رونق بازار خودرو در اولین هفته بعد از تعطیلات

خودرو
بهابین

شاخص قیمت خودرو از روز اول فروردین تا نیمه اول تعطیلات نزولی بود و از ۷ فروردین با شیب ملایمی افزایش پیدا کرد. میزان تقاضای بازار آزاد خودرو هم در طول تعطیلات نوروز کاهش داشت و در هفته دوم فروردین با رشد اندکی مواجه شد. 

به گزارش تجارت‌نیوز، کارنامه به عنوان پلتفرم آنلاین کارشناسی و معامله خودرو، بر اساس تحلیل داده‌ سایت‌های انتشار آگهی و نیز اطلاعات مربوط به خودروهای معامله‌شده‌ شکل هفتگی دو شاخص قیمت و تقاضای بازار خودرو را بررسی می‌کند. در ادامه به گزارش وضعیت قیمت و تقاضای بازار آزاد در هفته گذشته خواهیم پرداخت و نیم‌نگاهی داریم به آنچه در طول ۱۴ روز تعطیلات عید در بازار خودرو اتفاق افتاد.

قبل از بررسی وضعیت شاخص قیمت و شاخص تقاضا در هفته گذشته، نگاهی داریم به آنچه در دو هفته اول فروردین‌ماه گذشت. بر اساس گزارش مجموعه کارنامه، شاخص قیمت خودرو از روز اول فروردین تا نیمه اول تعطیلات نزولی بود و از روز ۷ فروردین با شیب ملایمی افزایش پیدا کرد. میزان تقاضای بازار آزاد خودرو هم در طول تعطیلات نوروز، کاهش داشت و در هفته دوم فروردین با رشد اندکی مواجه شد.

همچنین میزان عرضه خودرو در بازار آزاد، همزمان با نوسان دو شاخص قیمت و تقاضا، کاهش و سپس افزایش پیدا کرد. به‌طور کلی برآیند وضعیت عرضه، تقاضا و قیمت بازار خودرو حاکی از کاهش شدید معاملات ماشین در هفته اول سال نو بود که همزمان با اتمام تعطیلات و بازگشایی تقریبی بازار در هفته دوم، اندکی جبران شد.

با وجود اتمام تعطیلات ۱۴ روزه و شروع رسمی اولین هفته کاری در سال جدید، شاخص قیمت خودرو در بازار آزاد، تغییر قابل‌توجهی نداشت و هفته گذشته در حالی به پایان رسید که شاخص قیمت خودرو با شیب ملایمی تا ۳.۶ درصد افزایش پیدا کرد. ثبات نسبی قیمت خودرو در هفته گذشته باعث شد تا بازار مجالی برای رونق پیدا کند. همان‌طور که در نمودار پیداست، شاخص تقاضا در طول هفته گذشته با رشد ۲۲ درصدی مواجه شد.

رشد تقاضا در حالی رخ داد که عرضه خودرو توسط فروشندگان، در یک هفته حدود ۴‍۱ درصد افزایش پیدا کرد که به‌نظر می‌رسد خریداران و فروشندگان گام موثری برای رشد معاملات و افزایش خرید و فروش در بازار آزاد خودرو برداشتند.

جدا از موضوع تمدید عرضه خودرو در سامانه یکپارچه، مهم‌ترین اتفاق چند هفته گذشته، خبر افزایش قیمت کارخانه‌ای خودروها در سال جدید بود. به‌نظر می‌رسد با توجه به وضعیت قیمت در هفته گذشته، بازار خودرو ظرفیت بیشتری برای رشد تقاضا داشت اما سرنوشت نامشخص قیمت کارخانه‌ای خودروها تا حدی معاملات بازار آزاد را تحت تاثیر قرار داد. باید دید بعد از اعلام قیمت کارخانه‌ای جدید در هفته جاری، بازار خودرو چه عکس‌العملی در برابر آن نشان خواهد داد.

برای مطالعه بیشتر، خبر قیمت خودرو امروز 20 فروردین 1402 را در تجارت‌نیوز بخوانید.