افزایش تراکم 220 درصدی بازار بزرگ تهران

بورس
بهابین

به منظور بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری جدید در منطقه 12 تهران شهردار منطقه با رئیس بنیاد تعاون سازمان بسیج مستضعفین از این منطقه بازدید کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، شهردار منطقه ۱۲ شهردار منطقه ۱۲ از جلسه و بازدید میدانی رئیس بنیاد تعاون سازمان بسیج مستضعفین از سطح منطقه خبر داد.

حمیدرضا تقی‌زاده، رئیس بنیاد تعاون سازمان بسیج مستضعفین در ساختمان شهرداری منطقه ۱۲ حاضر شد و پس از دیدار و برپایی جلسه‌ای با امیر یزدی، شهردار این منطقه به بازدید میدانی از محلات شوش، هرندی، عودلاجان، پامنار و سیروس در این منطقه پرداخت.

بر اساس این گزارش، در این دیدار که با هدف بررسی ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری تازه در منطقه ۱۲ و افزایش هم‌افزایی‌ها بین بسیج و شهرداری منطقه ۱۲ انجام شد، یزدی شهردار منطقه به معرفی اجمالی از وضعیت فعلی منطقه و برنامه‌های در دست اقدام پرداخت و گفت: نوسازی و رسیدگی به بافت فرسوده از مهم‌ترین مسائل این منطقه به شمار می‌رود و بازار تهران به عنوان قطب اقتصادی کشور، هم‌اکنون فرسوده و ناایمن است.

یزدی با اشاره به تازه‌ترین تغییرات در قوانین ساخت‌وساز بازار توضیح داد: با پیگیری‌های مستمر شهرسازی منطقه طی یک سال و نیم گذشته موفق شدیم، تراکم بازار را تا ۲۲۰ درصد افزایش دهیم. قبلاً این قضیه مشروط به تأمین پارکینگ بود که این مسأله هم‌اکنون حل شده است؛ به این شکل که اکنون متقاضیان می‌توانند پارکینگ را از شهرداری بخرند و شهرداری در جای دیگری پارکینگ ایجاد کند. این زمینه خوبی برای بازسازی بازار تهران است.

وی با یادآوری این مطلب که در بازار تهران، ۴۷ درصد بافت فرسوده داریم، افزود: سرمایه‌گذاری در بازار قطعاً بسیار سودآور است و اگر بازسازی در آن صورت گیرد و مشکل ناامنی و فرسودگی آن حل شود، این سودآوری خود را نشان می‌دهد.

وی با بیان این نکته که در صنعت ساختمان اگر توجیه اقتصادی وجود داشته باشد، سازنده‌ها مداخله می‌کنند، به تغییرات قوانین ساخت‌وساز در محله هرندی و کسب مجوز ساخت بنا تا ۹ طبقه در آن اشاره کرد و گفت: از این پس در محله هرندی در صورتی که بتوانیم ابعاد املاک را با تجمیع چند بنا یا اقداماتی دیگر تا حد قابل قبولی افزایش دهیم، تا ۹ طبقه امکان ساخت‌وساز وجود دارد که این مسأله سبب رونق ساخت‌وساز در این محله شده؛ چراکه وقتی ارزش افزوده ملک در جایی بالا برود، تقاضا برای احداث ملک در آن افزایش خواهد یافت.

وی همچنین با اشاره به وجود بیشترین ایستگاه‌های مترو در منطقه ۱۲، ادامه داد: با توجه به بحث تی‌اُدی که مورد توجه شهردار محترم تهران نیز است، فرصت فعالیت‌های اقتصادی متعددی، اطراف این ایستگاه‌ها به وجود می‌آید.

ظرفیت‌ مرمت خانه‌های تاریخی و تبدیل آنها به اماکنی نظیر رستوران، هاستل و… به‌ویژه از جنبه اشتغال‌زایی از دیگر فرصت‌های سرمایه‌گذاری در منطقه ۱۲ از نظر شهردار این منطقه بود.

شهردار قلب طهران در پایان با تأکید بر ضرورت افزایش صدور پروانه ساخت برای ایجاد رونق اقتصادی یادآور شد: قطعاً رونق ساخت‌وساز می‌تواند یکی از راه‌های تحقق فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در رونق تولید به شمار رود و جهشی را در خدمت‌گزاری مناسب‌تر به مردم ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه پایه بیشتر معضلاتی از این دست، اجتماعی است، تصریح کرد: تا مطالبه مردمی، پشت یک برنامه نباشد، دستگاه‌ها و سازمان‌ها در رسیدن به نتایج مطلوب موفق نمی‌شوند؛ ازاین‌رو طرح‌ها و ایده‌پردازی‌ها باید در بستر مطالبات اجتماعی انجام گیرد؛ برای مثال محله هرندی در اذهان، جنس الگویی پیدا کرده و همه فکر می‌کنند اگر برنامه‌ای در این محله به نتیجه برسد، می‌توان آن را در محلات دیگر نیز پیاده کرد؛ اما برای رسیدن به بهترین نتایج نیاز به مطالعات و شناخت بهتر بستر اجتماعی آن محله و دیگر محلات است.

منبع: ایسنا