آغاز صادرات سوخت روسیه به ایران از طریق راه آهن

بورس
بهابین

طبق گزارش رویترز، روسیه صادرات سوخت به ایران را از طریق راه آهن آغاز کرده است. با وجود مشکلاتی که صادرات از این طریق به همراه دارد، اما روسیه می‌تواند با انتخاب این راه تحریم‌های غرب علیه صادرات فرآورده‌های نفتی از طریق دریا را دور بزند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اطلاعات سه منبع صنعتی و داده‌های صادراتی، روسیه امسال برای اولین بار پس از اینکه خریداران قبلی از تجارت با مسکو اجتناب کردند، صادرات سوخت به ایران را از طریق راه‌آهن آغاز کرد.

روابط روسیه و ایران که هر دو تحت تحریم‌های غرب هستند، اخیرا روابط نزدیک‌تری برقرار کرده‌اند تا اقتصاد خود را تقویت کنند و تاثیر تحریم‌های غرب را که هم مسکو و هم تهران آنها را ناعادلانه و ناموجه می‌دانند، خنثی کنند.

تحریم‌های غرب بر فرآورده‌های نفتی روسیه به دلیل آنچه مسکو عملیات نظامی ویژه خود در اوکراین می‌نامد، بازارهای جهانی سوخت را تغییر داده است و اکنون دیگر تانکرهایی که مسیرهای طولانی‌تری را طی می‌کنند و تامین‌کنندگانی که مقاصد و راه‌های حمل‌ونقل عجیب تازه‌ای را انتخاب می‌کنند، در این بازار به وفور مشاهده می‌شوند.

بر اساس گزارش اختصاصی رویترز، ایران سال‌ها تحت تحریم‌های غرب با دسترسی محدود به بازارهای جهانی بوده است. همچنین وزارت نفت روسیه و ایران به درخواست‌های این خبرگزاری بریتانیایی برای اظهار نظر پاسخی ندادند. به گفته منابع رویترز، پاییز گذشته، معاون نخست وزیر روسیه، الکساندر نواک، آغاز عرضه سوآپ فرآورده‌های نفتی با ایران را اعلام کرد، اما تحویل محموله‌های واقعی در سال میلادی جاری آغاز شده است.

دو منبع آگاه از روند این صادرات گفتند که روسیه در ماه فوریه و مارس 30 هزار تن بنزین و گازوئیل به ایران عرضه کرده است. منبع سوم وجود معامله را تایید کرد اما نتوانست حجم آن را تایید کند.

تمام محموله‌ها از طریق راه آهن از روسیه و از طریق کشورهای قزاقستان و ترکمنستان تامین شده است. یکی از این منابع گفت که برخی محموله‌های بنزین از ایران با کامیون به کشورهای همسایه از جمله عراق ارسال شده است. یک تاجر در بازار فرآورده‌های نفتی آسیای میانه نیز گفت: «ایران یک تولیدکننده نفت است و پالایشگاه‌های خود را دارد، اما اخیرا مصرف آن نسبت به تولید سوخت داخلی این کشور به ویژه در استان‌های شمالی آن بیشتر شده است».

دو تاجر مطلع از موضوع گفتند که روسیه حجم کمی از سوخت را با نفتکش از طریق دریای خزر به ایران صادر کرده است و این کار درسال 2018 نیز انجام شده بود.

شرکت‌های نفتی روسیه در حال حاضر به صادرات گازوئیل و بنزین به ایران از طریق راه آهن علاقه‌مند هستند، زیرا صادرات از طریق دریا با نرخ‌های بالای حمل‌ونقل و سقف قیمتی اعمال‌شده توسط کشورهای گروه هفت مواجه است. به گفته این منابع، صادرات ریلی اما در طول مسیر با مشکلات مخصوص خود مواجه است.

یکی از منابع آگاه به عرضه سوخت به ایران گفت: «ما انتظار داریم که عرضه سوخت به ایران در سال جاری افزایش یابد، اما در حال حاضر به دلیل ازدحام راه آهن شاهد مشکلات متعددی در زمینه لجستیک هستیم. این مساله ممکن است از رونق این نوع صادرات جلوگیری کند».