بی اعتنایی بورس به افزایش نرخ بهره بین بانکی / بازار سرمایه از گزند متغیرهای پولی مصون شده است؟

بورس
بهابین

امروز بانک مرکزی گزارش جدیدی از نرخ بهره بین بانکی را منتشر کرد که نشان می‌دهد این شاخص همچنان افزایشی است. با این حال اما بررسی رفتار بازار سهام طی هفته‌های اخیر نشان داده است که واکنش این بازار نسبت به نرخ بهره بین بانکی تغییر کرده و افزایش آن را دیگر به عنوان یک ریسک شناسایی نمی‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی در هفته گذشته (منتهی به هفدهم فروردین ماه) نرخ بهره بین بانکی با افزایش 0.10 واحد درصدی نسبت به هفته قبل مواجه شده است. به این ترتیب، میانگین موزون نرخ بهره بین بانکی در این هفته به 23.46 درصد رسید.

پیشتر حساسیت نسبت به افزایش نرخ بهره بین بانکی در میان اهالی بازار سرمایه بسیار بالا بود و برخی از کارشناسان عقیده داشتند که این روند به زیان بورس است؛ البته این دیدگاه چندان دور از واقعیت نبود و روند بازار همواره مسیری معکوس با نرخ بهره بین بانکی را طی می‌کرد به نحوی که با هر بار رشد نرخ بهره بین بانکی، بازار سهام نزولی می‌شد و با کاهش آن مسیر صعودی را در پیش می‌گرفت.

اما حالا بررسی رفتار بازار نشان می‌دهد فعلا  بورس به نرخ بهره بین بانکی وزن نمی‌دهد و احتمالا تاثیر چندانی روی معاملات نداشته باشد. چرا که طی دو هفته معاملاتی اخیر و همزمان با رشد نرخ بهره بین بانکی، بازار سهام رشد کم‌سابقه‌ای را تجربه کرده است.

در همین باره برزو حق‌شناس کارشناس بازارهای مالی با اشاره به نرخ سود بازار بین بانکی به تجارت‌نیوز گفت: «رئیس بانک مرکزی از روزهای نخست، این سیگنال را به بازار داد که قائل است نرخ سود را افزایش دهد و بازار دیگر اهمیتی به این موضوع نمی‌دهد.»

وی ادامه داد: «تا زمانی که یک سیاست انقباضی واقعی در سیاست‌های پولی مشاهده نکنیم، نرخ بهره نمی‌تواند روی بازار سرمایه و کلیت بازارها تاثیرگذار باشد. بانک مرکزی اول باید سیاست‌ پولی انقباضی درست در حوزه نقدینگی اجرایی کند و پس از آن نرخ بهره می‌تواند روی تورم تاثیرگذار باشد.»

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.