مدیریت بازار ارز بدون احیای برجام شدنی است؟

بورس
بهابین

یک کارشناس بانکی توضیح می‌دهد که مدیریت بازار ارز با وجود تحریم‌ها هزینه‌های بسیار بالایی دارد اما توافق هسته‌ای می‌تواند این هزینه‌ها را کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازار ارز ایران در سال‌های اخیر نوسانات بسیاری را تجربه کرده و شوک‌های ارزی متعدد مشکلات اقتصادی بی‌شماری را به‌وجود آورده است. در این شرایط، از تحریم‌های سنگین و طولانی‌مدت به‌عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار بر وضعیت بازار ارز کشور یاد می‌شود. به طوری که بسیاری از کارشناسان، تحریم‌ها و ابهامات پیرامون آنها را متهم ردیف اول نوسانات بازار ارز می‌دانند.

بی‌شک احیای توافق هسته‌ای می‌تواند اثر قابل توجهی بر وضعیت بازار ارز ایران بگذارد اما سوال مهم آن است که آیا در شرایط کنونی و با تداوم تحریم‌ها، مدیریت بازار ارز ممکن است؟

یوسف کاووسی،کارشناس اقتصادی، در گفتگو با تجارت‌نیوز به این سوال پاسخ می‌دهد.

کاووسی در ابتدای این گفتگو تاکید کرد: مدیریت بازار ارز تحت هر شرایطی می‌تواند رخ دهد اما باید دید که آیا این مدیریت، ایده‌آل است یا مدیریت امکانات موجود است؟

وی در این باره گفت: در شرایط کنونی که توافقی شکل نگرفته و تحریم‌ها برداشته نشده‌اند، می‌توان بازار ارز را مدیریت کرد اما این مدیریت یک بازار محدود است.

این کارشناس بانکی در ادامه گفتگو با تجارت‌نیوز توضیح داد: 20 میلیارد دلار صادرات صورت گرفته که یا پول آن به سختی وارد کشور شده یا تهاتر انجام شده است تا کالاهای دیگر به کشور وارد شوند. این هم نوعی مدیریت بازار ارز است اما مدیریت بازار ارز مطلوب آن است که نیازها و امکانات فضای کشور و مردم را بسنجیم و این بازار را در رقم‌های بالاتر مدیریت کنیم.

وی تصریح کرد: اگر شرایط به گونه‌ای پیش برود که توافق انجام شود و تحریم‌ها برداشته شوند، بازار ارز ما به مراتب بهتر از امروز مدیریت می‌شود. زیرا در این شرایط سیستم بانکی عملیات ارزی را کنترل می‌کند، نه صرافی‌های بانکی یا تضامنی.

وی همچنین افزود: در این شرایط ما یک بانک ایجادکننده و یک بانک تاییدکننده اعتبار داریم. همچنین بانک‌های مبدا و مقصد، نوع کالا، بارنامه و… مشخص است و همه امور در کمال آرامش و بدون نگرانی برای تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان انجام می‌شود.

کاووسی اضافه کرد: هم در حالتی که تحریم‌ها برداشته شوند و هم در حالتی که آنها پابرجا باشند، می‌توان بازار ارز را مدیریت کرد و هر دو حالت اتفاق می‌افتد. با این وجود، مدیریت بازار ارز در صورت وجود تحریم‌ها، بدون استفاده کردن از بنادر، با بلوکه شدن حساب‌ها و دیگر مشکلات عدیده، با هزینه بسیار بالایی انجام می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این هزینه‌ها از اهمیت بسیار بالایی برخوردارند و اگر توافق شکل بگیرد و تحریم‌ها برداشته شوند، این هزینه‌ها کاهش خواهند یافت.