پیش بینی قیمت طلا و سکه 22 فروردین 1402 / موقعیت فروش تقویت می‌شود؟

طلا و ارز
بهابین

کاهش قیمت دلار قیمت طلا و سکه را نیز در روند کاهشی قرار داد. سکه امامی به کف کانال ۳۰ میلیونی رسید. با رونق گرفتن بازار سهام قیمت در بازار فلز زرد و همچنین دلار افت کرده است. آیا سکه امامی به کریدور ۲۰ میلیون تومانی برمی‌گردد؟

به گزارش تجارت‌نیوز امروز قیمت طلا و سکه متاثر از کاهش قیمت دلار در روند نزولی قرار گرفت. طی ۹ روزی که از تعطیلات نوروز گذشته است، بازار فلز زرد همبستگی بالایی با قیمت دلار داشته است. فعالان بازار معتقدند اخبار حوزه سیاست در روزهای اخیر توانسته قیمت دلار و متعاقب آن قیمت طلا و سکه را در روند کاهشی قرار دهد.

اخباری نظیر سفر هیأت سعودی به ایران و احتمال بازگشایی سفارت عربستان در حوالی عید فطر، سفر شمخانی به وین، پیشنهادتوافق موقت آمریکا به ایران، پیشنهاد جدید گروسی به آژانس انرژی اتمی و آزادسازی سه میلیارد دلار از دارایی‌های ایران درژاپن در ازای تبادل زندانیان، پنج خبری بود که معامله‌گران معتقد بودند قیمت در بازار دلار، طلا و سکه را در مسیر کاهشی قرار داده است.

علاوه بر آنچه اشاره شد برگشت رونق به بورس و افزایش بازدهی بازار سهام در روزهای گذشته یکی دیگر از دلایل کاهش سرمایه‌‌گذاری در بازارهای مالی و سرازیر شدن پول به بازار سهام و همچنین خودرو بود.

امروز معامله‌گران رسیدن قیمت دلار به کف کانال پنجم را عامل افزایش فروش در بازار طلا و سکه عنوان کردند؛ آنها معتقد بودند هر چه قیمت دلار از میانه‌های کانال پنجم فاصله بیشتری می‌گیرد، سکه‌بازان تمایل بیشتری پیدا می‌کنند که در موقعیت فروش قرار بگیرند.

جواد فلاحیان کارشناس اقتصادی با اشاره به همبستگی قیمت طلا و سکه به دلار به تجارت‌نیوز گفت:«این بازارها به شدت به یکدیگر وابسته‌اند و هر گونه افزایش یا کاهش قیمت دلار، تقاضا در بازار طلا و سکه را دستخوش تغییر می‌کند.»

این کارشناس اقتصادی با اشاره به تاثیرگذاری انس جهانی طلا تاکید کرد:«به طور سنتی گفته می‌شود انس جهانی طلا بر بازار فلز زرد در داخل کشور تاثیر می‌گذارد اما در روزهای اخیر طلای جهانی بر بازار داخلی بی‌اثر بود.»

وی افزود:« در حال حاضر فعالان بازار طلا و دلار هدف اصلیشان حفظ ارزش دارایی‌هایشان است. آنها تمایل دارند که ریال نگهداری نکنند و حاضرند ریالشان را با هر قیمتی تبدیل به دارایی دیگری کنند.»

فلاحیان به ثبت سفارش بالا برای خودرو اشاره کرد و گفت: «این موضوع نشان می‌دهد که مردم کاری به ارزندگی کالاها ندارند و بیشتر به دنبال تبدیل دارایی‌های ریالشان هستند.»

این کارشناس اقتصادی یادآور شد:«سکه همیشه حباب داشته و اینکه انتظار داشته باشیم با ترکیدن حباب قیمت پایین بیاید موضوع اشتباهی است. بازار ما دقیقا فقط از قیمت دلار خط می‌گیرد.»

امروز ۲۱ فروردین ۱۴۰۲ قیمت سکه امامی به کف کانال ۳۰ میلیون تومانی برگشت و با قیمت ۳۰ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان معامله شد. این در حالی است که فعالان بازار فلز زرد باور دارند که قیمت سکه برای از دست دادن مرز 30 میلیون تومان نیاز به افت معنادار قیمت دلار به زیر 50 هزار تومان دارد.

سکه بهار آزادی با قیمت ۲۷ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان معامله شد. نیم سکه ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و ربع سکه نیز ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شدند. سکه گرمی نیز با قیمت ۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان معامله شد.

روند قیمت طلا نیز کاهشی بود. هر مثقال طلا با قیمت ۱۰ میلیون و ۷۹۵ هزار تومان معامله شد. هر گرم طلای ۱۸ عیار نیز دو میلیون و ۴۹۲ هزار تومان شد.

گفتنی است انس جهانی طلا امروز کاهش داشت و از محدوده دو هزار دلاری برگشت. انس جهانی طلا در لحظه نگارش این گزارش با قیمت ۱.۹۸۹.۷۴ دلار معامله شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.