تسویه گروهی مناسب کدام کسب‌وکار‌هاست؟

پرداخت
بهابین

یکی از دگرگونی‌هایی که فناوری دیجیتال در فضای کسب و کار ایجاد کرده است، امکانی ویژه و بسیار کاربردی است که آن را با عنوان «تسهیم» یا «تسهیم خودکار»، و یا بر طبق ادبیات وندار، تسویه گروهی، می‌شناسند. برای این که مفهوم تسویه گروهی را درک کنید لازم است از تعریف کسب‌وکارهای دو وجهی (Two Sided Platforms) شروع کنیم.

به گزارش روابط عمومی وندار، کسب‌وکارهای دو وجهی، که تقریباً شامل تمام مدل‌های کسب‌وکار می‌شود، دو دسته کاربر متفاوت دارند. از یک گروه پول دریافت می‌کنند و به گروه دیگر پول می‌پردازند. این نوع کسب‌وکارها می‌توانند با وب‌سرویس تسویه گروهی وندار، پرداخت‌هایشان را در تعداد و حجم بالا به صورت خودکار مدیریت کنند.

قبل از ادامه توضیح فرایند تسویه در کسب‌وکارها، خوب است مروری بر موضوع پرداخت آنلاین و اهمیت آن برای کسب‌وکارهای امروزی داشته باشیم.

تسویه آنلاین، یک فرایند پرداخت آنلاین است که در آن یک کسب‌و‌کار، به سودبرندگان گوناگون از جمله مشتری‌ها، کارمندان، تأمین‌کنندگان و پیمانکاران، پول پرداخت‌ می‌کند. یک راهکار تسویه‌ آنلاین خوب به کسب‌وکارها اجازه می‌دهد تا طیف وسیعی از موارد استفاده مرتبط با پرداخت را پوشش دهند، مواردی مثل:

تسویه آنلاین یکی از ابزارهای کاربردی پرداخت‌یارها است که مانند دیگر ابزارهای فینتک، فرایند پرداخت را آسان‌تر کرده است. با استفاده از یک راهکار پرداخت قوی، خیال صاحبان کسب‎‌وکارها از پرداخت به موقع به ذی‌نفعان اصلیشان آسوده خواهد بود.

انواع راهکارهای تسویه آنلاین وندار به صاحبان مشاغل کمک می‌کنند تا وجوه سریع‌تر به ذی‌نفعان برسد، و این امر، فرایند پرداخت‌ آسان را به یک مزیت رقابتی برای کسب‌وکارها تبدیل می‌کنند.

تسویه آنلاین در وندار به دو روش کلی انجام می‌شود:

هرکدام از این روش‌ها نیز شامل دو سرویس مجزا هستند:

۱. تسویه حساب به حساب؛

۲. تسویه گروهی؛

سرویس تسویه گروهی وندار می‌تواند به دو روش آنی یا پایا انجام شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تسویه حساب به حساب، می‌توانند به سایت وندار مراجعه کنند.

بسیاری از کسب‌وکارهای پلتفرمی مانند تاکسی‌های اینترنتی، سایت‌های پخش فیلم و… نیاز دارند تا به مشتریان و ذی‌نفعان خود پول پرداخت کنند. وظیفه اصلی سرویس تسویه گروهی، بخش‌بندی و واریز خودکار این وجوه به افرادی است که طرف حساب شرکت هستند.

هر شرکتی بسته به مدل مالی خود، نیاز به داد و ستد مالی با افراد گوناگون دارد. بسیاری از این تعامل‌های مالی معمولاً به صورت دوره‌ای و تکرارشونده انجام می‌شوند (البته لزوماً نباید همیشه اینطور باشد.) با ابزار تسویه گروهی وندار، دیگر نیازی نیست کسب‌وکارها هر بار کل موجودی کیف پول خود را تسویه کنند و از بانک خود، سهم همکاران یا مشتریان را بپردازند. آنها با تهیه‌ فهرستی از افراد طرف حساب، می‌توانند سهم هر حساب را مستقیم از کیف پول وندار پرداخت کنند و از دردسر ده‌ها سند حسابداری و پیچیدگی‌های محاسبات مالیاتی رها شوند.

