نقش روسیه در خاورمیانه پررنگ می‌شود!/ دور بعدی مذاکرات ایران در بحرین و مصر

بورس
بهابین

سریال مذاکرات ایران با کشورهای منطقه ادامه دارد. امروز نیز دبیر شورای عالی امنیت ملی با دستیار ویژه پوتین دیدار و گفت‌وگو کرد. آنطور که نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید دور بعدی مذاکرات ایران در مصر و بحرین صورت می‌گیرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، امروز ایگور لویتین، دستیار ویژه پوتین، رئیس جمهور روسیه با علی شمخانی دیدار و گفت‌وگو دارد. گفته می‌شود محور این گفت‌وگو بررسی روند اجرای پروژه‌های اقتصادی است. اما نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید مسائل دیگری مانند تنش میان ایران و آذربایجان هم بررسی می‌شود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی در ماه‌های اخیر سلسله سفرهایی به چین، امارات متحده عربی، عراق و روسیه داشت. بهمن‌ماه سال گذشته، شمخانی برای شرکت در پنجمین نشست گفت‌وگوی امنیت منطقه‌ای به مسکو سفر کرد. روزنامه «العربی الجدید» در گزارشی از دیدار وگفت‌وگوی خصوصی او با پوتین پیرامون موضوعات اقتصادی و سیاسی خبر داد.

گفته می‌شود در زنجیره سفرهایی که دبیر شورای عالی امنیت انجام داده، یکی از محورهای گفت‌وگو حذف دلار از سلسله مبادلات تجاری بود. العربیه الجدید نیز نوشت که توافق ایران و روسیه در جریان سفر شمخانی به پکن نیز مطرح شده است.

حالا در سال جدید و در ادامه این دیدارها، شمخانی و دستیار ویژه پوتین امروز گفت‌وگو می‌کنند. اما اهمیت این دیدار چیست؟

آنچه تا این لحظه از دیدار شمخانی با ایگور لویتین منتشر شده، نشان می‌دهد آنها درباره حذف دلار از مبادلات تجاری گفت‌وگو کرده‌اند.

آنطور که محمدجواد جمالی نوبندگانی، نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس به تجارت‌نیوز می‌گوید، در این گفت‌وگو مسائل امنیتی منطقه نیز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید: «نقشه امنیتی خاورمیانه کاملا تغییر کرده است. نقشه‌ای که غرب برای لبنان، سوریه و عراق برای تغییر نقشه خاورمیانه در نظر داشتند، بهم خورد. نقشه جدیدی در حال شکل‌گیری است که روسیه هم در این ماجرا نقش مهمی ایفا می‌کند.»

او ادامه می‌دهد: «با توجه به اینکه ایران از سال‌های قبل نفوذی در منطقه از جمله سوریه، لبنان، یمن و عراق پیدا کرده بود، دست بالاتری در این شرایط داشت. بنابراین برخی از دولت‌ها پای میز مذاکره با ایران نشستند. ضمن اینکه این مذاکرات بیشتر امنیتی بود.»

نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس می‌گوید: «تاکنون غرب در تلاش بود که جمهوری اسلامی را در مناطق ژئواستراتژیک و از تمام مسیرهای ترانزیت حذف کنند. ما هم در این مورد غفلت‌هایی داشتیم.»

او ادامه می‌دهد: «محور شمال- جنوب در قطعه رشت-آستارا در حال اجراست. این پروژه برای روسیه و منطقه قفقاز بسیار مهم است. به همین دلیل سرمایه‌گذاری مشترک ایران و روسیه شکل گرفت و یکی از موضوعات گفت‌وگوی شمخانی و دستیار ویژه پوتین است.»

جمالی نوبندگانی درباره مذاکراه پیرامون حذف دلار از مبادلات تجاری به تجارت‌نیوز می‌گوید: «کشورهایی که تحریم شدند و کشورهایی که احساس می‌کنند در آینده دلار به عنوان اهرم فشار از سوی امریکا برای آنها استفاده می‌شود، در حال گذار از دلار هستند. از جمله این کشورها می‌توان به ایران، چین، روسیه، افریقای جنوبی و… اشاره کرد که برای مبادلات تجاری با ارز کشورهای خود در حال مذاکره هستند.»

به گفته او احتمالا یکی دیگر از موضوعات مورد بررسی امروز، تنش سیاسی میان ایران و آذربایجان باشد. جمالی نوبندگانی می‌گوید: «ایران می‌تواند از ظرفیت روسیه برای رفع تنش در مسائل پیش‌آمده با آذربایجان استفاده کند.»

نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس به تجارت‌نیوز می‌گوید دور جدید مذاکرات در راه است. محمدجواد جمالی نوبندگانی می‌گوید: «دستیار ویژه پوتین در 6 ماه گذشته، حداقل 6 بار با رئیس جمهور دیدار داشته است. این دیدارها و مذاکرات شمخانی در عراق و امارات بیشتر حول مسائل امنیتی بود. احتمالا در آینده این سلسله مذاکرات را در مصر و بحرین خواهیم داشت.»

او توضیح می‌دهد: «قطع ارتباط یا کاهش روابط ایران با مصر و بحرین، به دلیل فشارهای عربستان روی این کشورها بود. بنابراین زمانی که مسئله ایران با عربستان حل شود، دومینوی روابط با بحرین و مصر بسیار آسان‌تر می‌شود.»

جمالی نوبندگانی درباره اهداف مذاکرات با مصر و بحرین می‌گوید: «این روابط می‌تواند جنبه دیپلماتیک و امنیتی داشته باشد. از آنجا که بحرین پذیرای ناوگان دریایی کشورهای غربی، به ویژه امریکا و بریتانیاست، مسائل امنیتی جز لاینفک مذاکرات با این کشور خواهد بود.»

او ادامه می‌دهد: «البته به این معنا نیست که صرفا مسائل امنیتی مورد توجه است. قطعا مسائل اقتصادی هم پیگیری می‌شود. برای مثال ایران و بحرین می‌توانند در صادرات نفت کشتیرانی هم هماهنگی و توافقاتی داشته باشند.»

اما آیا این مذاکرات در بحرین و مصر را هم علی شمخانی و هیأت همراه او پیش می‌برند یا امیر عبداللهیان، وزیر امورخارجه کشور؟

نایب رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی در مجلس می‌گوید: «درباره توافق ایران و عربستان، وزارت امور خارجه نیز تلاش‌های خود را داشت، اما چون برای عربستان ملاحظات امنیتی در منطقه مهم بود، نمایندگان امنیتی خود را به پکن فرستاده بودند. ایران هم باید متناظرسازی می‌کرد.»

او در پایان می‌گوید: «از آنجا که مسائل امنیتی در کشورهای مصر و بحرین نیز مطرح استف باید کارشناس‌های حوزه امنیت در این مذارکرات حضور داشته باشند. بنابراین احتمال دور بعدی مذاکرات به ویژه در بحرین، علی شمخانی نفش داشته باشد.»

پیش از این نیز امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشور گفته بود برای از سرگیری روابط با مصر و بحرین از طریق سفارت‌ها گفت‌وگو کردیم.