درخواست اعضای کنگره آمریکا از اتحادیه اروپا علیه سپاه

بورس
بهابین

بیش از ۱۳۰ تن از اعضای کنگره در این نامه بدون ارائه مدارک مستند و براساس ادعاهای بی‌پایه و اساس مدعی شدند که به مدت چندین دهه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به صورت آزادانه و علنی طرح‌هایی را برای هدف قرار دادن شهروندان در کشورهای سراسر اتحادیه اروپا، انجام داده.

به گزارش تجارت‌نیوز، یک گروه از قانونگذاران دو حزبی آمریکا در نامه‌ای از اتحادیه اروپا خواستند که سپاه را به عنوان یک سازمان تروریستی اعلام کند.

آنها با اعتراف به پیچیدگی‌های موجود در قانون اتحادیه اروپا که این بلوک را از تروریستی اعلام کردن سپاه ناتوان ساخته، به دنبال تحریک اروپا هستند تا این تصمیم را از طریق یک مرجع قضایی یا “مرجع صلاحیتدار معادل” اتخاذ نماید.

به گزارش تارنمای انگلیسی صدای آمریکا، قانونگذاران دو حزب جمهوریخواه و دموکرات در این نامه خواستند تا این اقدام با اولویت فوری انجام شود.

دولت‌های غربی در ماههای اخیر مجموعه‌ای از اقدام‌ها را برای تحت فشار قرار دادن ایران انجام داده‌اند که عرصه را بر سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران تنگ کنند. پیش از این پارلمان اروپا ۲۹ دی با تصویب یک قطعنامه ضدایرانی، خواستار قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا شد. قریب به اتفاق وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، افزودن نام سپاه به فهرست سازمان های تروریستی را مشروط به حکم دادگاه توسط یکی از کشورهای اروپایی توصیف کرده اند. در واقع یکی از اعضای ۲۷ کشور اروپایی باید پیش قدم شده و حکمی را از طرف دادگاه ارائه کند که در آن سپاه به اقدامات تروریستی در آن کشور متهم شده باشد. استدلال مطرح شده در این حکم هم باید به حدی قوی باشد که در دیوان دادگستری اروپا محکمه پسند باشد.

جوسپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اواخر سال گذشته به طور شفاف این مساله را تبیین کرد و گفت با وجود دیدگاه‌های متفاوتی که در این زمینه وجود دارد اما نمی توان بدون رای دادگاه درباره سپاه تصمیم‌گیری کرد. وی عنوان کرده بود که انتصاب عنوان تروریستی به یک شخص یا نهاد، مستلزم روند قضایی است و بر اساس تمایلات صورت نمی‌گیرد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و توبیاس بیلستروم، وزیر خارجه سوئد پیشتر در اظهارنظرهایی جداگانه تاکید کرده بودند که به دلیل فقدان دلایل حقوقی کافی، امکان اجرای این خواسته پارلمان اروپا وجود ندارد و شورای اروپا نمی‌تواند بدون حکم دادگاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی اروپا قرار دهد.

جمهوری اسلامی ایران بارها درباره تبعات اقدام علیه سپاه پاسداران هشدار داده و به دولت‌های اروپایی توصیه کرده که «منافع دوجانبه خودشان را قربانی مصالح سیاسی زودگذر و تصمیمات احساسی نکنند».

جمهوری اسلامی ایران پیشتر نسبت به تحرکات ضد ایرانی اروپا به ویژه علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان نهاد نظامی رسمی کشورمان هشدار داده بود. مقامات کشورمان با بیان اینکه سپاه پاسداران یک نهاد نظامی رسمی کشور بشمار می‌رود، هشدار داده‌اند که تحریم آن اقدامی غیرقانونی بشمار می‌رود.

منبع: ایرنا