تأمین مالی فیلیمو از بورس، بدون حضور در تابلوی بورسی / دستی بر آتش بورس، اما با فاصله و بدون استرس

بورس
بهابین

علی رمضانیان / سال 1399 خبری منتشر شد مبنی بر اینکه چهار شرکت صباایده، کافه‌بازار، تپسی و دیجی‌کالا تا شش ماه آینده وارد بورس می‌شوند. تنها یک شرکت از این چهار شرکت در بورس حضور جدی داشته و بقیه شرکت‌ها هنوز در ابتدای راه هستند.

صباایده که یکی از شرکت‌های پیگیر برای حضور در بورس بود، تنها یک پیش‌جلسه برگزار کرده ‌است! در مقابل، این روزها از طریق بورس و بدون حضور در تابلوی بورسی، تأمین مالی سنگینی انجام می‌دهد. ظاهراً از دور دستی بر آتش داشتن، بهتر از درگیری با قوانین سختگیرانه بورسی است.

به گزارش «راه‌ پرداخت»، خبر حضور چهار شرکت صباایده، کافه‌بازار، تپسی و دیجی‌کالا طی شش ماه، توسط رئیس سازمان فناوری اطلاعات در اردیبهشت 1399 اعلام شد. او در همین راستا گفته بود سه سناریو برای حضور شرکت‌ها در بازار سرمایه وجود دارد که عبارت از حضور در بورس اصلی، تابلوی مستقل و فرابورس است.

ناظمی، رئیس وقت سازمان فناوری اطلاعات گفته بود نمایندگان چند وزارتخانه و نهاد ازجمله وزارت ارتباطات، مجمع تشخیص مصلحت و صندوق نوآوری شکوفایی با هماهنگی رئیس سازمان بورس در تدارک و آماده‌سازی ورود نخستین شرکت‌های استارتاپی به بازار سرمایه هستند و بر همین اساس شرکت‌هایی مانند صباایده وارد بورس می‌شوند.

از این سخنان رئیس سازمان فناوری اطلاعات تقریباً سه سال می‌گذرد، ولی از شرکت صباایده و دیجی‌کالا و کافه‌بازار خبری نیست.

صباایده که ابتدا با هیجان وارد این فرآیند بورسی شده‌ بود، این روزها بدون حضور در بورس، از خدمات این بازار استفاده می‌کند و تنها به تأمین سرمایه و عرضه صکوک اقدام می‌کند.

بعد از پیگیری خبرنگار «راه پرداخت» از سازمان بورس و ارکان بورسی، مشخص شد این شرکت‌ها تنها یک یا دو جلسه با فرابورس داشته و دیگر هیچ اقدامی انجام نداده‌اند.

کارگزار صباایده نیز تنها یک پیش‌جلسه برگزار کرده و بعدها پیگیر موضوع نشده و حتی درخواست پذیرش نیز ارائه نکرده است. پیگیری از شرکت صباایده به نتیجه‌ای نرسید، اما ظاهراً اراده‌ای برای حضور در بورس و فرابورس در این شرکت وجود ندارد. ممکن است دشواری فرایند پذیرش در بورس، عامل انصراف مدیران این شرکت شده‌ باشد.

از طرف دیگر صباایده در بازار سرمایه برای تأمین مالی فعال است. در حقیقت این شرکت تلاش می‌کند از دور دستی بر آتش بورس داشته باشد و خود را درگیر قوانین و مقررات بورسی نکند. این شرکت با مجوز سازمان بورس، عرضه عمومی صکوک مرابحه ۳۰۰ میلیارد تومانی شرکت دانش‌بنیان «فناوران ایده‌پرداز صبا» را از طریق فرابورس انجام داد. صکوک مرابحه شرکت فناوران ایده‌پرداز صبا به ارزش 300 میلیارد تومان به‌منظور تأمین سرمایه در گردش منابع مالی مورد نیاز جهت خرید فیلم و سریال برای نمایش محتوای مذکور بر بستر اینترنت (بانک اطلاعاتی فیلیمو) این شرکت از طریق فرابورس عرضه شد.

بر اساس این گزارش، این اوراق چهارساله و با نرخ 18 درصد است که اقساط آن هر سه ماه یک‌بار از تاریخ انتشار توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی پرداخت می‌شود. تعهد پذیره‌نویسی این اوراق برعهده شرکت تأمین سرمایه تمدن و صندوق سرمایه‌گذاری افرا نماد پایدار است. ضمناً تأمین سرمایه تمدن و صندوق سرمایه‌گذاری اختصاصی بازارگردانی تاک دانا بازارگردان این اوراق هستند. این اوراق توسط شرکت واسط مالی مرداد پنجم (با مسئولیت محدود) منتشر می‌شود و ضامن پرداخت مبلغ اصل و اقساط این اوراق نیز بانک خاورمیانه است.