نقد و بررسی کیا اسپورتیج 2014 تا 2016/ کراس‌اووری قدیمی اما جذاب

خودرو
بهابین

کیا اسپورتیج 2014 تا 2016، جزو معدود کراس‌اوورهای وارداتی است که نسبت به سال ساخت خود، طراحی جذابی داشته و هنوز قدیمی نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، برای اولین بار در سال 2011 بود که کیا اسپورتیج راهی بازار ایران شد. این محصول که نسل سوم خودروی اسپورتیج محسوب می‌شود با فیس‌لیفتی که در سال 2014 تجربه کرد، جذابیتش دوچندان شد.

در ادامه به معرفی نقاط قوت و ضعف این کراس‌اوور جذاب کره‌ای می‌پردازیم.

این خودرو از یک پیشرانه چهارسیلندری با حجم 2400 سی‌سی تنفس‌ طبیعی بهره می‌برد. قدرت تولیدی این پیشرانه به کمک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته تیپ‌ترونیک به هر چهار چرخ منتقل می‌شود.

به دلیل کراس‌اوور و دو دیفرانسیل بودن خودرو، شاید به ذهن‌تان خطور کند که با یک خودرو که قابلیت آفرودی دارد، طرف هستید اما اصلا این‌طور نیست. ارتفاع کیا اسپورتیج به نسبت دیگر کراس‌اوورها پایین‌تر بوده و این خودرو فاقد آپشن‌های آفرودی همچون قفل دیفرانسیل است.

به ادعای شرکت سازنده، ترکیب پیشرانه و گیربکس در این خودرو باعث می‌شود که خودرویی با وزن 1600 کیلوگرمی، در 10.5 ثانیه از سرعت صفر به 100 کیلومتر در ساعت برسد.

همچنین همان‌طور که قبلا نیز اشاره کردیم، پیشرانه این جذاب کره‌ای به دلیل تنفس‌طبیعی بودن، حساسیت بسیار کمی نسبت به بنزین‌های بی‌کیفیت داخل کشور دارد.

باتوجه به اینکه طراحی فیس‌لیفت نسل سوم اسپورتیج به سال 2014 باز می‌گردد و حدود 10 سال از عمر این طراحی می‌گذرد، اما جزو زیباترین محصولات در بین وارداتی‌های بازار محسوب می‌شود.

این خودرو جزو اولین وارداتی‌هایی بود که در بازار داخلی از دی‌لایت استفاده می‌کرد و افراد زیادی را مجذوب زیبایی خود کرده بود.

در نمای جلویی علاوه‌بر چراغ‌های مجهز به دی‌لایت، با یک جلوپنجره پیانویی نسبتا بزرگ طرح سه بعدی روبه‌رو می‌شویم که واقعا باکیفیت ساخته شده و پس از گذشت چندین سال، کیفیت خود را از دست نداده است.

وقتی از طرفین به کیا اسپورتیج نگاه می‌کنیم، شاهد طرح به اصطلاح تخم‌مرغی آن هستیم که بسیار زیبا بوده و روی جزئیات آن، کار شده است. در این قسمت، رینگ‌های آلومینیومی 18 اینچ و ارتفاع نسبتا پایین خودرو به چشم می‌خورد که نشان دهنده این است، شرکت کیا به فکر ساخت یک خودروی آفرودی در این خودرو نبوده است.

نمای عقب خودرو، هماهنگی دیگر بخش‌ها را حفظ کرده و طرح بسیار ساده و تخم‌مرغی را دارد اما درعین حال، زیبا و چشم‌نواز است. اما چراغ‌های راهنمای عقب، در بخش سپر کار شده که می‌توان آن را جزو نقاط ضعف طرح عقب خودرو نام برد. زیرا در کوچک‌ترین تصادفات به دلیل ارتفاع کم این چراغ به راحتی می‌شکند.

شرکت کیا مانند بخش خارجی در بخش داخلی نیز طراحی ساده را به کار برده. چراکه با ورود به کابین کیا اسپورتیج 2014 تا 2016، با تریم مشکی و بسیار ساده و به‌دور از اغراق روبه‌رو می‌شویم.

یک نمایشگر 7 اینچی در وسط داشبورد قرار دارد که دکمه‌های پیانویی رنگ سیستم تهویه در پایین آن طراحی شده است. این کراس‌اوور جذاب کره‌ای دارای سیستم تهویه دوگانه برای راننده و سرنشین جلو، گرم‌کن چهار صدلی و سردکن صندلی‌های جلو است که باتوجه به سال ساخت، واقعا جذاب است. البته در بخش آپشن‌ها و امکانات رفاهی، به‌طور مفصل به این قضیه خواهیم پرداخت.

متاسفانه متریال استفاده شده در داخل کابین، جزو نقاط ضعف این نسل از اسپورتیج محسوب می‌شود. چراکه در رودری‌ها و همه بخش داشبورد، پلاستیک خشک به چشم می‌خورد و چرم استفاده شده در صندلی‌ها، چنگی به دل نمی‌زند.

در ردیف عقب، سرنشینان از فضای مناسبی برای پا و سر خود بهره می‌برند اما تنها دوعدد کانال تهویه با قابلیت بازو بست دستی جهت رفاه سرنشینان عقب کار شده و خبری از خروجی USB و… نیست. این خودرو از یک سقف پانارومای نسبتا بزرگ که تا ردیف عقب کشیده شده نیز بهره می‌برد.

همان‌طور که اشاره کردیم، این کراس‌اوور کره‌ای برای مصارف آفرودی ساخته نشده و هدف از تولید آن، می‌تواند امکانات رفاهی و آپشن‌های متعدد باشد.

از جمله آپشن‌های کیا اسپورتیج 2014 تا 2016 می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

کروزکنترل، کنترل حرکت در سربالایی، کنترل حرکت در سراشیبی، کنترل کشش و پایداری، سنسور جلو و عقب، سنسور فشار باد تایر، ترمز کمکی، دی‌لایت و اتولایت، فرمان برقی حساس به سرعت، دوربین دنده عقب، ایربگ پرده‌ای و جانبی جلو، ورود و استارت بدون کلید، کول‌باکس، گرم‌کن همه صندلی‌ها و سردکن صندلی‌های جلو، سانروف و سقف پاناروما.

در نتیجه این خودرو در بخش امکانات رفاهی، نمره قابل قبولی باتوجه به سال ساخت خود می‌گیرد.

باتوجه به سال ساخت این خودرو، پیدا کردن نمونه صفرکیلومتر از این نسل تقریبا غیرممکن است. در اواسط فروردین ماه 1402 این کراس‌اوور در بازار خودرو داخل کشور، در محدوده 3 میلیارد و 500 میلیون تومان درحال معامله است.

برای مطالعه بیشتر صفحه اخبار خودرو تجارت‌نیوز را دنبال کنید.