قانون بیمه شخص ثالث اصلاح می‌شود؟/ بیمه مرکزی دست به دامان مجلس شد

بورس
بهابین

مشکلات قانون عجیب تعیین سقف 600 میلیون تومانی برای پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث، موجب شد تا بیمه مرکزی دست به دامن مجلس برای اصلاح این قانون شود.

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از بحث‌های مهم و داغ این روزهای صنعت بیمه، دسته‌بندی خودروها به دو گروه متعارف و غیرمتعارف برای پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث در نسخه جدید قانون این بیمه است. موضوعی که در سال جدید و با افزایش شدید قیمت خودرو، بیش از پیش اهمیت پیدا کرده و سبب اعتراض بسیاری از مشتریان صنعت بیمه شده است.

در این میان، بیمه مرکزی نیز اعتراض خود را به این موضوع اعلام کرده و از مجلس شورای اسلامی خواسته که قانون مربوطه را اصلاح و بازنگری کند.

دسته‌بندی خودروها به متعارف و نامتعارف، پس از تصویب قانون جدید بیمه شخص ثالث در سال 1395 مطرح شد. بر اساس ماده 8 قانون جدید، خودروهایی که قیمتی بالاتر از نصف دیه انسان در ماه‌های حرام را داشته، نامتعارف بوده و خسارت بیمه شخص ثالث این خودرو تا سقفی معین پرداخت می‌شود.

از سویی دیگر، قوه قضائیه نرخ دیه در سال ۱۴۰۲ را ۹۰۰ میلیون تومان اعلام کرده که این رقم در ماه‌های حرام به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان افزایش می‌یابد. بنابراین در سال جاری رقم ۶۰۰ میلیون تومان معیار متعارف بودن یا غیرمتعارف بودن خودروهاست.

به عبارت دیگر، خودروهایی که قیمتی بیش از 600 میلیون تومان دارند، نامتعارف بوده و اگر در یک سانحه خسارت ببینند و حتی اسقاطی شوند، مقصر حادثه و بیمه‌گر موظفند که تنها تا سقف 600 میلیون تومان خسارت پرداخت کنند.

رشد شدید قیمت خودرو در سال‌های اخیر و به‌ویژه سال 1401 سبب شده است که قیمت بسیاری از خودروهای تولید داخل و نه چندان خاص به بیش از 600 میلیون تومان برسد.

برای مثال خودروهایی پژو 207i sd، تارا اتوماتیک، دنا پلاس، دنا دنده‌ای و شاهین G با قیمت‌هایی بیش از 600 میلیون تومان، از نظر قانون‌گذار لوکس تلقی می‌شوند. البته هنوز در نخستین ماه سال 1402 هستیم و با تداوم روند افزایش قیمت خودرو، بی‌شک خودروهای بیشتری به این فهرست اضافه خواهند شد.

قانون عجیب و غریب بیمه شخص ثالث، اعتراض بیمه مرکزی را نیز در پی داشت. به طوری که مجید مشعلچی، سخنگوی بیمه مرکزی در این راستا گفت: در زمان تصویب این قانون، بسیاری از انواع خودروهای در حال تردد در کشور اعم از تولیدی، مونتاژ داخل و وارداتی، خودروی متعارف محسوب می‌شدند اما با گذشت زمان حتی بیشتر خودروهای ارزان‌قیمت تولید داخل هم به جمع غیرمتعارف‌ها پیوستند.

وی همچنین تاکید کرد که بیمه مرکزی ایران در سال 1399 برای حل این مشکل لایحه اصلاح ماده 8 قانون مذکور را به مجلس شورای اسلامی ارائه داد اما متاسفانه تاکنون مصوب نشده است.

سخنگوی صنعت بیمه کشور همچنین ابراز امیدواری کرد که نمایندگان مجلس با درک مشکلاتی که اجرای این قانون برای جامعه در پیش داشته، در اسرع وقت نسبت به تصویب و ابلاغ اصلاحیه مذکور اقدام کنند.

بر اساس این گزارش، باید منتظر ماند و دید که آیا نمایندگان مجلس به این موضوع واکنشی نشان می‌دهند و با توجه به افزایش قابل توجه قیمت خودرو و تحولات جاری جامعه، قانون بیمه شخص ثالث را دستخوش تغییراتی خواهند کرد یا خیر.