اما وندار چگونه این حجم از مبالغ را به راحتی در حساب خود مدیریت می‌کند و دغدغه‌ی مالیاتی ندارد؟ به این دلیل که وندار یک شرکت تأمین‌کننده خدمات پرداخت است و با مجوز پرداختیاری از بانک مرکزی، می‌تواند به راحتی مدیریت وجوه در حساب خود را توجیه کند.

بنابر آنچه بیان شد، فرایند استفاده از سرویس تسویه گروهی وندار بسیار ساده است. به این شکل که ابتدا پذیرنده باید شماره شباهای شرکا یا ذی‌نفعان خود را در پنل کاربریش معرفی، و درصد سهم هر یک از آنها از تراکنش‌ها را مشخص کند. سپس، هر زمان تراکنشی اتفاق افتاد، سیستم به‌صورت خودکار انتقال وجوه را انجام خواهد داد. سرویس تسویه گروهی در مجموعه‌های «چند فروشگاهی»، که دارای صدها و هزاران ذی‌نفع هستند، اهمیت خود را نشان می‌دهد.

کارکرد سرویس تسویه گروهی وندار شکل دیگری هم دارد و فقط به منظور واریز پول به حساب مشتری به کار نمی‌رود. در واقع از این سرویس بیشتر برای واریز پول به حساب شرکا و سهام‌داران استفاده می‌شود. شرکا و سهام‌داران یک کسب‌وکار، از درآمدهای شرکت سهم دارند. سرویس تسویه گروهی می‌تواند جریان درآمد روزانه شرکت را به یک حساب واسطه روانه کند و سپس بر اساس سهم شرکا، عملیات تسهیم درآمد را با درصدهای مشخص و زمان‌بندی تعیین‌شده انجام دهد.

به این ترتیب درآمد کلان شرکت به صورت خودکار و بدون دخالت نیروی انسانی، به شکلی دقیق، سریع و با برنامه‌ریزی مشخص، مدیریت و ورودی‌های مالی میان شریک‌ها تقسیم می‌شود. این سرویس همچنین گزارش‌های دقیقی از درآمدهای ورودی به حساب واسط و نیز انتقال آنها به حساب ذی‌نفعان را ارائه می‌دهد.

سرویس تسویه گروهی وندار، این امکان را برای صاحبان مشاغل فراهم می‌کند تا به بی‌شمار شبای مقصد، و با مبالغ خُرد و متغیر در هر تراکنش، انتقال وجه انجام دهند این سرویس بیشترین نوبت تسویه در روز را ارائه می‌دهد تا ذی‌نفعان زودتر به پول‌هایشان برسند.

از جمله هزینه‌های قابل توجه در شرکت‌ها و مجموعه‌های تجاری، هزینه‌های مربوط به حسابداری و رسیدگی به امور مالی کارمندان و شرکا است. فرایند تسویه گروهی از طریق رابط‌های برنامه‌نویسی کاربردی (API) اجرا می‌شود.

سایر مزیت‌های سرویس تسویه گروهی به طور خلاصه عبارتند از:

شاید شرکت‌های کوچک یا استارتاپ‌هایی که در ابتدای راه هستند، ترجیح بدهند عملیات حسابداری و تسویه گروهی را به صورت دستی انجام دهند. اما با رشد کسب‌وکار، بار حسابداری نیز افزایش می‌یابد. در واقع این شرکت‌ها زمان ارزشمندی را که می‌تواند صرف تحقیق و توسعه در بخش‌های تناسب محصول- مشتری و بخش‌های ضروری دیگر شود، صرف تسویه با افراد طرف حساب خود می‌کنند و از فرصت‌های بیشتر در بازار و نیز جذب مشتریان جدید یا تقویت مشتری‌های کنونی باز می‌مانند.

بنابراین می‌توان به قاطعیت گفت که تمام کسب‌وکارها به سرویس تسویه گروهی نیاز دارند.

سرویس تسویه گروهی برای کسب‌وکارهای دو وجهی که از یک گروه پول دریافت می‌کنند و به گروه دیگر پول می‌پردازند فرایند تسویه را آسان می‌کند. در واقع تسویه گروهی برای کسب‌وکار‌های پلتفرمی، از جمله تاکسی‌های اینترنتی، استارتاپ‌های ارسال محموله و دیگر استارتاپ‌هایی که نقش واسط بین مشتری و فروشنده را بازی می‌کنند، گزینه پرداخت بسیار مناسبی است.