در نشست «بانکداری هوشمند؛ چرایی و چیستی؟» بررسی شد / بانکداری ایران هوشمند است؟

بانک
بهابین

نشست تخصصی «بانکداری هوشمند؛ چرایی و چیستی؟» با حضور سید جعفر مرتضویان، مدیر طرح، مطالعات راهبردی و نوآوری شرکت ملی انفورماتیک، آمنه نادعلی‌زاده، مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی، مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا و امین ترابی، عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن برگزار شد.

حسام زند حسامی، عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست به‌عنوان دبیر نشست از حاضران این سوال را پرسید که بانکداری هوشمند چرا به‌وجود آمده و قرار است چه نیازی را برطرف کند؟

مسعود وکیلی‌نیا، مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا در پاسخ به این سوال گفت: هوشمندسازی بانکداری باید از نظر خلق ارزش برای مشتریان و صنعت مورد بررسی قرار بگیرد که طبق تعریف‌ها، بانکداری دیجیتال استفاده از تکنولوژی‌های نو ظهور برای خلق ارزش ذی‌نفعان صنعت بانکداری است.

او در ادامه بیان کرد: «بانکداری ایران در اکثر حوزه‌های تکنولوژیک، تغییرات زیرساختی از استفاده از سرویس‌های نئوبانک‌ها گرفته تا تمرکز بر هوش مصنوعی داشته است. این نکته درست که در حال حاضر از نقطه ایده‌آل در بانکداری هوشمند فاصله داریم اما در وضعیت خوبی قرار داریم.»

به اعتقاد وکیلی‌نیا، رگولاتوری در حوزه‌هایی همچون بلاک‌چین عقب مانده اما در فناوری‌های مرتبط با حوزه بانکداری اینگونه نیست. او ضمن بیان این مطلب از اینکه بانک‌ها باید سهامدار اصلی نئوبانک‌ها و عدم استقلال آن‌ها انتقاد کرد و خواستار ورود بانک مرکزی به این حوزه شد.

مدیرعامل هلدینگ ارتباط فردا تاکید کرد که بانکداری ایران برای هوشمندسازی در مسیر مناسبی قرار دارد و می‌توانیم امیدوار باشیم که نتیجه خوبی از آن بگیریم.

امید ترابی، عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن در بخش دیگیری از این نشست با انتقاد از قرار گرفتن کلمه در کنار بانکداری گفت: «من با کلمه هوشمند در عنوان ابن همایش مخالف هستم زیرا استفاده بیش از اندازه این کلمه، تاثیر و مفهوم آن را از بین برده است.»

به اعتقاد او، بانکداری ایران در استفاده از فناوری نسبت به سایر حوزه‌ها جلوتر است. ترابی با بیان این مطلب ادامه داد: «اگر بخواهیم درباره تفاوت بانکداری دیجیتال و هوشمند در سطح کلان فضای کسب‌وکاری اقتصاد ایران صحبت کنیم، به نتیجه نخواهیم رسید زیرا هوشمند و دیجیتالی شدن بانکداری توان رفع کردن مشکلات کلان زیرساختی را ندارند.»

به اعتقاد عضو هیئت‌مدیره شرکت توسن، نظام بانکی نتوانسته در رفع بزرگترین مشکل مردم (حفظ ارزش پول ملی) موفق عملکرد کند بنابراین؛ نمی‌توان از خلق ارزش بانکداری هوشمند در سطح کلان صحبت کرد.

او ادامه داد: «بانکداری ایران در خلق ارزش برای مشتری نسبت به بانک‌های دنیا فاصله چندانی ندارد.»

در ادامه این نشست، آمنه نادعلی‌زاده، مدیر اداره توسعه و تدوین مقررات نظام‌های پرداخت بانک مرکزی مطرح کرد که بانکدار در ایران هوشمند نشده است زیرا؛ در بانکداری هوشمند باید خدمات شخصی‌سازی شود اما در حال حاضر فقط خدمات و سرویس جدید مبتنی بر فناوری‌ها ارائه می‌شود.

به اعتقاد او بانکداری ایران در هوشمندسازی هنوز به بلوغ کافی نرسیده است. نادعلی‌زاده ادامه داد: «رگولاتوری نیز از بانکداری هوشمند عقب مانده و ابزارهای رگولاتوری همچنان سنتی و دستوری است. باید در مسیر حرکت به سمت بانکداری هوشمند، سندباکس مهم‌ترین ابزار رگولاتور باشد.»

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد: «رگولاتور هوشمند به دنبال ابلاغ بخشنامه نیست بلکه با ریل‌گذاری به توسعه صنعت و محصولات کمک کند.»

نادعلی‌زاده با بیان اینکه رگولاتوری هوشمند یک رگولاتور بخشی نیست بلکه یک رگولاتور مشارکتی است و به بانک مرکزی محدود نمی‌شود، گفت: «علاوه بر بانک مرکزی باید سایر رگولاتورهای خارج از صنعت نیز در هوشمندسازی نقش‌آفرینی کنند.»

جعفر مرتضویان، مدیر طرح، مطالعات راهبردی و نوآوری شرکت ملی انفورماتیک نیز مهم‌ترین چالش بانکداری هوشمند را در عدم درک مناسب مدیران ارشد بانک‌ها و موسسات اعتباری از مفهوم و ابعاد بانکداری هوشمند دانست و اظهار کرد: «پیش‌بینی در تاروپود هوشمندسازی تنیده شده و هر کسب‌وکاری از جمله بانک‌ها و مدیران آن‌ها برای هوشمندسازی باید بتوانند قدرت پیش‌بینی کسب‌وکار خود را با استفاده از داده‌ها تقویت کند.»

به گفته او، هوشمندسازی یک رویکرد تدریجی و تکاملی در سازمان‌هاست و می‌تواند به سازمان‌ها را در واکنش دقیق و فعالانه به تغییر و تحولات کمک کند.