بلوک ۵.۷ و ۱۷ درصدی سهام ایران خودرو و سایپا بدون مشتری ماند!

خودرو
بهابین

معاون وزیر صنعت از عدم تمایل به خرید ۵.۷ و ۱۷ درصد از سهام ایران خودرو و سایپا به دلیل مشکلات صنعت و قیمت گذاری دستوری خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، علی نبوی در مورد آخرین وضعیت واگذاری سهام دولت در ایران خودرو و سایپا که برخلاف وعده های سال گذشته وزیران اقتصاد و صنعت در سال گذشته عملی نشد به مهر، گفت: فروش ۵.۷ و ۱۷ درصد از سهام این دو شرکت مربوط به مرحله دوم واگذاری بوده و فعلا” باید مرحله اول و مشکل سهام ضربدری و تودلی این دو شرکت حل شود.

وی افزود: در مرحله اول، ارزیابی سهامداری خودروسازان و ارزشگذاری کارشناسی سهام، تهیه و آگهی منتشر شد اما به دلیل فضای اقتصادی حاکم بر صنعت خودرو، خریداران تمایلی به حضور ندارند. چرا که این شرکت‌ها به دلیل مشکلات کلان صنعت و نحوه قیمت گذاری دستوری و عدم بهره وری، زیانده شده‌اند.

رئیس ایدرو ادامه داد: با هر خریدار محتملی و علاقمند به ورود به این صنعت هم مذاکره شد اما برآیند این جلسات این بود که باید تکلیف صنعت خودرو و قیمت گذاری دستوری مشخص شود. بنابراین تا زمان عدم این مشکل، هیچ خریداری حاضر به خرید سهام این دو شرکت نخواهد شد. تمام ارکان حکومت از جمله وزارت صنعت، مجلس، شورای رقابت و… به دنبال لغو قیمت گذاری دستوری هستند اما نحوه حذف قیمت گذاری باید توسط مراجع تصمیم گیر، نهایی شود.

به گفته نبوی، واگذاری سهام ضربدری و تودلی ایران خودرو و سایپا هم در اختیار دولت نبوده و سازمان خصوصی سازی باید اقدامات مربوطه را انجام دهد و چند ماه قبل مصوب کرد سهام‌ حاضر در فهرست واگذاری ها از وثیقه خارج و آماده واگذاری به بخش خصوصی شوند.