لاماری ایما بخریم یا دیگنیتی پرستیژ؟/ دو کراس‌اوور جذاب چینی

خودرو
بهابین

دانگ‌فنگ T5Evo با نام لاماری ایما و دانگ‌فنگ ix5 که با نام دیگنیتی در ایران شناخته می‌شود، دو محصول چینی از یک خانواده هستند و توسط دو شرکت متفاوت مونتاژ می‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، گرچه هر دو خودروی لاماری ایما و دیگنیتی پرستیژ، محصول شرکت دانگ‌فنگ چینی است، اما لاماری ایما توسط شرکت آرین موتور و دیگنیتی پرایم و پرستیژ، توسط گروه بهمن در ایران مونتاژ و عرضه می‌شوند.

با توجه به سابقه بهمن موتور در مونتاژ و عرضه خودروهای چینی و همچنین وجود نمایندگی‌های بیشتر در سطح کشور نسبت به آرین موتور، در بخش خدمات‌رسانی ممکن است گوی سبقت را نسبت به رقیب خود در بازار بگیرد.

هرچند شرکت آرین پارس موتور نیز شرکت تازه‌تاسیسی نبوده و قبلا در زمینه واردات خودروهایی همچون میتسوبیشی و دی‌اس، تجربه کافی را کسب نموده است.

خودروی لاماری از یک پیشرانه 1.5 لیتری TGDI به همراه گیربکس 7سرعته بهره برده و خودروی دیگنیتی پرستیژ، پیشرانه 2 لیتری TGDI به همراه گیربکس 6 سرعته اتوماتیک بهره می‌برد.

در نتیجه به دلیل استفاده هر دو خودرو از یک تکنولوژی و اینکه پیشرانه پرستیژ حجم بالاتری دارد، پیشرانه این خودرو قدرت بالاتری نیز نسبت به لاماری ایما تولید خواهد کرد.

هرچند شتاب صفر تا 100 لاماری ایما به صورت رسمی منتشر نشده اما باید در نظر داشت، باتوجه به وزن پایین‌تری که این خودرو نسبت به دیگنیتی پرستیژ دارد، شتاب هر دو تقریبا در همان محدوده 10.5 ثانیه باشد.

به صورت کلی، دیگنیتی پرستیژ در قسمت قوای فنی امتیاز بالاتری نسبت به لاماری ایما می‌گیرد.

هر دو محصول باتوجه به این که جدیدا به بازار معرفی شده‌اند، از طراحی به‌روزی برخوردارند اما اگر بخواهیم بین این دو مقایسه‌ای داشته باشیم، لاماری ایما از طراحی رادیکال‌تری استفاده کرده.

برای مثال، حذف چراغ‌های نورپایین و نوربالا از کاسه چراغ بالایی و تعبیه آن‌ها در قسمت مه‌شکن، مصداقی بر این امر است که لاماری ایما، قصد پیروی از خط طراحی همیشگی خودروها را ندارد.

علاوه‌بر آن دیگنیتی پرستیژ دارای ابعاد بزرگ‌تری بوده و اگر قصد سفرهای آفرودی داشته باشید، شاید گزینه مناسب‌تری باشد. هرچند که هر دو خودرو مناسب سفرهای آفرودی نبوده و امکانات لازم را ندارند.

این ابعاد بزرگ دیگنیتی پرستیژ در قسمت رینگ‌ها نیز به چشم می‌خورد. این خودرو از رینگ‌های آلومینیومی 20 اینچی استفاده می‌کند و نسبت به لاماری ایما که رینگ‌های 19 اینچی دارد، بزرگ‌تر است.

به صورت کلی در بخش طراحی ظاهری، لاماری ایما جمع‌و جورتر بوده و امتیاز بالاتری نسبت به رقیب خود می‌گیرد.

فضای داخل کابین دیگنیتی پرستیژ از برادر خود یعنی دیگنیتی پرایم، تفاوت آن‌چنانی ندارد اما به‌طور کلی متریال استفاده شده، باکیفیت‌تر به چشم می‌خورد. اغلب قسمت‌های کابین که در تماس با دست هستند از پلاستیک نرم و دوخت چرم استفاده شده است.

اما در داخل کابین رقیب، بحث کمی متفاوت است. داخل کابین لاماری ایما اغلب پلاستیک‌های خشک کار شده که باعث می‌شود به راننده احساس بی‌کیفیتی دست بدهد و کمی آزار دهنده است. فضای داخلی به دلیل اینکه اندکی کوچک‌تر از دیگنیتی پرستیژ است، نسبت به آن کمی تنگ‌تر بوده اما قابل قبول است.

به‌صورت کلی در بخش زیبایی، لاماری ایما همانند طراحی بیرونی، امتیاز بالاتری کسب می‌کند. چراکه این خودرو در طراحی قسمت داخل کابین خود از المان‌های خودروساز معروف آلمانی یعنی مرسدس بنز استفاده می‌کند.

اما همان‌طور که اشاره شد، به‌دلیل استفاده بیش‌تر لاماری از متریال خشک نسبت به دیگنیتی، سواری این خودرو نیز نسبت به رقیب خود خشک‌تر بوده و انتظار می‌رود در کیلومترهای بالاتر، لاماری زودتر از رقیب هم‌رده خود، کیفیتش را از دست داده و به صدا بی‌افتد.

به‌دلیل این‌که آپشن‌ها و امکانات رفاهی هردو خودرو را به‌‌صورت مفصل بررسی کرده‌ایم، در این بخش تنها به آپشن‌هایی می‌پردازیم که در یکی از این دو رقیب به چشم می‌خورد اما در دیگری خیر.

دیگنیتی پرستیژ دارای یک حالت رانندگی بیش‌تر (حالت معمولی)، سنسور باران، تنظیم اتوماتیک نور چراغ‌های جلو، مه‌شکن عقب، نویگیشن، دوربین 360 درجه، گرم‌کن صندلی‌های جلو، 4 حالت بیش‌تر تنظیم صندلی راننده، صندوق عقب برقی و شیشه دودی عقب بوده که لاماری ایما فاقد این امکانات رفاهی است.

بنابراین در بخش آپشن و امکانات رفاهی، دیگنیتی پرستیژ با قدرت جایگاه خود را پس می‌گیرد.

در نیمه دوم فروردین ماه 1402، لاماری ایما به قیمت 2 میلیارد و 180 میلیون تومان درحال معامله است. همچنین قیمتی که شرکت مونتاژ کننده برای عرضه آن درنظر گرفته، 1 میلیارد و 94 میلیون تومان است.

اما دیگنیتی پرستیژ به قیمت 2 میلیارد و 480 میلیون تومان معامله می‌شود که اختلاف قیمتی 300 میلیونی با رقیب خود دارد. همچنین قیمت کارخانه این خودرو، 1 میلیارد و 120 میلیون تومان است. اختلاف قیمت کارخانه این دو خودرو، 26 میلیون است که نسبت به قیمت کل، رقم ناچیزی است.

اگر بخواهیم مقایسه دقیقی داشته باشیم، این نکته را در نظر داشته باشید خودروی لاماری ایما قیمت پایین‌تری نسبت به رقیب خود دارد که این امر باعث جذابیت بیش‌تر خودرو شده و امتیاز بخش قیمت‌ها را از آن خود می‌کند.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.