پیش بینی بورس سه شنبه 15 فروردین 1402 / بهار بازار ادامه دارد؟

بورس
بهابین

شروع سال جدید برای بورس خوب بود و در این مدت شاخص کل وارد محدوده دو میلیونی شد؛ با این حال همزمان با شروع هفته دوم معاملات بازارها، دو ریسک به صنایع تحمیل شد. نخست افزایش ادامه‌دار نرخ بهره بین بانکی و دوم نرخ تسعیر ارز صنایع که خبر از بازگشت به قیمت 28 هزار و 500 تومانی قیمت دلار می‌دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز، پنج روز کاری از سال جدید می‌گذرد و در این مدت شاخص کل بورس توانسته وارد محدوده دو میلیون واحدی شود. شاخص کل در آخرین روز کاری اسفندماه سال گذشته روی عدد یک میلیون و 960 هزار واحدی بود و در پایان نخستین هفته کاری سال جدید به عدد دو میلیون و 78 هزار واحدی رسید. به این ترتیب شاخص کل سال 1402 را با بازدهی 6 درصدی (هفتگی) آغاز کرد.

رشد شاخص کل و بازدهی مثبت دیگر شاخص‌های بازار (هم‌وزن، فرابورس) باعث شده است شاهد ورود نقدینگی جدید به بازار سهام باشیم. به واسطه همین شرایط، کارشناسان عقیده دارند که بورس تهران امسال روند بسیار خوبی را تجربه خواهد کرد چراکه تمامی مولفه‌های تاثیرگذار خبر از صعود بازار می‌دهند و احتمالا امسال، سال جبران زیان‌های 99 باشد.

اما مشکل اساسی اینجاست که اگر مسئولان همانند سال‌های گذشته با ایجاد ریسک‌های سیستماتیک در بازار سهام دخالت کنند نمی‌توان رشدی برای بازار متصور بود. به ویژه اینکه امروز آمار نرخ بهره بین بانکی در اولین هفته کاری سال ۱۴۰۲ از سوی بانک مرکزی منتشر شد. بر این اساس روند صعودی نرخ بهره بین بانکی تنها پس از یک هفته استراحت، تداوم خواهد یافت.

در همین حال به نظر می‌رسد قیمت دلار 28 هزار و 500 تومانی دوباره صنایع ارزآور را تهدید خواهد کرد. این دو متغیر سبب شد بازار امروز را با روندی نوسانی دنبال کند. اگر چه در نهایت مسیری سبز را پیمود. اما آیا این روند ادامه خواهد داشت؟

حسین مریدسادات، کارشناس بازار سرمایه به تجارت‌نیوز گفت: «شرایط حال حاضر بازار سرمایه از نظر ارزش معاملات، گردش نقدینگی و نحوه معاملات، متعادل است.»

وی اظهار کرد: «بورس تهران در دو سال اخیر وضعیت فاجعه‌باری را پشت سر گذاشت و نسبت به بازارهای موازی بسیار عقب ماند و امیدواریم امسال بازار سهام شرایط بهتری را تجربه کند.»

این کارشناس بازار سرمایه در پیش بینی معاملات گفت: «با توجه به شرایط کنونی بورس انتظار این است که تا پایان اردیبهشت ماه شرایط خوبی را تجربه خواهد کرد. همچنین انتظار داریم که شاخص در این هفته از دو میلیون و 100 هزار واحدی عبور کند.»

وی تشریح کرد: «درست است بازار سهام شرایط خوبی دارد اما ریسک‌های سیستماتیک میتوانند تاثیر منفی روی بازار سرمایه داشته باشند. سهامداران چندین صلاح و ریسک سیستماتیک را همانند مالیات و تصمیم‌گیری‌های شورای رقابت در سال اخیر توسط سهامداران تجربه کردند و امسال انتظار شرایط بهتری دارند.»

مریدسادات ادامه داد: «نقدینگی دائما در صنایع و گروه‌ها در حال گردش است و سهامداران نیز به صورت هوشمندانه و منطقی معامله می‌کنند.» به گفته این کارشناس بازار سرمایه، اگر ریسکی به بورس تحمیل نشود شاهد بهار بورس و جبران زیان سهامدارن خواهیم بود.

مریدسادات با اشاره به رشد شاخص کل و هم‌وزن گفت: «شاخص کل و شاخص هم‌وزن به عنوان مبنای منطقی برای سود یا زیان سهامداران محسوب نمی‌شود چراکه این دو شاخص دستکاری و شاخص‌سازی می‌شود.»

وی در نهایت گفت: «شاخص کل و هم‌وزن به همراه صنایع و تک‌سهم‌های بازار تا فصل مجامع روند صعودی خواهد داشت.»

با توجه به وضعیت بازار سرمایه به نظر می‌رسد که سهامداران امسال با کاهش زیان و سودسازی مواجه باشند.

آخرین اخبار بازار سرمایه را در صفحه بورس تجارت‌نیوز  بخوانید.