواقص بازار لوازم خانگی در حوزه لوازم خانگی کوچک، تصریح کرد: با سرمایه‌گذاری‌های صاحبان سرمایه لوازم خانگی در استان‌های مرزی برای اشتغالزایی برنامه‌ریزی می‌شود تا نیاز به واردات مرزی در حوزه اشتغال به حداقل برسد.

معاون صنایع عمومی وزارت صمت ادامه داد: همچنین دلیلی ندارد اگر کالایی در کشور وجود دارد، در استان مرزی کم و نیاز به واردات باشد. اما در مواردی که محدودیت یا کمبود کالا وجود دارد می‌توان به صورت محدود از طریق مناطق مرزی وارد کرد.

به گفته این مقام مسئول بر این اساس لیستی از کالاهای لوازم خانگی دارای اولویت که تولید داخل آن‌ها کمتر از نیاز کشور است، مشخص می‌شود که واردات آن‌ها در سطح محدود برای استان‌های مرزی بلامانع است تا نواقص بازار رفع شود. مثلا سال‌های قبل تولید مایکروویو به اندازه کافی نبود و در حوزه ماشین ظرفشویی کمبودهایی وجود داشت. بنابراین توصیه می‌شد این کالا از طریق مرزنشینان وارد شود.

برادران با بیان اینکه در حال حاضر نیاز کشور در یخچال و فریزر، تلویزیون و لباسشویی به طور کامل تامین شده، اظهار کرد: در تدوین این آیین نامه برای واردات نواقص بازار لوازم خانگی از طریق استان‌های مرزی، وزارت صمت، ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز و وزارت کشور مشارکت دارند، گفت: سال گذشته جلساتی در این رابطه برگزار شد و امیدواریم در سال جاری به روز و نهایی شود.