گزارش 1401 دیجی‌پی منتشر شد / مردان بیشتر از زنان قسطی خرید می‌کنند

پرداخت
بهابین

سومین گزارش دیجی‌پی درباره کمیت و کیفیت فعالیت‌های سالانه منتشر شد. طبق این گزارش، دیجی‌پی معادل 2.2 هزار میلیارد تومان وام خرد و هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب BNPL تخصیص داده است.

جایگاه صنعت فین‌تک در ایران، جهان و منطقه، الگوهای رفتاری کاربران در استفاده از خدمات دیجی‌پی به‌عنوان یک سرویس فناوری مالی، نحوه استفاده کاربران دیجی‌پی در استفاده از خدمات اعتباری و خرید اقساطی، روند تغییر رویکرد کاربران به مفاهیمی همچون خدمات اعتباری، رتبه اعتباری، بازپرداخت، سابقه اعتباری و ردپای دیجیتال، عملکرد سرویس‌های نوپای دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱، عملیات پشتیبانی کاربران دیجی‌پی در سال گذشته، رویدادها  و مسئولیت‌های اجتماعی  دیجی‌پی در سالی که گذشت اصلی‌ترین محورها و پرسش‌های کلیدی است که در این گزارش به آن پاسخ داده شده است.

در این گزارش آمده است: «سوپراپلیکیشن دیجی‌پی خدمات متنوع مالی را در اختیار کاربران قرار می‌دهد و اکنون انجام مجموعه‌ای از خدمات کارت به کارت، خرید شارژ، پرداخت قبض، خرید بسته اینترنت، پرداخت عوارض جاده‌ای، نیکوکاری، پرداخت کرایه تاکسی و استعلام جریمه در این سوپراپلیکیشن امکان‌پذیر است.»

طبق این گزارش، مبلغ کل تراکنش‌های پردازش‌شده در سوپراپلیکیشن دیجی‌پی ۶.۲ هزار میلیارد تومان است که بالاترین تعداد تراکنش یک فرد در طول یک سال ۴۷۹۲ تراکنش بوده است.

در ادامه گزارش، طبقه‌بندی سنی کاربران سوپراپلیکیشن دیجی‌پی بررسی شده که طبق آن، ۳۷ درصد کاربران آن سنین ۲۵ تا ۳۴ سال دارند و سنین ۱۸ تا ۲۴ و ۳۵ تا ۴۴ سال با ۳۴ و ۱۶ درصد به ترتیب رتبه دوم و سوم را دارند.

همچنین، ۸۷ درصد کاربران از طریق گوشی همراه از خدمات سوپراپلیکیشن دیجی‌پی استفاده می‌کنند. علاوه بر این، ۷۶ درصد کاربران سوپراپلیکیشن دیجی‌پی مرد و فقط ۲۴ درصد کاربران آن زن هستند.

در گزارش دیجی‌پی، بازخورد کاربران نیز بررسی شده که بر اساس آن، در سال ۱۴۰۱ بیش از دو میلیون و ۲۰۰ هزار نظرسنجی از کاربران دیجی‌پی به عمل آمده که از این تعداد سه درصد از شرکت‌کنندگان به پرسش‌های رضایت‌سنجی پاسخ داده‌اند.

از نظر میزان رضایت کاربران از سرویس‌های مختلف خیریه، کرایه تاکسی و بیمه با بیش از ۹۵ درصد بیش از دیگر سرویس‌ها بوده است. خرید اقساطی با ۶۰ درصد کمترین رضایت را داشته است.

در ادامه مهم‌ترین دلایل نارضایتی کاربران خرید اقساطی و کاربران سوپراپلیکیشن آمده است:

دیجی‌پی، سرویس خرید اقساطی را در سال ۱۳۹۹ با هدف کمک به فراگیری مالی راه‌اندازی کرد که در سال ۱۴۰۱ این سرویس با تغییرات جدی مواجه شد. تمرکز بیش از پیش بر فراگیری مالی، تعامل بیشتر با بدنه، افزایش تعداد پذیرندگان و حرکت در مسیر تمام دیجیتالی شدن از جمله مهم‌ترین تغییرات در سرویس خرید اقساطی دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ است.

در سال گذشته بیش از دو میلیون درخواست برای خدمات اعتباری ثبت شده که مبلغ این درخواست‌ها بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده و مبلغ اعتبارهای خرد اختصاص‌یافته به کاربران نیز ۱.۲ هزار میلیارد تومان بوده است.

تنوع سرویس‌های اقساطی دیجی‌پی نشان می‌دهد که وام‌های ۲۵ تا ۳۰ میلیون تومان با سهم ۷۵ درصدی بیشترین درخواست را داشته و وام‌های ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان کم‌ترین متقاضی را با شش درصد سهم دارند.

