سرونوشت واردات خودرو در سال 1402

خودرو
بهابین

در حالی که وزارت صمت وعده اجرای واردات خودرو در سال گذشته را داد، اما پرونده آن در نهایت به سرانجام نرسید و به سال 1402 موکول شد. حال این مساله مطرح می‌شود که آیا وزارت صمت در سال جدید می‌تواند به وعده کهنه خود عمل کند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، سال گذشته واردات خودرو به صورت نیمه‌کاره انجام شد و خودروهای خارجی به صورت محدود وارد کشور شدند. این در حالی بود که در آیین‌نامه واردات خودرو ۱۴۰۱ ورود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو به کشور مقرر شده بود. اما رفته‌رفته این رقم اعلامی کمتر می‌شد و حتی تعداد این خودروها در پایان سال به آخرین وعده وزارت صمت مبنی بر واردات ۴۰ هزار دستگاه خودرو نیز نرسید.

حال که سال جدید آغاز شده است وزارت صمت وعده‌های جدیدی در رابطه با واردات و صنعت خودروسازی می‌دهد که اجرا شدن یا نشدن آن در ابهامات فراوانی قرار دارد.

مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع‌ و معادن مجلس، در گفتگویی اعلام کرد: بر اساس برنامه دولت و آنچه در لایحه بودجه پیش‌بینی شده واردات خودرو در سال 1402 دو برابر آن‌ چیزی است که قرار بود در سال 1401 محقق شود. از آنجا که دولت واردات خودرو را در سال 1401 دیر شروع کرد نتوانست هدف واردات 100 هزار خودرو را محقق کند اما هم مابقی هدف‌گذاری سال 1401 و هم دو برابر آن یعنی حدود 200 هزار خودرو در سال 1402 وارد خواهد شد.

در رابطه با بحث واردات در سال ۱۴۰۱ باید یادآور شد که وزارت صمت اعلام کرده بود که فرآیند آن از اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود. اما همان‌گونه که مشاهده می‌شود به سرانجام نرسید و این ابهام وجود دارد که وزارت صمت درحالی که نتوانسته است وعده واردات ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو را به اجرا برساند، چگونه به مرحله بعدی مراجعه کرده و به دنبال واردات ۲۰۰ هزار دستگاه خودروی خارجی است؟

حال این مساله مطرح می‌شود که شرکت‌های واردکننده درحالی که سال پیش با مشکل کمبود ارز مواجه بودند، امسال چگونه ارز مورد نیاز خود را برای خرید و ورود خودروهای خارجی تامین می‌کنند؟

همان‌طور که پیش از این به آن اشاره شد، واردات خودرو در سال ۱۴۰۱ به سرانجام نرسید و ورود خودروهای خارجی به تعداد پایینی محدود ماند.

وزارت صمت اما به‌رغم این‌ که خودرویی در کشور برای فروش موجود نبود، اقدام به پیش‌فروش خودروهای وارداتی کرد. علاوه بر آن، اطلاعات دقیقی در رابطه با مدل و قیمت خودروهایی که قرار است به فروش برسند در دسترس عموم قرار داده نشد.

فارغ از تمام ابهاماتی که در رابطه با فروش خودروهای ناموجود خارجی مطرح بود، زمان ثبت‌نام در این طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی پس از هشت روز به پایان رسید. در این مدت 120 هزار نفر ثبت‌نام کردند.

یکی از شروطی که برای ثبت‌نام در طرح فروش خودروهای وارداتی مطرح شد، افتتاح حساب وکالتی و بلوکه‌کرن 500 میلیون تومان در آن حساب بود. این یعنی در فرآیند ثبت‌نام در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی ناموجود ۶۰ هزار میلیارد تومان بلوکه شد.

در این میان باید یادآور شد که وزارت صمت پیش از شروع سال جدید اعلام کرد که بانک‌ها در جریان انصرافی‌ها همکاری نکرده و از پرداخت مبالغ بلوکه‌شده خودداری می‌کنند.

به نظر می‌رسد وزارت صمت برای حل مشکل تامین ارز واردات خودرو از پول‌های مردم کمک گرفته است تا در نهایت بتواند وعده کهنه واردات خودرو را به سرانجام برساند. 

برای مطالعه بیشتر، خبر ارزان‌ترین و گران‌ترین خودروهای داخلی در بازار را بخوانید.