جنگ زرگری وزارت صمت و شورای رقابت/ جهش روزانه قیمت خودرو در بلاتکلیفی سیاست‌گذاران

خودرو
بهابین

رویارویی وزارت صمت و شورای رقابت بر سر اعلام قیمت‌های جدید خودرو در درب کارخانه بالا گرفته و هر دو نهاد توپ را به زمین دیگری می‌اندازد. اما در این جنگ زرگری بین دو نهاد حاکمیتی این قیمت خودرو در بازار است که هر روز افزایش می‌یابد. اما در نهایت چه کسی وظیفه اعلام قیمت‌ها را دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود 10 روز است که شورای رقابت مجوز افزایش قیمت خودرو را به خودروسازان داده است. اما همچنان هیچ نهادی پیدا نشده که جزئیات این افزایش قیمت را اعلام کند.

گمان می‌رفت با ورود دوباره شورای رقابت به بحث قیمت‌گذاری خودروهای کارخانه‌ای، خودروسازان درگیر قیمت‌گذاری دستوری و مشکلات آن شوند. اما همان‌طور که شورای رقابت اعلام کرد، این نهاد موافق قیمت‌گذاری دستوری نیست و صرفاً دستورالعملی را به وزارت صمت ابلاغ می‌کند. البته باید به این نکته اشاره کرد که وزارت صمت اجباری در اجرای این دستورالعمل ندارد و همکاری آن با شورای رقابت اختیاری است.

در حالی که شورای رقابت و وزارت صمت برای تعیین قیمت‌های جدید دچار چالش شده‌اند، معاون اول رئیس دولت نیز به این موضوع ورود پیدا کرد و میزان افزایش قیمت را نامتعارف خواند. با توجه به اینکه تمام این نهادها زیرمجموعه دولت هستند، بسیاری از کارشناسان آن شبیه به جنگ زرگری می‌دانند. جنگی که دو طرف نقش پلیس خوب و پلیس بد را بین خود تقسیم کرده‌اند.

در حالی که این نهادها بر سر اعلام قیمت‌ها وارد چالش جدیدی شده‌اند، بازار خودرو به روند صعودی خود پایبند است و روند نرخ‌گذاری در روزهای اخیر را می‌توان به‌نوعی انفجار قیمتی دانست.

اما مساله مهمی که در رابطه با افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه مطرح می‌شود زمان نهایی اعلام قیمت‌هاست. علاوه بر خودروسازان، بسیاری از متقاضیان نیز منتظر اعلام نرخ‌های جدید هستند تا تصمیم نهایی خود را اتخاذ کنند.

پیش از این یکی از مسئولان شورای رقابت به تجارت‌نیوز گفت: زمان اعلام قیمت‌های جدید مشخص نیست، اما تا پایان فروردین‌ماه قیمت‌های نهایی در اختیار مردم قرار می‌گیرد.

روز گذشته نیز اسماعیل شجاعی، سخنگوی شورای رقابت، گفت: امروز نهایتا قیمت خودرو‌ها اعلام خواهد شد. اما پس از گذشت یک روز هنوز قیمتی از سوی نهادی اعلام نشده است.

در این بین، سپهر دادجوی توکلی، روابط عمومی شورای رقابت، در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: اعلام قیمت‌ها وظیفه شورای رقابت نیست و باید از وزارت صمت پیگیری کرد. چراکه دستورالعمل به این وزارتخانه ابلاغ شده است.

وزارت صمت نیز در پاسخ به پیگیری‌های تجارت‌نیوز می‌گوید که این وزارتخانه هیچ مسئولیت حقوقی در بحث اعلام قیمت‌های جدید ندارد و این شورای رقابت است که باید پاسخگو باشد.

به نظر می‌رسد شورای رقابت و وزارت صمت از اعلام قیمت‌های جدید خودداری می‌کنند و به نوعی این وظیفه بین آن‌ها در حال پاسکاری است.

با توجه به اعلام مسئولان وزارت صمت و شورای رقابت، مشخص نیست که وظیفه اعلام قیمت‌های جدید وظیفه چه کسی است. اما  نکته روشن، این است که خودروسازان نیز همچنان بلاتکلیف هستند و مانند همیشه سیاست‌های خودرویی وزارت صمت و دولت شفاف و طبق برنامه‌ریزی جلو نرفته است.

حدود 10 روز است که خبر افزایش قیمت خودرو در درب کارخانه منتشر شده است. اما فارغ از اینکه بازار بلاتکلیف مانده است، قیمت‌ها نیز تحت تاثیر این خبر روزانه درحال افزایش است.

یکی از نمایشگاه‌داران و کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز می‌گوید قیمت خودرو از زمانی که اعلام کرده‌اند خودروهای کارخانه‌ای 35 درصد افزایش می‌یابد، حدود پنج درصد گران شده است.

فیروز نادری در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که برخلاف افزایش قیمت، سطح معاملات بالا رفته است. چراکه افزایش قیمت بیشتری در انتظار بازار قرار دارد.

افزایش پنج درصدی قیمت خودرو طی تنها 10 روز نتیجه بلاتکلیفی و پاسکاری‌هایی است که وزارت صمت و شورای رقابت انجام داده‌اند و کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند علاوه بر این افزایش قیمتی که اکنون رخ داده است، پس از اعمال افزایش قیمت خودروهای کارخانه‌ای نیز اتفاق می‌افتد و به طور میانگین، خودرو مجدداً هم‌گام با افزایش 35 درصدی قیمت‌ها، گران خواهد شد.

حال باید منتظر ماند و مشاهده کرد که در آخر چه نهادی وظیفه اعلام قیمت خودرو در درب کارخانه را برعهده می‌گیرد و بازار و مردم را از بلاتکلیفی خارج می‌سازد؟

برای مطالعه بیشتر، خبر امسال خودرو بخریم یا منتظر بمانیم؟ را در تجارت‌نیوز بخوانید.