آنچه باید درباره سوئیچینگ هوشمند و مزایای آن بدانید / درگاه‌های پرداخت چگونه از تراکنش‌های ناموفق جلوگیری می‌کنند؟

پرداخت
بهابین

صنعت فین‌تک در حال تبدیل شدن به یک اتوبان بزرگ است که اگر از نقاط عطف و نقشه آن آگاهی نداشته باشیم، ممکن است سرگردان شویم. امروز برای هر کسب‌وکاری که به دنبال دستیابی به سهم بیشتری از بازار خود است، شناخت راهکارهای امور مالی دیجیتال، بخصوص پرداخت آنلاین، اهمیت حیاتی دارد.

به گزارش روابط عمومی وندار، در میان مجموعه فناوری‌های ارائه شده از سوی فین‌تک، راه‌حل پرداخت، در بین تمام گزینه‌ها و ایدئولوژی‌های کنونی جایگاه ضروری و غیرقابل انکاری دارد.

راهکارهای پرداخت سفارشی‌شده به واسطه دو بازیکن قدرتمند به نام‌های درگاه پرداخت و سوئیچ پرداخت هوشمند ارائه می‌شوند. هرچند ما به عنوان کاربر یا خریدار، به طور مستقیم عملکرد این دو عامل اساسی در عملیات پرداخت را به چشم نمی‌بینیم، اما این دو در مرکز هر روش پرداخت مقیاس‌پذیری قرار دارند که بانک‌ها و کسب‌وکارهای امروزی سعی می‌کنند برای یک تجربه مشتری خاص به کار بگیرند.

در  ادامه این مطلب به این موضوع می‌پردازیم که سوئیچینگ هوشمند چیست و چه نقشی در جلوگیری از تراکنش‌های ناموفق دارد.

سوئیچ پرداخت هوشمند فناوری‌ای است که در درگاه‌های پرداخت تعبیه شده است. سوئیچ پرداخت یک واحد مستقل است که به راحتی در درگاه‌های پرداخت قرار می‌گیرد تا به پردازش تراکنش کمک کند.

سوئیچ پرداخت از تمام جزئیات مربوط به یک تراکنش مراقبت می‌کند. اگر درگاه پرداخت را به عنوان یک بنیان‌گذار فرض کنیم که بر تراکنش نظارت دارد، در این حالت، سوئیچ پرداخت هوشمند نقش مدیر اجرایی را دارد که وظیفه اصلی پردازش پرداخت را انجام می‌دهد.

هر فروشنده‌ای ممکن است حساب‌های متعددی در یک درگاه پرداخت داشته باشد که به بانک او متصل شده‌اند. هنگامی که یک درخواست پرداخت به پلتفرم فروش کسب‌وکار می‌رسد، سوئیچ هوشمند به صورت پویا بانک خریدار و بانک صادرکننده آن درخواست خاص را از طریق تخصیص شماره شناسایی بانک (BIN) شناسایی می‌کند و سپس اجازه می‌دهد تراکنش به صورت امن انجام شود.

تخصیص شماره شناسایی بانک (هشت رقم ابتدایی روی کارت بانکی که نشان‌دهنده بانک صادرکننده است) تنها یکی از راه‌های ممکن برای سوئیچ پرداخت در مسیریابی هوشمند تراکنش است. همچنین سوئیچ پرداخت هوشمند از مسیریابی بر اساس مقدار و مسیریابی بر اساس زمان نیز پشتیبانی می‌کند. هنگامی که سوئیچ پرداخت، پیام را از بانک صادرکننده دریافت کرد، پاسخ را قالب‌بندی می‌کند و برای بانک دریافت‌کننده می‌فرستد.

سوئیچ پرداخت یک واحد انعطاف‌پذیر است که درخواست پرداخت را از درگاه پرداخت می‌پذیرد و مراحل تراکنش را آغاز می‌کند.

