تحلیل بنیادی ارفع / ناتوانی دولت در تامین گاز گریبان ارفع را گرفت

بورس
بهابین

ارفع از آذرماه امسال با مشکلات عجیبی در بخش تولید به دلیل کمبود گاز و اهمیت موضوع تامین انرژی در فصول سرد سال روبه‌رو بود. همین امر سبب کاهش حدود 74 هزار تنی آهن اسفنجی واحد احیای شرکت در دی و بهمن سال جاری شد. مشکل کمبود گاز تا حدی جدی بود که شرکت در هفدهم دی‌ماه در سامانه کدال از توقف تمامی فعالیت‌های خود خبر داد!

به گزارش تجارت‌نیوز، شرکت «آهن و فولاد ارفع» در سال ۱۳۸۳ به صورت سهامی خاص تاسیس شد و متعاقبا از سال ۱۳۹۱ واحد احیای مستقیم (آهن اسفنجی) و از سال ۱۳۹۲ واحد فولادسازی آن به بهره برداری رسید.

شرکت در سال ۱۳۹۲ به سهامی عام تبدیل و در اواخر همان سال در بورس اوراق بهادار تهران پذیرفته شده است. سهام شرکت در 28 اسفند سال 92 با قیمت 300 تومان برای اولین بار در این بازار عرضه شد. لازم به ذکر است سرمایه شرکت در زمان عرضه اولیه 199 میلیارد تومان بود که پس از چند مرحله افزایش سرمایه به هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.

محل فعالیت اصلی شرکت نیز در استان یزد، شهر اردکان و دفتر مرکزی آن در تهران واقع شده است. گفتنی است ارزش بازاری شرکت در حال حاضر 26 هزار و 100 میلیارد تومان روی تابلو بورس اوراق بهادار تهران درج شده است.

بررسی گزارش عملکرد ماهانه شرکت «آهن و فولاد ارفع» که با نماد ارفع در بازار دوم فرابورس معامله می‌شود نشان می‌دهد که شرکت در بهمن‌ماه امسال نه تنها تولید محصولات خود را افزایش نداد بلکه با کاهش 36 درصدی تولید روبه‌رو شد.

گفتنی است ارفع از آذرماه امسال با مشکلات عجیبی در بخش تولید به دلیل کمبود گاز و اهمیت موضوع تامین انرژی در فصول سرد سال روبه‌رو بود. همین امر سبب کاهش حدود 74 هزار تنی آهن اسفنجی واحد احیا شرکت در دی و بهمن سال جاری شد. مشکل کمبود گاز تا حدی جدی بود که شرکت در هفدهم دی‌ماه در سامانه کدال از توقف تمامی فعالیت‌های خود خبر داد!

به دنبال این کاهش تولید، ارفع نتوانست مانند فصول گذشته محصولات خود را به بازار عرضه کند. به طوری که در دی‌ماه مقدار کل فروش شرکت 50 درصد نسبت به آذرماه امسال کاهش داشت. در بهمن نیز شرکت نتوانست این کاهش تولید را جبران کند و در گزارش عملکر ماهانه بهمن‌ماه خود خبر از کاهش پنج درصد مقدار فروش محصولات خود را نسبت به دی‌ماه داد.

بررسی گزارش‌های عملکرد ماهانه ارفع در یک سال گذشته نشان می‌دهد که تولید و فروش این شرکت در بهمن‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ترتیب 38 و 45 درصد کاهش داشته اند.

البته مقدار کاهش تولید و فروش شرکت در دی‌ماه امسال نسبت به دی 1400 محسوس تر بوده که نشان از تاثیر جبران ناپذیر قطعی گاز شرکت روی عملکرد ارفع دارد.

به دنبال کاهش تولید فولادسازها و کمبود عرضه این محصول ارزشمند، پیش‌بینی می‌شد قیمت این محصول در بازار داخل افزایش یابد؛ چرا که بر اساس مکانیزم بازار هرگاه عرضه کاهش یابد، قیمت روندی معکوس را در پیش می‌گیرد و افزایشی می‌شود. در همین حال کاهش تولید و فروش، تاثیر مخربی روی سودسازی شرکت‌های فولادی می‌گذارد و تنها راه فرار از زیان‌دهی افزایش نرخ فروش خواهد بود که مکانیزم بازار نیز آن را تایید می‌کند.

اما بنابر ابلاغیه شرکت بورس کالا افزایش قیمت این محصولات نمی‌تواند از یک درصد قیمت محاسبه شده در دو هفته قبل تجاوز کند. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا جلوگیری از افزایش نرخ محصول و روند کاهش تولید فولادسازان، این شرکت‌ها را به زیان‌دهی سوق نمی‌دهد؟

بررسی بیشتر این گزارش نشان می‌دهد، پس از کاهش 50 درصدی درآمد شرکت در دی‌ماه امسال، شرکت در بهمن توانست تنها 48 میلیارد تومان از این کاهش درآمد را جبران کند و درآمد 730 میلیارد تومانی را در گزارش بهمن خود ثبت کند.

نکته مثبتی که می‌توان برای فولادسازان در نظر گرفت، از سرگرفتن روابط سیاسی و اقتصادی ایران و عربستان است. بررسی‌ها نشان می‌دهد صادرات بخش معادن و فلزات ایران به عربستان در سال 93 حدود 82 میلیون و 800 هزار دلار بوده که زنجیره فولاد از اصلی‌ترین این معاملات بوده است.

باید اشاره داشت که از سال 94 روابط اقتصادی دو کشور قطع شده بود. حال پیش‌بینی می‌شود با افزایش تقاضای عربستان و توان تولیدی فولاد در ایران این عدد جهش قابل توجهی داشته باشد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.