چشم‌ انتظاری بازار دلار برای تعیین روند

طلا و ارز
بهابین

قیمت دلار امروز کاهش محدودی داشت. این اسکناس آمریکایی در پله‌های نخست کانال ۵۰ هزار تومانی در حال درجا زدن است. معامله‌گران احتمال می‌دهند در هفته آینده نقدینگی آزاد شده از بازار خودرو به بازار ارز سرازیر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار امروز روند کاهشی داشت. این اسکناس آمریکایی بعد از تعطیلات نوروز، در دو پله ابتدایی کانال ۵۰ هزار تومانی حبس شده است. نوسان قیمت دلار، بیش از ۱۵ روز گذشته در قیمت‌های ۵۰ و ۵۱ هزار تومانی، این گمانه را در میان فعالان بازار تقویت کرده که بعد از تعطیلات عید فطر تکلیف قیمت اسکناس آمریکایی باید مشخص شود.

بر اساس نمودار تکنیکیِ دلار تهران، این اسکناس در مثلثی گرفتار شده و وقت زیادی برای خروج از این منطقه ندارد. امروز اکو ایران در گزارشی به کف و سقف‌های پیش‌روی دلار اشاره کرد و نوشت؛ در صورتی که خط روند مقاومتی مثلث رو به بالا شکسته شود، می‌توان انتظار داشت دلار روند صعودی به خود بگیرد و به سمت مقاومت‌های پیش رو حرکت کند، که ۵۴ هزار و ۷۰۰ تومان و ۵۸ هزار و ۲۰۰ تومان مهم‌ترین و سرنوشت‌سازترین مقاومت‌های بعدی دلار هستند.

بر اساس نمودار تکنیکی دلار تهران در صورتی که خط روند حمایتی مثلث رو به پایین بشکند، روند شکلِ نزولی به خود می‌گیرد و حمایت‌های ۴۹ هزار و ۵۰۰ تومان و ۴۵هزار و ۸۰۰ تومان مهمترین حمایت‌های پیش روی شاخص دلار خواهد بود.

در همین راستا مجتبی دیبا کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیر شرایط سیاسی بر تعیین سقف قیمت دلار به تجارت‌نیوز گفت: «اگر قیمت دلار را با توجه به شرایط فعلی کشور بسنجیم، می‌تواند در کانال‌های بالاتری قرار بگیرد.»

وی قیمت ۴۶ هزار تومانی را منطقه تعادلی برای دلار عنوان کرد و افزود: «قیمت بسیار خوشبینانه برای اسکناس آمریکایی ۳۲ هزار تومان است. اما این در حالی است که در مورد برجام، مذاکرات قوی و بسیار خوبی اتفاق بیافتد. دلار به کشور سرازیر شود و تنش‌ها به طور کامل از روابط سیاسی کنار رود.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تعیین قیمت دلار در بلند‌مدت گفت: «برمبنای حجم نقدینگی و چشم‌انداز دولت برای فروش نفت، قیمت دلار در بلندمدت تعیین می‌شود. اما فعلا با اخبار و اطلاعاتی که شاهد آن هستیم نمی‌توانیم بلندمدت را پیش‌بینی کنیم و رویدادها باید قدم به قدم تحلیل شود.»

وی همچنین با اشاره به لایجه بودجه 1402 در مجلس خاطرنشان کرد: «با توجه به کسری بودجه و پیش‌بینی تورم 40 تا 60 درصدی برای سال جاری، به نظر می‌رسد راهی جز صعود در بازارهای مالی نمی‌توان متصور بود.»

امروز قیمت دلار در بازارهای همسایه نیز روند کاهشی محدودی داشت. این اسکناس آمریکایی در هرات با قیمت ۵۰ هزار و ۹۰۰ تومان مبادله شد. همچنین دلار سلیمانیه به قیمت ۵۰ هزار و ۳۵۰ تومان رسید. امروز درهم با افزایش قیمت باز شد. در میانه روز نوسان داشت و کاهش یافت. در آخرین معامله امروز این اسکناس با همان قیمت ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومانِ روز گذشته  بسته شد.

در روزهای گذشته تحلیلگران اقتصادی رونق بورس و سودآوری بازار خودرو را عاملی برای بی‌فروغ شدن بازار ارز عنوان کردند. این در حالی است که پول‌های بلوکه‌شده برای خرید خودرو به زودی آزاد می‌شود و نقدینگی قابل توجهی روانه بازار می‌شود. این نقدینگی در صورتی که تحت تأثیر افزایش تقاضای انباشته پس از تعطیلات قرار بگیرد، ممکن است مثلث دلار تهران را رو به بالا بشکند و دلار تهران به سمت مقاومت‌های ذکر شده حرکت کند.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.