آخرین اخبار سیاسی امروز 17 فروردین 1402/ برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی با عربستان

بورس
بهابین

آخرین و مهم‌ترین اخبار سیاسی امروز پنجشنبه 17 اسفند را در این خبر مطالعه کنید. با توجه به توافق ایران و عربستان و مواضع کشورهای مختلف بر این مهم اولین خبر سیاسی امروز را با دیدار وزاری امور خارجه ایران و عربستان شروع می‌کنیم.

به گزارش تجارت‌نیوز، جدیدترین اخبار سیاسی امروز را در ادامه بخوانید.

وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای عربستانی خود با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان در دیدار با همتای سعودی خود با تأکید بر اینکه روابط رسمی تهران – ریاض از امروز رسما فعال شد، گفت: با توجه به‌ گفتگوهای انجام شده و نیز پیام تبادل شده بین پادشاه عربستان و رئیس جمهور کشورمان، اراده رهبران دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط فیمابین قرار دارد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از بازگشت روابط دو کشور همسایه، دوست و برادر به حالت طبیعی، تأکید کرد جمهوری اسلامی ایران برای توسعه روابط با عربستان در تمامی زمینه‌های مورد علاقه آمادگی دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان با تاکید بر اهمیت و ضرورت توسعه روابط در زمینه‌های اقتصادی و تجاری و نیز سرمایه گذاری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور را اعلام کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به وجود موافقتنامه‌های پایه و مبنائی میان دو کشور افزود: اسناد پایه موجود در کنار اراده رهبران دو کشور، زمینه‌های قانونی و حقوقی لازم را برای پیشبرد همکاری های دو کشور در تمامی زمینه‌ها فراهم کرده است.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه رشد روابط اقتصادی و سرمایه گذاری‌های متقابل می‌تواند به تحکیم روابط کمک کند، افزود: یکی از زمینه‌های مهم همکاری بحث ترانزیت است و موقعیت ژئوپلیتیک ایران فرصت بی‌نظیری را در اختیار عربستان سعودی و کشورهای خلیج فارس برای همکاری های تجاری با کشورهای شمال ایران قرار می‌دهد.

وزیر امور خارجه عربستان نیز در این دیدار از برگزاری این نشست و فعال شدن روابط رسمی دو کشور در ماه مبارک رمضان ابراز خرسندی کرد و آن را زمینه ساز خیر و برکت برای دو کشور و کشورهای منطقه توصیف کرد.

فیصل بن فرحان با اشاره به گشایش صفحه جدیدی در روابط دو کشور و شکل گیری افق های جدید در روابط دوستانه و برادرانه میان ایران و عربستان، بر آمادگی کشورش برای اجرایی کردن موافقتنامه های موجود میان دو کشور تاکید نمود و به این منظور از تبادل هیأت‌های عالی میان دو کشور استقبال کرد.

وی افزود: روابط جدید میان دو کشور، فضای مثبت جدیدی را در کل منطقه ایجاد کرد و عربستان سعودی آماده است تا با کمک و همکاری ایران فضای مثبت یادشده در مناسبات منطقه ای را تقویت نماید.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین با اشاره به بیانیه وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن گفت: بر اساس بیانیه امضا شده به زودی سفارتخانه‌های ایران و عربستان در ریاض و تهران بازگشایی می‌شود.

محمد کشاورززاده در حاشیه دیدار وزیران امور خارجه ایران و عربستان در پکن در پاسخ به سوالی در ارتباط با این دیدار و بیانیه مشترک امضا شده بین حسین امیر عبداللهیان و فیصل بن فرحان اظهار کرد: دیدار امروز و بیانیه مشترک امضا شده در ادامه توافقی بوده که چند هفته پیش بین ایران و عربستان در پکن صورت گرفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در چین افزود: بر اساس توافق صورت گرفته و بیانیه مشترک امضا شده بین وزیران خارجه ایران و عربستان به زودی سفارتخانه‌های دو کشور در تهران و ریاض بازگشایی می‌شود و روابط به حالت عادی باز می‌گردد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا زمان مشخصی برای بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور تعیین شده است، گفت: برای این موضوع زمانبندی مشخص شده است.

سفیر جمهوری خلق چین در ایران در حساب توییتی خود با انتشار عکس دیدار وزرای خارجه ایران و عربستان در پکن، تبریک گفت.

چانگ هووآ سفیر چین در تهران در توییتر خود تصویری از دیدار حسین امیرعبداللهیان و فیصل بن فرحان، وزرای خارجه ایران و عربستان را منتشر کرد و پیام تبریک نوشت.

