تحلیل بازار شنبه 19 فروردین 1402 / رکورد شکنی ارزش معاملات؛ بازگشت اعتماد سهامداران؟

بورس
بهابین

دماسنج تالار شیشه‌ای نمایی تماما سبز از نقشه بازار در اولین روز کاری هفته به نمایش گذاشت. در همین حین ارزش معاملات نیز رکورد دو ساله خود را شکست. این مهم در حالی اتفاق افتاد که تعداد خریداران حقیقی با افزایشی چشمگیر به 554 هزار کد حقیقی رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز، معاملات بورس روز جاری در حالی رقم خورد که شاخص کل در جهت روز گذشته خود گام برداشت؛ بر همین اساس دماسنج تالار شیشه‌ای با افزایش 64 هزار و 922 واحدی که معادل سه درصد این شاخص است رو‌به‌رو شد. بر این اساس شاخص کل در پایان معاملات امروز در سطح دو میلیون و 202 هزار واحدی ایستاد.

شاخص کل هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد 3.9 درصدی به سطح 676 هزار و 547 واحدی رسید.

تابلو بورس اوراق بهادار تهران، حجم معاملات امروز را 27 میلیارد و 760 میلیون و ارزش معاملات را 15 هزار و 706 میلیارد تومان نشان می‌دهد.

بررسی آمار مالکیت افراد حقیقی حکایت از ورود سرمایه حقیقی‌ها به بازار سهام دارد. شاخص ورود و خروج سرمایه در پایان بورس امروز، خبر از ورود هزار و 251 میلیارد تومانی پول به بورس می‌دهد.

ارزش معاملات خرد در روز جاری به 18 هزار و 350 میلیارد رسید. این رقم میزان ارزش دادوستد‌های روز شنبه 19 فروردین را در صدر لیست دو سال اخیر قرار می‌دهد.

گرچه میانگین ارزش معاملات دو سال و نیم اخیر فاصله زیادی با میانگین ارزش معاملات 6 ماهه ابتدایی سال 99 و روزهای پیش از ریزش دارد، اما روند خوب صعودی ارزش معاملات نشان از انتظارات صعودی در سهامداران دارد.

فارغ از ارزش معاملات، تعداد خریداران حقیقی نیز در روز جاری به رقم 514 هزار نفر رسید که کاملا تاییدکننده این مطلب است که بورس تهران با سقف شکنی نماگر اصلی به کانون توجه فعالان اقتصادی اعم از سرمایه‌گذاران و معامله‌گران تبدیل شده است.

در این میان افزایش چشمگیر ارزش معاملات و تعداد خریداران حقیقی موجود در بازار نشان از بازگشت تدریجی اعتماد سهامداران به بورس تهران دارد. اعتمادی که در سال‌های 97 و 98 پی ریزی شد، در سال 99 به اوج رسید اما در تابستان همان سال به سختی شکست.

در ابعاد کلان، شکل‌گیری روند صعودی پایدار بدون حضور خریداران حقیقی و بازسازی اعتماد آن‌ها، بسیار بعید است.

در پایان جریان دادوستدهای امروز بازار سرمایه، گروه‌‎های سایر معادن، استخراج کانه‌های فلزی و محصولات کاغذی به ترتیب با 5.36 درصد، 5.1 درصد و 5.03 درصد، بیشترین بازدهی را نصیب سهامداران خود کردند.

از سوی دیگر در روز جاری کمتر صنعتی با بازدهی منفی یافت می‌شد؛ صنعت حمل و نقل آبی تنها صنعت بورس تهران بود که بازدهی منفی کسب کرد.

در میان بازار یک دست سبز امروز پس از صندوق‌های سهامی با 197 میلیارد تومان ورود پول، گروه استخراج کانه‌های فلزی بیشترین ورود پول را به میزان 146 میلیارد تومان به خود اختصاص داد.

همچنین در سوی مقابل، صندوق‌های درآمد ثابت با هزار و 140 میلیارد تومان خروج پول، بیشترین خروج پول میان گروه‌ها را تجربه کرد.

گزارش‌های بیشتر تحلیل بازار را در صفحه اخبار بورس بخوانید.