دستمزد 1402 تغییر می‌کند؟

بورس
بهابین

زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دستمزد کارگران به گوش می‌رسد اما  امروز وزیر اقتصاد خبر داده که تصمیم جدیدی برای تغییر دستمزدها گرفته نشده است. یک نماینده کارگری نیز ترمیم دستمزد کارگران را مشروط به افزایش مجدد حقوق کارمندان دانسته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، نتیجه ساعت‌ها چانه‌زنی و مذاکره در نشست شورای عالی کار با حضور وزرای رفاه، اقتصاد و صمت و نمایندگان کارگری و کارفرمایی در بیست‌ونهم اسفندماه، افزایش 27 درصدی دستمزد کارگران بود. این یعنی حداقل دستمزد از چهار میلیون و 179 هزار تومان به پنج میلیون و 307 هزار و 330 تومان رسید.

این میزان افزایش دستمزد نارضایتی‌های فراوانی را به دنبال داشته است. حتی گروهی نسبت به عملکرد گروه کارگری در شورای عالی کار گلایه‌مند هستند. هرچند هادی ابوی، یکی از اعضای این گروه در واکنش به انتقادات مطرح شده می‌گوید: «اینطور نیست که به‌عنوان نمایندگان کارگران در جلسه بنشینیم و یک صورت‌جلسه را امضا کنیم، بلکه امسال دغدغه دولت این بود که تورم کنترل شود و به‌رغم تلاش برای تعیین مزد شایسته این میزان تصویب شد. امیدواریم این هدف که با شعار سال نیز پیوند خورده به معنای واقعی محقق شود و در کنترل و مهار تورم و تثبیت قیمت‌ها موفق شویم.»

جدای از این موضوع، نارضایتی‌ها از تورم بالا و مزمن اقتصاد ایران نشات می‌گیرد. قدرت خرید کم‌درآمدها به شدت تقلیل یافته است. در همین ارتباط، حجم تراکنش‌های شاپرک از معاملات خرد نشان می‌دهد که میزان این معاملات 13 درصد از تورم عقب مانده است. همین شرایط موجب شده تا گروهی از جامعه کارگری خواستار این باشند که دولت برای جبران دستمزد و قدرت خرید خانوار سبد یک میلیونی در اختیار آنان قرار دهد وگرنه جامعه هدف فقیرتر از سال گذشته خواهد شد.

بنابراین، زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش دستمزد کارگران به گوش می‌رسد اما  امروز وزیر اقتصاد خبر داده که تصمیم جدیدی برای تغییر دستمزدها گرفته نشده است. یک نماینده کارگری نیز ترمیم دستمزد کارگران را مشروط به افزایش مجدد حقوق کارمندان دانسته است.

از آنجایی که تعیین حقوق کارمندان در اختیار دولت است، سال گذشته در نشست شورای عالی کار این پیشنهاد مطرح شد که چنانچه حقوق کارمندان به هر دلیل در بین سال اضافه شود، این آمادگی وجود داشته باشد که درباره حقوق کارگران نیز مذاکره شود.

در همین زمینه، احسان خاندوزی، وزیر اقتصاد امروز درباره احتمال ترمیم دستمزد کارگران، اظهار کرد: تصمیم‌گیری در مورد حداقل دستمزد، یک مذاکره سه‌جانبه بین کارفرمایان، کارگران و دولت است. روال قانونی تعیین دستمزد برای سال ۱۴۰۲ طی شده و فعلا تصمیم جدیدی برای تغییر دستمزدها نداریم، مگر این سه شریک اجتماعی تصمیم جدیدی را اتخاذ کنند.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا در نهایت پافشاری کارگران به تغییر دستمزد 1402 منجر خواهد شد یا فقر بیشتر در انتظار حداقلی‌بگیران خواهد بود.