نقد و بررسی تویوتا پریوس 2023/ انقلابی دیگر در صنعت خودروهای هیبریدی

خودرو
بهابین

نسل قبل تویوتا، انقلابی در خودروهای هیبریدی ایجاد کرد. حال تویوتا با معرفی محصول جدید خود، یعنی پریوس 2023 تصمیم دارد این عنوان را دوباره از آن خود کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، نسل چهارم پریوس که با مدل‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بازار داخل کشور به چشم می‌خورد، انقلابی در صنعت خودروهای الکتریکی- بنزینی یا هیبریدی بود. حال تویوتا تصمیم دارد با ارائه نسل پنجم یعنی پریوس 2023، نقاط ضعف نسل قبلی را برطرف کرده و بر جذابیت‌های آن بیفزاید.

یکی از بزرگ‌ترین ضعف‌های تویوتا پریوس نسل چهار، طراحی نه چندان زیبا و عجیب آن بود و تویوتا نیز با آگاهی از این گلایه مشتریات، بیشترین تغییرات را روی بازطراحی این خودرو انجام داد.

تویوتا پریوس 2023 با دو تیپ به بازار جهانی عرضه می‌شود. در این بخش تصمیم به معرفی نسخه پایه آن داریم. چراکه هم قیمت مناسب‌تری دارد و هم می‌تواند به‌دلیل قیمت پایین‌تر یکی از گزینه‌های وارداتی باشد.

پیشرانه ترکیبی بنزینی- الکتریکی تویوتا پریوس 2023 با حجم 2 لیتر در نسخه پایه یا همان هیبریدی استاندارد توانایی تولید حدودا ۲۰۰ اسب‌بخار و نسخه گران‌تر یا همان پلاگین هیبریدی توانایی تولید حدودا ۲۲۰ اسب‌بخار قدرت دارند.

اگر بخواهیم در بخش قوای فنی مقایسه‌ای با نسل قبل داشته باشیم، نسخه پایه تویوتا پریوس 2023 حدود ۸۰ اسب‌بخار توانایی تولید قدرت بالاتری دارد؛ هرچند که این نسخه حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن بالاتری دارد، اما میزان افزایش قدرت خودرو، بالاتر از افزایش وزن آن است.

به ادعای شرکت تویوتا، برد تمام الکتریکی این نسل حدود ۵۰ درصد بیشتر از نسل قبلی است. همچنین پنل‌های خورشیدی که روی سقف خودرو کار شده، در زمان خاموشی خودرو، باتری‌هارا شارژ کرده و در زمان استفاده از خودرو، انرژی مورد نیاز سایر بخش‌های برقی را تامین می‌کند تا کارایی را بالا ببرد.

بنابراین نتیجه می‌گیریم که بهبود قابل توجهی در بخش قوای فنی تویوتا پریوس ۲۰۲۳ شاهد هستیم.

همان‌طور که اشاره کردیم، یکی از بزرگ‌ترین تحول‌های تویوتا پریوس ۲۰۲۳، در بخش طراحی این خودرو رخ داده است. در طراحی نسل قبلی، تویوتا بر این باور بود که خودروهای هیبریدی پیشگامان خودروهای آینده هستند و در نتیجه باید طرح‌های عجیب و غریبی داشته باشند که معرف آینده باشند.

اما این طراحی آن‌گونه که می‌خواستند زیبا از آب در نیامده و نقاط ضعف‌ زیادی داشت. مثلا چراغ‌های بسیار بزرگ و یک‌پارچه‌ای که تا پایین سپر کشیده شده‌اند، در تصادفات بسیار جزئی نیز با آسیب مواجه می‌شوند و مصرف‌کننده مجبور به تعویض کامل چراغ می‌شود.

اگر بخواهیم مقایسه‌ای بین ابعاد نسل جدید با قبلی داشته باشیم، در تویوتا پریوس ۲۰۲۳ با کاهش ارتفاع، افزایش طول و عرض و فاصله محوری، نسبت به نسل قبلی طرف هستیم. درنتیجه مرکز ثقل خودرو پایین‌تر آمده و هندلینگ خودرو بهبود قابل توجهی پیدا می‌کند.

چراغ‌های بزرگ و نامتعارف قبلی جای خود را به چراغ‌های LED خطی داده و جلوپنجره‌ای کوچک و کشیده در پایین سپرجلو دیده می‌شود. رینگ‌های آلومینیومی ۱۹ اینچی بسیار زیبا روی این ژاپنی جذاب به کار رفته. در قسمت عقب نیز با چراغ‌های باریک و یک‌پارچه‌ای روبه‌رو می‌شویم که طرح واقعا زیبایی دارد.

خطوط شکسته نسل قبل در سرتاسر بدنه این خودرو نیز دیده می‌شود تا طراحی پریوس ۲۰۲۳ از نسل قبلی خود زیاد دور نشود.

وقتی وارد کابین تویوتا پریوس 2023 می‌شویم، می‌بینیم که این قسمت با بخش بیرونی هماهنگی لازم را ندارد. چراکه وقتی طراحی بیرونی به این اندازه خطوط شکسته و شلوغ کاری داشته باشد، انتظار می‌رود این شلوغ کاری، حتی به اندازه اندک در داخل کابین نیز به چشم بخورد اما چنین نیست.

به‌نظر بسیاری از کاربران در فضای مجازی این کابین شباهت بسیاری به فضای داخلی خودروی BZ4X شرکت تویوتا دارد.

داخل کابین دو عدد نمایشگر به چشم می‌خورد. یک نمایشگر نسبتا بزرگ با اندازه 12.3 اینچ در وسط داشبورد و یک نمایشگر دیجیتالی دیگر برای نمایش آمپر خودرو طراحی شده.

توضیح آپشن‌های معمولی برای تویوتا پریوس 2023 که یک محصول جهانی است، واقعا بی‌معنا و شبیه به شوخی است. از جمله آپشن‌های جذاب این خودروی ژاپنی که آن را از سایر محصولات متمایز می‌کند، می‌توان به رادار نقطه کور، رادار خروج از خط، رادار تصادف از جلو و رادار تابلوخوان اشاره کرد.

از دیگر آپشن‌های جالب Remote Connect است که به مصرف‌کننده این امکان را می‌دهد که از طریق نرم‌افزاری که روی گوشی‌ نصب می‌کند، کنترل کاملی روی خودروی خود داشته باشد. به‌عنوان مثال روشن کردن، باز و بست قفل درب‌ها، روشن و خاموش کردن چراغ‌ها و روشن کردن سیستم تهویه از جمله قابلیت‌های این نرم‌افزار است.

البته این قابلیت تنها برای چند ماه رایگان است و اگر می‌خواهید استفاده بلندمدت داشته باشید، باید اشتراک آن‌ را خریداری کنید.

نسخه پایه این خودرو با حدود 2300 دلار افزایش نسبت به نسل قبل، قیمتی برابر با 27 هزارو 450 دلار دارد. همچنین نسخه گران‌‌تر تویوتا پریوس به قیمت 35 هزارو 865 دلار به فروش می‌رسد.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.