پیش بینی قیمت دلار 21 فروردین 1402 / دلار به کانال‌های پایین‌تر بازمی‌گردد؟

طلا و ارز
بهابین

امروز قیمت دلار کاهش داشت. این اسکناس آمریکایی متاثر از اخبار سیاسی ارزان شد اما تحلیلگران برگشت به کانال پایین‌تر را همچنان منوط به مذاکرات برجام می‌دانند.

به گزارش تجارت‌نیوز امروز قیمت دلار در کف کانال پنجم نوسان داشت. این اسکناس آمریکایی نسبت به روز گذشته ۳۰۰ تومان ارزانتر معامله شد و بازارهای همسایه نیز در همین محدوده قیمتی نوسان داشتند.

برخی معامله‌گران معتقدند با وجود کاهش محدود قیمت دلار، فروش در بازار ارز نیز پایین است و عامل آن را تاثیر تورم سایر بازارها می‌دانند. کارشناسان بازار معتقدند انتظارات تورمی قیمت دلار را تعدیل کرده و در کف کانال پنجم قرار داده است.

این در حالی است که برخی معامله‌گران به اخبار مثبت روابط سیاسی میان ایران و عربستان اشاره می‌کنند و معتقدند این موضوع بیشترین تاثیر را در کاهش قیمت دلار امروز داشته است.

در همین راستا کامبیز افسری کارشناس اقتصادی و فعال بازار ارز درباره روند عرضه و تقاضا در بازار ارز طی روزهای اخیر به تجارت‌نیوز گفت:«تقاضا برای بازار ارز خوب است اما دلار در بازار کم است.»

وی با اشاره به تاثیر تغییر قوانین عرضه دلار سهمیه‌ای در بازار ارز گفت:« این تغییر شرایط باعث شده مشتری دلار توافقی کم شود، به همین دلیل حجم اسکناسی که وارد بازار می‌شود کم است. این در حالی است که تقاضا در بازار خوب است.»

افسری با تاکید بر اخبار مساعد در رابطه با موضوع ایران و عربستان تاکید کرد:« این اخبار توانسته بر بازار اثر بگذارد. هر موقع اخباری در مورد گشایش روابط ایران و عربستان منتشر می‌شود روند قیمت دلار نزولی می‌شود.»

این فعال بازار ارز به اظهارات شمخانی درباره آماده‌سازی منوی تجارتی با ایران و عربستان اشاره کرد و افزود:«این سخنان تاثیر مثبتی بر بازار گذاشته است. معامله‌گران به شرایط سیاسی نگاه می‌کنند، پیگیر اخبار هستند و عرضه و تقاضایشان را با این اخبار تنظیم‌ می‌کند.»

وی در پاسخ به اینکه آیا قیمت دلار به زیر کانال پنجم برمی‌گردد گفت:«تغییر کانال قیمت دلار منوط به اخبار بسیار مثبتی نظیر برجام است و بعید می‌دانم با سیاست‌های فعلی و حتی توافقات اخیر، دلار کانال پنجم را ترک کند.»

«نرخ بازار آزاد را قبول نداریم. این نرخ صرفا براساس انتظارات تورمی ناشی از اخبار منفی شکل می‌گیرد و به هیچ وجه با واقعیات اقتصاد ما همخوانی ندارد.» این بخش کوچکی از گفت‌و گوی رئیس کل بانک مرکزی است که حدود چهار ماه است، سکان نهاد پولی کشور را در دست دارد.

فرزین در بخشی از سخنانش آینده اقتصادی ایران را مطمئن عنوان کرده و گفته:«واقعیات اقتصادی ایران این است، اما در جامعه چیز دیگری تصور می‌‌کنند و ما مشکل‌مان همین تصویری است که ارائه می‌شود. به عبارتی دیگر، آینده اقتصادی کشور، آینده مطمئنی است، ولی تمام افراد چنین برداشتی ندارند و فکر می‌کنند در آینده وضع اقتصادی بدتر است و این تصویر باعث فرار سرمایه می‌شود.»

با وجود اطمینانی که فرزین رئیس کل بانک مرکزی نسبت به أوضاع اقتصادی ایران دارد، اما تحلیلگران و کارشناسان اقتصادی وضعیت بازار ارز و سیاست‌های دولتی که بر این بازار اتخاذ می‌شود را، تکرار سال‌های گذشته می‌‌دانند. تجربه نیز نشان داده آنچه بازار از آن پیروی می‌کند معاملات بازار آزاد ارز است، نه دلار دولتی و سیاست‌های دستوری!

در روزهای گذشته تحلیلگران اقتصادی تزریق اخبار مثبت به بازار ارز را عامل اصلی کاهش قیمت دلار و تغییر کانال این اسکناس آمریکایی عنوان کردند. علاوه بر این موضوع برخی تحلیلگران فنی باور دارند که قیمت دلار برای قرار گرفتن در مسیر افزایشی نیاز به سوخت صعودی از ناحیه حواله درهم امارات دارد. درهم در روزهای اخیر توان تثبیت بالای محدوده ۱۴ هزار و ۲۰۰ تومان را نداشته و همین موضوع موجب شده است که دلاری‌ها نیز بی‌محابا در موقعیت خریدار قرار نگیرند.

امروز ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ قیمت حواله درهم به کف ۱۴ هزار تومان رسید و با قیمت ۱۴ هزار و ۵۰ تومان معامله شد. قیمت دلار هرات و تهران مانند روز پنجشنبه ۱۷ فروردین در یک محدوده قرار گرفت و با قیمت ۵۰ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. دلار سلیمانیه نیز با کاهش هزار و ۱۰۰ تومانی قیمت به کانال ۴۰ هزار تومانی برگشت و با قیمت ۴۹ هزار و ۹۴۰ تومان معامله شد.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار ارز و طلا بخوانید.