سوئیچ پرداخت:

بر اساس آنچه تا اینجا درباره سوئیچ پرداخت و مسیریابی هوشمند در درگاه پرداخت بیان شد، می‌توان مزیت‌های سوئیچ پرداخت را به طور کلی در موارد زیر برشمرد:

۱. مقیاس‌پذیری بالا

۲. مسیریابی پویا

۳. مشکلات قطعی (ارتباط) کمتر

۴. عدم به پایان رسیدن زمان اتصال

۵. کاهش یا از بین بردن خطر کلاهبرداری به دلیل تخصیص BIN رمزگذاری شده

۶. امکان گسترش شبکه‌های پرداخت

در تمام اکوسیستم پرداخت، درگاه پرداخت و سوئیچ پرداخت، دو متغیری هستند که به اجزای بی‌بدیل تمام مشاغل آنلاین و آفلاین تبدیل شده‌اند. این دو عامل چندان با هم متفاوت نیستند اما دقیقاً یکسان هم نیستند. آنها طوری تعبیه شده‌اند که در هماهنگی با هم، احتمال خرابی و قطعی را کاهش دهند.

اگرچه عملیات سوئیچ پرداخت و درگاه پرداخت از دور یکسان به نظر می‌رسند، اما ظرافت اساسی در وظایف پردازش پرداخت، درگاه پرداخت را از سوئیچ پرداخت متمایز می‌کند.

درگاه پرداخت و سوئیچ پرداخت به روشی هوشمند با هم کار می‌کنند و امکان تراکنش‌های سریع‌تر، امن‌تر و پویا را فراهم می‌آورند. درگاه پرداخت می‌تواند به‌واسطه انعطاف‌پذیری سوئیچ هوشمند، در کسری از ثانیه بیش از یک میلیون تراکنش را پردازش کند.

برای درک بهتر موضوع می‌توانید درگاه پرداخت را به عنوان مسیر قطار تصور کنید. سوئیچ پرداخت همان اهرم تغییر مسیر قطار است که در کنار ریل تعبیه شده است. درست مانند اهرم راه آهن که قطار را به مقصد مناسب هدایت می‌کند، سوئیچ پرداخت نیز فرایند تراکنش را به سمت خریدار مناسب هدایت می‌کند.

بانک‌ها در رقابتی شدید برای ارائه بهترین روش‌های پرداخت، که هم‌‌زمان امن‌تر و سریع‌تر نیز باشند، درگیر هستند. این بدان معنی است که سوئیچ‌های پرداخت از بین نخواهند رفت زیرا طرح‌های پرداخت تنها تا زمانی که سوئیچ وجود داشته باشد، به تکامل و توسعه ادامه خواهند داد.

با این حال آینده همیشه غیرقابل پیش‌بینی بوده است. در نتیجه ممکن است یک فناوری درگاه پرداخت قوی‌تر که هیچ نیازی به مسیریابی هوشمند و سوئیچ پرداخت ندارد پا به عرصه وجود بگذارد. این امر خیلی بعید است اما یک احتمال منطقی است.

جمع‌بندی:

سوئیچ هوشمند بخشی از درگاه پرداخت است و به شکلی منحصربه‌فرد در اکوسیستم پرداخت رشد می‌کند. از آنجا که داشتن سوئیچ نیاز به تخصیص BIN دارد، هزینه‌های قانونی سنگین در پی خواهد داشت. همچنین این فناوری به یک سرور سریع با دسترسی ۲۴ساعته در هفت روز هفته نیاز دارد.

سؤال جدی‌ که در اینجا مطرح می‌شود، این است که اگر عملیات هوش مصنوعی به فناوری پرداخت راه داده شود چه پیش خواهد آمد؟ به طور قطع می‌توان گفت قوانین بازی تغییر می‌کنند و سوئیچ‌ها به طور کامل ارتقا می‌یابند. باید چشم به آینده بدوزیم و منتظر بمانیم.