کشورهای ثروتمند جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه

بورس
بهابین

تولید ناخالص داخلی سرانه، می‌تواند به عنوان معیاری که ارزش تمامی کالاهای داخلی تولید و خدمات مربوط به آنها را بر جمعیت متوسط کشور تقسیم می‌کند، می‌تواند معیاری برای رشد اقتصادی آن کشور باشد. ثروتمندترین کشور جهان بر اساس این معیار، به ازای هر نفر، 130 هزار دلار تولید ناخال داخلی دارد و فقیرترین کشور جهان تنها 303 دلار.

به گزارش تجارت‌نیوز، اندازه گیری تولید ناخالص داخلی سرانه یک معیار رایج برای ثروت اقتصادی بر اساس هر نفر است. تولید ناخالص داخلی سرانه در واقع معیاری از کل تولید اقتصادی یک کشور (GDP) تقسیم بر جمعیت کل کشور است. در گزارش ویژوال کاپیتالیست، کشورها را بر اساس آخرین پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول (IMF) درباره تولید ناخالص داخلی سرانه برای سال 2023 مرتب بررسی شده‌اند.

در حال حاضر این معیار در سال 2023 در سطح جهانی 13 هزار و 920 دلار است که نسبت به 13 هزار و 400 دلار در سال 2022 و 11 هزار و 160 دلار در سال 2020 افزایش یافته است.

ثروتمندترین کشورها در سال 2023 بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه آنها، لوکزامبورگ، ایرلند و سوئیس هستند. لوکزامبورگ یکی از کوچکترین کشورهای اتحادیه اروپا با جمعیتی بالغ بر 634 هزار نفر و ثروتمندترین کشور در این رتبه‌بندی با تولید ناخالص داخلی سرانه نزدیک به 130 هزار دلار است.

این کشور که قبلاً به دلیل تولید فولاد شناخته شده بود، اکنون دارای بخش خدمات مالی بزرگی است که بخش عمده ای از تولید اقتصادی آن را تشکیل می‌دهد.

تولید ناخالص داخلی سرانه لوکزامبورگ تقریباً 415 برابر تولید ناخالص داخلی سرانه فقیرترین کشور جهان، بوروندی، با تنها 303 دلار است.

ایرلند دومین کشور ثروتمند جهان بر اساس تولید ناخالص داخلی سرانه با 107 هزار دلار است و پس از آن سوئیس با نزدیک به 94 هزار دلار در رتبه سوم قرار دارد. تولید ناخالص داخلی سرانه ایرلند، به‌ویژه، در سال‌های اخیر به دلیل فضای کسب‌وکار، نرخ‌های پایین مالیات شرکت‌ها، و نیروی کار با تحصیلات بالا که در جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بسیار موثر است، افزایش چشمگیری داشته است.

اکثر کشورهای ثروتمند بر اساس این معیار در اروپا و آمریکای شمالی به عنوان دو قاره‌ای که ثروتمند‌ترین‌های جهان هستند، قرار دارند. اروپا و آمریکای شمالی به ترتیب تولید ناخالص داخلی سرانه 34 هزار و 500 و 59 هزار دلار دارند.

از سوی دیگر، بیشترین تعداد کشورهای فقیر جهان که کمترین میزان تولید ناخالص داخلی سرانه را دارند، در آفریقا هستند. هر دو شاخص تداوم روندهای تاریخی ثروت منطقه‌ای در جهان را نشان می‌دهد.

در این گزارش میزان تولید ناخالص داخلی سرانه ایران 23 هزار و 620 دلار اعلام شده است. فقیرترین کشورهای جهان بر اساس همین معیار از کمترین میزان تولید ناخالص داخلی سرانه به ترتیب، بوروندی، سیرالعون، مالاوی، جمهوری مرکزی آفریقا و ماداگاسکار هستند.

در این لیست، قطر با 89 هزار و 417 دلار در رتبه چهارم، نروژ با 88 هزار و 749 دلار در رتبه پنجم و در رتبه ششم سنگاپور با تولید ناخالص داخلی سرانه 84 هزار و 500 و پس از آن ایالات متحده با 78 هزار و 422 دلار در رتبه هفتم قرار دارد.