بازدهی بازارها در سومین هفته فروردین 1402 / بازدهی بازار سکه منفی شد

طلا و ارز
بهابین

در هفته سوم فروردین ماه تنها بورس توانست بیشترین بازدهی بازارها را از آن خود کند. سکه بازدهی منفی داشت و طلا و دلار افزایش محدودی داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز، بازدهی بازارها در سومین هفته سال ۱۴۰۲ روند نامتوازنی داشت. این هفته پنج روز بازارها کار کردند. طی این مدت روند قیمت‌ها در بازار سکه با بازدهی منفی همراه بود. طلا و دلار با بازدهی مثبت همراه بودند اما رشد بازدهی این بازارها چشمگیر نبود. این هفته بورس با بازدهی ۶.۴ درصدی پرچمدار بیشترین بازدهی در بازارهای بود.

در هفته‌ سوم فروردین ماه قیمت دلار روند با ثباتی داشت و به تبع آن قیمت در بازار طلا و سکه نیز در محدوده مشخصی نوسان داشت.

روز پنجشنبه ۱۷ فروردین‌ ماه قیمت دلار در کف کانال پنجم قرار گرفت. این اسکناس آمریکایی روز گذشته نیز در محدوده ذکر شده به کار خود پایان داد. این در حالی است که قیمت دلار در مرکز مبادله ارز و طلا در هفته اخیر در در قیمت ۴۰ تا ۴۱ هزار تومان نوسان داشت و افزایشی در حدود هزار تومن داشت.

قیمت دلار در بازار آزاد از  ۱۷ تا ۲۴ فروردین‌ماه ۱۴۰۲ بازدهی ۰.۸۹ درصدی داشت و طی این مدت ۴۵۰ تومان رشد قیمت داشت.

کارشناسان اقتصادی روند قیمت دلار در روزهای آینده و در کوتاه‌مدت را مشابه هفته اخیر می‌دانند. آنها با اشاره به عدم امکان تغییر مولفه‌های اقتصادیِ موثر بر قیمت دلار در کوتاه‌مدت می‌گویند: «تا اخبار و سیگنال قوی روانه بازار نشود، دلار در کانال‌های پایین‌تر قیمتی قرار نمی‌گیرد. از سوی دیگر باید امید داشت اخبار نامساعد نیز روانه بازار نشود.»

اگرچه پیش‌بینی‌های کوتاه‌مدت، بازار ارز را باثبات می‌داند اما پیش‌بینی‌های میان‌مدت و بلند‌مدت بر افزایش قیمت دلار تاکید دارد.

قیمت طلا روز پنجشنبه، ۲۴ فروردین‌ماه، دو میلیون و ۵۸۲ هزار تومان‌ بود. این در حالی است که هر گرم طلا در روز ۱۷ فروردین، با قیمت دو میلیون و ۵۴۹ هزار تومان معامله شد. بازدهی این بازار در سومین هفته سال جدید ۱.۲۹ درصد بود و افزایش قیمتی در حدود ۳۳ هزار تومان داشته است.

قیمت سکه امامی در روز پنجشنبه ۱۷ فروردین با قیمت ۳۱ میلیون و ۷۸۸ هزار تومان معامله ‌شد. روز گذشته سکه امامی با قیمت ۳۱ میلیون و ۶۰۱ هزار تومان قیمت خورد. این قطعه از سکه طی یک هفته گذشته ۱۸۷ هزار تومان کاهش قیمت داشت. بازار سکه در مدت مذکور بازدهی منفی داشت. این بازار ۰.۵۹ درصد بازدهی منفی داشت.

گفته می‌شود یکی از مهمترین دلایل تثبیت قیمت در کانال‌های فعلی، رفتار معامله‌گران بزرگ است که تحت تاثیر در جا زدن قیمت دلار در کنار رونق گرفتن بازار سهام، احتمالا پول‌های خود را به سمت بورس برده‌اند.

با این وجود طلا و سکه به دلیل نقدشوندگی بالا و عدم کنترل دولت بر این بازار، همواره برای سرمایه‌گذاران جذاب است.

با وجود اینکه ترمز بورس و شاخص کل در اواسط هفته گذشته کشیده شد، اما باز هم به نوعی بازار سرمایه نشان داد که امسال نمی‌خواهد از بازارهای موازی جا بماند و شاخص حدود دو درصد دیگر در این هفته که یک روز معاملاتی آن تعطیل بود، رشد کرد.

اما شاخص کل‌ هم‌وزن بر خلاف شاخص کل که تا حدودی رشد خفیف تری داشت، توانست بیشتر از 6.4 درصد رشد کند و بار دیگر نشان دهد که امسال توجه سرمایه‌گذاران به سهم‌های کوچک بازار بیشتر است.

نگاهی به معاملات هفته سوم فروردین نشان می‌هد که سهم‌های بورسی مانند هفته گذشته رشد‌های خوبی را به ثبت رساندند.

به طوری که ثشاهد با رشد 33 درصدی به قیمت 1913 تومان رسید و بیشترین بازدهی هفته بازار سرمایه را کسب کرد.

ولپارس و فباهنر نیز دیگر سهم‌های پربازده این هفته بازار بودند و که حدود 33 و 32 درصد رشد کردند. جدول زیر حمایت‌ها و مقاومت‌های سهم‌هایی که بیشترین بازدهی را در هفته سوم فروردین کسب کردند، نشان می‌دهد.

اما در همین هفته‌ای که بورس تا حدودی پررونق بود، باز هم نمادهایی بودند که رنگ قرمز را به سهامداران خود نشان دهند.

برای مثال وسنا در این هفته بیشتر از 10 درصد افت قیمت داشت و به قیمت 1445 رسید. سطح 1248 تومان مهمترین حمایت پیش روی سهم برای جلوگیری از ریزش بیشتر سهم است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.