طبقه‌بندی جنسیتی و سنی کاربران خرید اقساطی نشان می‌دهد که مردان با ۸۳ درصد سهم بیشترین تمایل را به خرید اقساطی دارند و خانم‌ها با ۱۷ درصد سهم کمترین تمایل را به خرید اقساطی دارند که در این‌ بین کاربران ۳۰ تا ۳۵ساله‌ بیشترین متقاضیان خرید اقساطی هستند.  

دیجی‌پی در گزارش سال ۱۴۰1 خود 10 کالای محبوب کاربران برای خرید اقساطی را اعلام کرده که طبق آن گوشی موبایل اپل مدل ۱۳ محبوب‌ترین کالا بوده و در ادامه می‌توانید سایر کالاهای محبوب را مشاهده کنید:

دیجی‌پی در سه‌ماهه پایانی سال ۱۴۰۰ با هدف تکمیل سبد محصولات اعتباری و برای پاسخ به نیازهای کاربران برای استفاده از وام‌های کوتاه‌مدت و ارزان‌قیمت از سرویس اعتباری BNPL را رونمایی کرد و  در سال ۱۴۰۱ این سرویس مراحل بلوغ خود را پشت سر گذاشت و علاوه بر ارائه سرویس به کاربران نهایی، ارائه به کاربران سازمانی را هم در دستور کار قرار داد.

تعداد کاربران دریافت‌کننده اعتبار BNPL در سال ۱۴۰۱ نیز به بیش از دو میلیون اعتبار به ۶۱۰ هزار کاربر یکتا رسیده و معادل ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار در قالب BNPL داده شده است.

همچنین، محبوب‌ترین کالای خریداری‌شده با اعتبار BNPL هندزفری بلوتوثی بوده است و بررسی کاربران از نظر سن نیز نشان می‌دهد که کاربران ۳۵ تا ۴۴ساله بیشترین سهم را با ۳۶ درصد در بین کاربران دریافت‌کننده BNPL دارند.

علاوه بر این، بیشترین میزان استفاده از BNPL مربوط به کاربری است که تاکنون ۹۴ سبد خرید اعتباری به ارزش ۱۰۶ میلیون تومان را به روش اعتباری خریداری کرده است.

دیجی‌پی در گزارش خود به بررسی اینکه کاربران در چه روزهایی از ماه بیشتر از اعتبار BNPL استفاده می‌کنند پرداخته که طبق آن، ۳۰ درصد کاربران دیجی‌پی در هفته دوم ماه بیشتر از این اعتبار استفاده می‌کنند.

در سال ۱۴۰۱ دیجی‌پی در بیش از ۳۰۰ نقطه شهری و روستایی در کشور به کاربران خرید اقساطی اعتبار اختصاص داده که نرخ تأخیر در بازپرداخت اقساط کاربران خرید اقساطی در ۱۸۰ شهر و روستا در کشور صفر بوده است.

همچنین، مردم استان‌های قزوین، سیستان و بلوچستان و البرز به ترتیب در رده خوش‌حساب‌ترین کاربران دیجی‌پی در سرویس خرید اقساطی هستند.

گزارش دیجی‌پی درباره وضعیت بازپرداخت اقساط کاربران نشان می‌دهد که کاربران در بازه سنی ۳۰ تا ۵۰ سال با اینکه بیشترین سهم از مبالغ وام‌های دریافتی را به خود اختصاص می‌دهند کمترین تأخیر در بازپرداخت را نشان داده‌اند.

دیجی‌پی همچنین در گزارش خود به بررسی اینکه کاربران بیشتر در چه روزهایی از ماه اقساط خود را پرداخت می‌کنند نیز پرداخته است که طبق آن روزهای پرداخت اقساط در خرید اقساطی بیشتر در روزهای اول تا پنجم هر ماه است.

در ادامه گزارش، به تأمین مالی زنجیره تأمین در سال ۱۴۰۱ پرداخته شده که طبق آن تعداد کل تأمین‌کنندگانی که این سرویس را دریافت کردند سه هزار تأمین‌کننده بوده و مبلغ کل اعتبارهای اعتباری اعطاشده از این طریق ۱۱۰ میلیارد تومان بوده است.

درگاه یکپارچه پرداخت دیجی‌پی راهکاری جامع شامل درگاه پرداخت هوشمند، درگاه پرداخت اعتباری، درگاه پرداخت اقساطی و کیف پول الکترونیک است که به‌صورت یکپارچه در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد. این محصول با رویکرد ایجاد محصول امن و نوآورانه و با محوریت درگاه پرداخت هوشمند توسعه پیدا کرد و در سال ۱۴۰۱ به‌صورت رسمی معرفی شد.

دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ از نسخه جدید و توسعه‌یافته کیف پول الکترونیک خود که مزایای بسیاری نسبت به نسخه قبلی داشت رونمایی کرد که ویژگی‌های پیاده‌شده در نسخه جدید شامل قابلیت سفارش‌سازی برای مشتری خاص با کمترین پیاده‌سازی، امکان استفاده از محصولاتی نظیر بازگشت وجه خرید اقساطی، چندپلتفرمی بودن حساب بانک‌های عامل در سرویس کیف پول، خرج‌پذیری متنوع، امنیت بالا، همسویی با نظام کارمزد کشور، انتقال وجه سریع و ارزان و… می‌شود.

وضعیت درگاه یکپارچه پرداخت و کیف پول دیجی‌پی در سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد که بیش از  ۵۲ میلیون تعداد تراکنش‌های موفق درگاه یکپارچه پرداخت دیجی‌پی بوده، تعداد تراکنش‌های موفق بر بستر کیف پول بیش از ۱۰ میلیون تراکنش بوده و مبلغ کل تراکنش‌های موفق بر بستر کیف پول معادل ۱.۵ هزار میلیارد تومان بوده است.

اعتبارسنجی و تعیین رتبه اعتباری از جمله مراحلی است که کاربران خرید اعتباری و اقساطی برای دریافت تسهیلات باید با موفقیت طی کنند که در سال ۱۴۰۱، دیجی‌پی معادل ۱۱۵ هزار و ۱۶۸ اعتبارسنجی موفق انجام داده است.

سرویس مدیریت ثروت دیجی‌پی با هدف امکان سرمایه‌گذاری خرد برای تمامی مشتریان سوپراپلیکیشن دیجی‌پی با همکاری گروه مالی فارابی در شهریورماه ۱۴۰۱ به صورت آزمایشی رونمایی شد. اولین طرح‌های سرمایه‌گذاری این محصول، طرح‌های مرتبط با بازار سرمایه بود. دو صندوق درآمد ثابت اکسیر دوم و سهامی اکسیر اول برای سرمایه‌گذاران با ریسک‌پذیری مختلف در دسترس قرار گرفت تا افراد با اهداف و نیازهای متفاوت بتوانند در این طرح‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

دستاوردهای فعالیت محصول مدیریت ثروت دیجی‌پی در طول شش ماه گذشته و در فاز آزمایشی نشان می‌دهد که ۶۶۷ تعداد مشاوره‌های سبدگردان است. همچنین، ۲۹ هزار و ۳۰ تعداد کاربران سنجش ریسک، ۷۰ هزار و ۱۶۱ تعداد کاربران و ۲۵ هزار و ۴۷۴ تعداد درخواست‌های مشاوره در این زمینه بوده است.

علاوه بر این، ۱۴ هزار و ۹۸۰ تعداد تراکنش‌های انجام‌شده در محصول مدیریت ثروت دیجی‌پی است.

بیمه تجهیزات الکترونیک و دیجیتال که برای کاربران دیجی‌کالا پیاده‌سازی شده بود و بیمه تسهیلات اعطایی به کاربران خرید اقساطی دیجی‌پی دو پروژه موفق بود که در سال ۱۴۰۱ در خط کسب‌وکاری بیمه پیاده‌سازی و اجرا شدند.

ارزش بیمه‌نامه‌های صادرشده شش میلیارد تومان و تعداد بیمه‌نامه‌های صادرشده در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۲۳ هزار  و ۶۹ بوده است.

در سال ۱۴۰۱ مرکز عملیات و خدمات مشتریان دیجی‌پی ۵۰۰ هزار تماس ورودی داشته که دو دقیقه و ۱۴ ثانیه میانگین مدت زمان پشت‌خطی کاربران بوده است.

همچنین، بیش از ۴۰۰ هزار گفت‌وگوی آنلاین و پیام اینترنتی در این مرکز ثبت شده که میانگین نمره اعطاشده به کاربران پاسخگو ۴.۲ بوده است.

علاوه بر این، در سال گذشته رسانه‌های داخلی و شبکه‌های اجتماعی بیش از ۹ هزار بار از دیجی‌پی نام بردند که این عدد در مقایسه با سال گذشته رشد ۳۰۰درصدی داشته است. البته، به ۱۰۰ درصد پیام‌های مستقیم در توئیتر و ۳۷ درصد توئیت‌هایی که حاوی نامی از دیجی‌پی بوده‌اند، پاسخ داده شده است.

راه‌اندازی آکادمی فین‌تک دیجی‌پی، حضور در نهمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک و تحول دیجیتال، همکاری با بانک ملت، جذب سرمایه از بانک تجارت، حضور در نمایشگاه تراکنش‌ ایران و ثبت ۲۹۷ میلیارد تومان اعتبار خرید اقساطی در اسفندماه ۱۴۰۱ از جمله رویدادهای مهم دیجی‌‌پی در سال گذشته است.