بیت کوین در کدام کشورها به عنوان ارز قانونی پذیرفته شده است؟

ارز دیجیتال
بهابین

در میان 195 کشور جهان، تنها دو کشور وجود دارند که رمزارز محبوب بیت کوین را به عنوان ارز قانونی خود پذیرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز، با وجود اینکه بیت کوین محبوب‌ترین، شناخته‌شده ترین و بزرگترین ارز دیجیتال جهان از لحاظ ارزش بازاری است، تنها تعداد بسیار محدودی از کشورها این دارایی دیجیتال را به‌عنون ارز قانونی کشور خود پذیرفته‌اند.

براساس نقشه بالا می‌توان دید که تا سال 2023 میلادی، تنها دو کشور ال سالوادور و جمهوری مرکزی آفریقا که با رنگ نارنجی مشخص شده‌اند، بیت کوین را به‌عنوان پول قانونی خود پذیرفته‌اند. در کشورهای با رنگ سبز، استفاده و معاملات با رمزارز قانونی است. در کشورهای با رنگ زرد در نقشه، برخی قوانین در رابطه با رمزارزها اخذ شده است. رنگ صورتی، نشان‌دهنده استفاده از قوانین سنتی برای رمزارزها است، اما رمزارزها به صورت مستقیم ممنوع نیستند. در کشورها با رنگ قرمز، هرگونه استفاده و معملات رمزارزی به‌طور کامل ممنوع است. ضمن اینکه وضعیت قانون‌‌گذاری در کشورهای طوسی رنگ نامشخص است.

ال سالوادور اولین کشور در جهان بود که بیت کوین را به‌عنوان پول قانونی (Legal Tender) در سال میلادی پذیرفت. این تصمیم نجیب ابوکیله، رئیس جمهور این کشور توسط کارشناسان خارجی و داخلی به دلیل نوسانات شدید بیت کوین مورد انتقاد قرار گرفته است. در ژانویه سال 2022، صندوق بین‌‌المللی پول نیز به این کشور درباره ریسک‌های استفاده از بیت کوین به‌عنوان ارز قانونی هشدار داد.

برای افزایش انطباق با بیت کوین و تشویق شرکت‌های حوزه تکنولوژی و رمزارز، ال‌ سالوادور در هفته پایانی ماه مارس سال جاری اعلام کرد که شرکت‌ها و استارتاپ‌های فعال در حوزه تکنولوژی بلاکچین، از پرداخت هرگونه مالیات معاف خواهند شد. در همین راستا، رییس جمهور السالوادور در روز چهارشنبه در آبان ۲۵ سال ۱۴۰۱، به‌طور رسمی اعلام کرد که دولتش، یک بیت‌کوین در هر روز خریداری خواهد کرد. یکی دیگر از فعالیت‌های نوآورانه این کشور، افتتاح سفارت‌خانه بیت کوین در سوئیس و ایالت تگزاس در ایالت متحده آمریکا است.

با رای پارلمان جمهوری مرکزی آفریقا در آوریل سال 2022، بیت کوین به‌عنوان پول قانونی در کنار فرانک سی‌اف‌ای در این کشور پذیرفته شد. جمهوری مرکزی آفریقا اولین کشور در قاره آفریقا و دومین کشور در جهان است که چنین تصمیمی را اخذ کرده است. در این کشور، صرافی‌های رمزارزی نیز از پرداخت مالیات معاف هستند.

با وجود اینکه کشور جزیره‌ای فیجی تاکنون بیت کوین را به‌عنوان پول قانونی کشور خود نپذیرفته است، اما نخست‌وزیر این کشور، سیتونی رابوکا قصد دارد در سال 2023، بیت کوین را در کنار دلار فیجی به‌ پول قانونی این کشور تبدیل کند.

یکی دیگر از کشورهایی که پیش‌بینی می‌شود که بیت کوین را به‌عنوان پول قانونی خود بپذیرد، پادشاهی تونگا است. تونگا، مجموعه‌ای از ۱۷۰ جزیره است که در شرق استرالیا در اقیانوس آرام قرار دارد. برنامه تبدیل بیت کوین به پول قانونی از سال 2021 در این کشور مطرح شده است و پیش‌بینی می‌شود که این اتفاق تا انتهای سال 2023 رخ دهد.