ماجرای جاسوسی تسلا از مشتریان / وعده‌های حفظ حریم خصوصی توخالی از آب درآمدند!

خودرو
بهابین

در گزارش اخیر خبرگزاری رویترز، مشخص شد که کارمندان شرکت تسلا به تصاویر و فیلم‌های خصوصی ضبط شده توسط دوربین خودروهای تسلا دسترسی داشته و آنها را با یکدیگر به اشتراک می‌گذاشتند. این امر نقض حریم خصوصی مشتریان و برخلاف خط مشی تعیین شده در وبسایت این کمپانی خودروسازی است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت خودروسازی تسلا به میلیون‌ها مالک خودروهای برقی خود اطمینان داده است که حریم خصوصی مشتریان همیشه برای آنها بسیار مهم است و مهم خواهد بود. همچنین این شرکت در وب‌سایت خود اشاره می‌کند که دوربین‌هایی که برای کمک به رانندگی در وسایل نقلیه تعبیه کرده از ابتدا برای محافظت از حریم خصوصی مشتریان طراحی شده‌اند.

اما براساس گزارش اختصاصی رویترز و مصاحبه با 9 کارمند سابق این شرکت در سال‌های 2019 تا 2022، مشخص شد که گروه‌هایی از کارمندان تسلا به‌طور خصوصی از طریق یک سیستم پیام‌رسان داخلی ویدیوها و تصاویری را که توسط دوربین‌های خودروی مشتریان ضبط شده‌اند و گاهی اوقات بسیار خصوصی بوده‌اند، به اشتراک گذاشته‌اند.

برخی از این تصاویر مشتریان تسلا را در موقعیت‌های خصوصی نشان می‌دهند. تصاویری که برخلاف آنچه تسلا در وبسایت خود اشاره می‌کند، نقض کامل حریم خصوصی مشتریان است.

علاوه بر این تصاویر، عکس‌ها و ویدئوهایی از تصادفات و حوادث جاده‌ای را نیز شامل می‌شود. به گفته یکی دیگر از کارمندان سابق، یکی از ویدئوهای تصادف در سال 2021 که در آن یک خودرو تسلا با سرعت زیاد در منطقه مسکونی با کودکی که در حال دوچرخه سواری است تصادف می‌کند، به سرعت میان کارمندان دفتر تسلا در کالیفرنیا در چت‌های خصوصی آنها دست به دست شده است.

تصاویر دیگری همچون تصویر سگ‌ها و تابلوهای خنده‌دار بین کارمندان پخش و به سرگرمی آنها تبدیل می‌شدند. به گفته چندین کارمند سابق، برخی از عکس‌ها فقط بین دو کارمند رد و بدل می‌شدند اما برخی دیگر را تعداد زیادی از آنها می‌دیدند.

تسلا در اعلامیه آنلاین حفظ حریم خصوصی مشتری خود بیان می‌کند که «تصاویر دوربین‌های آن ناشناس باقی می‌مانند و مشتری به تصاویر ضبط شده مرتبط نیست.» اما هفت کارمند سابق این شرکت به رویترز گفتند که برنامه کامپیوتری که در محل کار از آن استفاده می‌کردند می‌تواند مکان ضبط را مشخص کند که احتمالاً می‌تواند محل زندگی مالک خودرو را نشان دهد.

یکی از این کارمندان نیز گفت که به نظر می‌رسد برخی از عکس‌ها هنگام پارک و خاموش شدن خودروها گرفته شده است. چندین سال پیش، تسلا در صورت رضایت مالکان، فیلم‌های ضبط‌شده را حتی در صورت خاموش بودن خودرو دریافت می‌کرد. اما این کار را از آن زمان متوقف کرده است.

یکی دیگر از کارمندان سابق می‌گوید: «ما می‌توانستیم داخل گاراژ مردم و املاک خصوصی آنها را ببینیم. و اگر هر چیز متفاوتی در این مکان‌ها وجود داشت، تصاویر آن میان کارمندان رد و بدل می‌شد.»

کمپانی تسلا و ایلان ماسک، مدیرعامل آن، به سوالاتی که در این خصوص پرسیده شد، پاسخی ندادند.

برای تهیه این گزارش، رویترز با بیش از 300 کارمند سابق تسلا که در 9 سال گذشته در این شرکت کار کرده بودند و در توسعه سیستم خودران آن شرکت داشتند، تماس گرفت. بیش از ده‌ها نفر پذیرفتند که به سؤالات پاسخ دهند و همگی به شرط ناشناس ماندن صحبت کردند. اما هیچ یک از تصاویر یا ویدئوها به دست نیامد و مشخص نشد که این روند تا چه حد گسترده است و آیا هنوز هم در میان کارمندان شرکت رواج دارد یا خیر. برخی نیز می‌گویند تنها محتوایی که با آنها به اشتراک گذاشته می‌شد برای اهداف قانونی کاری، مانند کمک گرفتن از همکاران یا سوپروایزرها بود.

اشتراک‌گذاری ویدیوهای حساس یکی از ویژگی‌های سیستم‌های هوش مصنوعی است که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این سیستم‌ها اغلب به تعداد بسیار زیادی از انسان‌ها نیاز دارند تا به آموزش ماشین‌ها برای یادگیری وظایف خودکار مانند رانندگی کمک کنند.

از حدود سال 2016، تسلا صدها نفر را در آفریقا و بعداً در ایالات متحده استخدام کرده است تا تصاویر را برچسب‌گذاری کنند تا به خودروهایش کمک کند یاد بگیرند که چگونه عابران پیاده، علائم خیابان، وسایل نقلیه ساختمانی، درهای گاراژ و سایر اشیایی را که در جاده‌ها یا در خانه مشتریان با آنها مواجه می‌شوند، تشخیص دهند. برای انجام این کار، این افراد به هزاران ویدئو یا تصویر ضبط شده توسط دوربین‌های خودرو دسترسی پیدا می‌کردند.

تسلا به طور فزاینده‌ای این فرآیند را به سمت خودکار شدن پیش می‌برد و سال گذشته یک مرکز برچسب‌گذاری داده‌ها را در سن متئو، کالیفرنیا تعطیل کرد. اما همچنان برخی از این مراکز فعال هستند. یکی از کارمندان سابق می‌گوید: «راستش را بخواهید این نقض حریم خصوصی بود و من همیشه به شوخی می‌گفتم که پس از دیدن این تصاویر، هرگز تسلا نمی‌خرم».

دیگری می‌گوید: «این موضوع مرا آزار می‌دهد، زیرا فکر نمی‌کنم افرادی که ماشین‌ها را می‌خرند، بدانند که به حریم خصوصی آنها احترام گذاشته نمی‌شود. ما می‌توانسیتم حتی کودکان آنها را ببینیم و آنها را در موقعیت‌هایی می‌دیدیم که مطمئنم نمی‌خواستند با کسی به اشتراک بگذارند».

دیوید چافنز، مدیر اجرایی موسسه امنیت سایبری و حریم خصوصی در دانشگاه نورث ایسترن در بوستون، به اشتراک‌گذاری فیلم‌ها و تصاویر حساس توسط کارمندان تسلا را از نظر اخلاقی اشتباه خواند. او خاطرنشان کرد که انتشار محتوای حساس و شخصی می‌تواند به عنوان نقض خط مشی حفظ حریم خصوصی تسلا تلقی شود که احتمالاً منجر به مداخله کمیسیون تجارت فدرال ایالات متحده می شود که قوانین فدرال مربوط به حریم خصوصی مشتریان را اجرا می‌کند.