وزیران امور خارجه ایران و عربستان در این دیدار با تاکید بر از سرگیری رسمی روابط دوجانبه، گام های اجرایی در مسیر بازگشایی سفارتخانه ها و سرکنسولگری های دو کشور را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داده و در خصوص برخی از موضوعات روابط دوجانبه گفتگو و تبادل نظر کردند.

ایران در نامه‌ای به دبیر کل و رییس شورای امنیت سازمان ملل تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که از اتخاذ تدابیر لازم مطابق با حقوق بین الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطعانه به هر تهدیدی از سوی رژیم اسرائیل و دفاع از امنیت خود و منافع ملی و نیز حفاظت از مردم ایران تردید نخواهد کرد.

سعید ایروانی سفیر و نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل با ارسال نامه‌ای به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل حملات تروریستی اخیر رژیم صهیونیستی به دمشق سوریه که به شهادت دو مستشار نظامی جمهوری اسلامی ایران به نام‌های سرگرد میلاد حیدری و سروان مقداد مهقانی جعفرآباد و تعدادی غیرنظامیان و خسارت به زیرساخت های سوریه منجر شد را جنایت فجیع و نمونه بارز دیگری از تجاوزات مستمر رژیم اسرائیل و نقض آشکار قوانین بین المللی در خاک سوریه دانست.

ایروانی در این نامه تاکید کرد: رژیم اسرائیل به اقدامات تجاوزکارانه خود علیه سوریه بدون هرگونه عواقب و مجازاتی از سوی جامعه بین‌المللی، به‌ویژه شورای امنیت سازمان ملل متحد، بی وقفه ادامه می دهد. رژیم اسرائیل طی ماه‌های اخیر، قوانین بشردوستانه را آشکارا نقض کرده و به‌طور سیستماتیک و عمدی زیرساخت‌های حیاتی سوریه، از جمله فرودگاه‌های بین‌المللی دمشق و حلب را هدف قرار داده است، که مسیر حیاتی برای کمک‌های بشردوستانه و تلاش‌های امدادی پس از زلزله اخیر سوریه است. زیرساخت های حیاتی سوریه به دلیل تجاوزات اسرائیل آسیب زیادی دیده است.

نماینده جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: با توجه به پیامدهای جدی چنین اقدامات غیرقانونی و جنایتکارانه ای برای صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی و همچنین چالش های جدی حاکمیت قانون، جامعه بین المللی به ویژه شورای امنیت سازمان ملل باید اقدامات قاطعی را برای پایان دادن به این نقض ها انجام دهد و رژیم اسراییل را در قبال تمام اقدامات خلاف بین المللی خود پاسخگو نماید. علاوه بر این، شورای امنیت باید رویکرد دوگانه را کنار گذاشته و با محکوم کردن صریح نقض مداوم اصول اساسی حقوق بین‌الملل و منشور سازمان ملل از سوی رژیم اسرائیل، به وظایف قانونی خود عمل کند. باید به حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه احترام گذاشته شده و رعایت شود و اقداماتی که آن را تضعیف می کند نباید تحمل کرد.

در ادامه این نامه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بارها به صراحت اعلام کرده است که از اتخاذ تدابیر لازم مطابق با حقوق بین الملل و منشور ملل متحد برای پاسخ قاطعانه به هر تهدیدی از سوی رژیم اسرائیل و دفاع از امنیت خود و منافع ملی و نیز حفاظت از مردم ایران تردید نخواهد کرد.

بیانیه مشترک میان ایران و عربستان با امضای وزرای خارجه ایران و عربستان و با حضور وزیر امورخارچه چین به امضا رسید.

دیدار مشترک وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، عربستان و چین در پکن برگزار شد.وزیران امور خارجه ایران و عربستان بعد از دیدار با یکدیگر در پکن، با وزیر امور خارجه چین نیز دیدار و رایزنی کردند.

وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و عربستان قرار است که در ضیافت ناهار همتای چینی خود شرکت کنند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران مذاکرات امروزش با «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی را خوب توصیف کرد. حسین امیر عبداللهیان در روز پنچ شنبه بعد از دیدار با وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به سوالی در مورد دیدار و مذاکراتش با «فیصل بن فرحان» همتای سعودی خود گفت: مذاکرات انجام شده خوب و روبه جلو بود.

وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی ظهر امروز در پکن با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند. وزرای امور خارجه ایران و عربستان سعودی ظهر امروز در پکن با یکدیگر دیدار و گفت و گو کردند.

این دیدار پشت درهای بسته در حال برگزاری و از موضوعات مورد بحث جزئیات بازگشایی سفارتخانه های دو طرف و استقرار دیپلمات‌ها گزارش شده است.